Besiktning

K

keresh

Vid köp av häst, hur pass "grundlig" koll ska man enligt er göra på hästen,. jagmenar en vanlig vet.besiktning är ju självklar(!) ..men räcker det?

(Skulle självklart vilja kolla allt man kan kolla men medtanke på att pengar inte växer på träd.. )

Det beror väl lite på vad det är för häst man tänker köpa. Köper du en "dyr" häst så kräver ju ofta försäkringsbolagen att hästen röntgas.

..men det finns redan en försäkring på hästen, kräver dom det endå isådanna fall?

det är inte en speciellt dyr häst,.

Då du gör en fullständig besikting på hästen, med böjprov, arbetsprov osv, har du fullgjort din undersökningsplikt som köpare.Detta är av vikt om du skulle hamna i en tvist med säljaren pga dolt fel.
Försäkringsbolagen brukar inte kräva röntgen på hästar under 100.000 kr, dock klinikbesiktning för belopp 50-100.000kr.

Själv har jag en bra "gårdsveterinär" och har haft tur med pållarna hittils. :)

Hoppas allt går bra och lycka till med hästen! :bump:
//Tuttiboo

Lånar knappen lite och undrar vad en vet. undersökning ungefär kostar och vem som brukar bet. det, köparen eller ägaren?

En ordentlig besiktning räcker gott och väl för de flesta. Är det en tävlingshäst som ska gå hårt kan det vara bra att exportröntga den också, för din egen skull.

Jag tror inte att försäkringsbolagen kräver det om hästen redan är försäkrad. Det är inte förrän det är dags att försäkra upp den som röntgen kan bli ett krav.

Jag vill helst exportröntga mina nya hästar för att slippa få obehagliga överraskningar om ett par år i form av pålagringar, lösa benbitar eller spatt eller vad som helst som tyvärr är väldigt vanligt på dagens hästar.

Glömde säga...

I mina fall har det alltid varit säljaren som betalar besiktningen. Kan inte svara på vad det kostar.

Det är såklart dyrare att ta hästen till en klinik men det kan helt klart vara värt de extra pengarna om man inte har perfekta förhållanden hemma, typ tillgång till jämn asfalt osv.

"fullständig besikting på hästen, med böjprov, arbetsprov osv, har du fullgjort din undersökningsplikt som köpare.."

Det är alltså det vet. gör när man beställer en vanlig vet.besiktning av distriktarna?

Sen undrar jag, om jag gör en sån vanlig/grundlig vet.besiktning som visar att hästen är helt hel.. och sen får den en skada som visar sig ha uppkommit innan köpet, vad händer då?

Röntga om hästen är lite äldre, eller dyr. Jag besiktigade min häst på klinik (Skara), tyckte inte det var nödvendigt att röntga, eftersom han bara var fem år och inte hade gjort så mkt.

Jag, i egenskap av köpare, vill gärna välja vilken veterinär som ska utföra besiktningen. Följdaktligen är det jag som betalar.

Immer

Jag var runt och letade häst ett tag innan jag hittade min pärla. Hittade flera som jag tog till besiktning men som av olika anledningar inte gick igenom mm. Jag såg alltid till att "välja veterinär" och kom överens med säljaren att om hästen går igenom så står jag för den ( besiktningen alltså) och går den inte igenom så står säljaren för besiktningen- en deal som alla inblandade verkade nöjda med...

Besiktning kostar nog lite olika beroende på hur grundlig den är, men räkna med runt 1700:- till 2000:- för en klinikbesiktning ( böjprov, arbetsprov och genomgång av hästen ex slemhinnor, ben, hjärta, lungor mm).

Det tycker jag beror på vad man köper för häst. Vi tog bara en vanlig besiktning till våran häst.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När man köper hus, nej jag ska inte flytta, hur gör man med besiktningen? Vid köp av häst är det ju viktigt att köparen gör sin egen...
Svar
17
· Visningar
964
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 642
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30