Besiktning

Jane_Done

Trådstartare
Lite idiotfrågor från mig. Undrar vad som skiljer en klinikbesiktning från en "vanlig". Prisskillnad? Ingår röntgen eller inte? Är det då en s.k. exportröntgen och vad är det egentlgien man tittar efter då?

Någon kunnig?

/Jane

Man gör samma sak på en besiktning vare sig den sker på klinik eller inte, tror inte att det skiljer nämnvärt i pris heller. Det viktiga är att man har ett hårt och jämnt underlag att springa på, det finns inte vid alla stallar, därför så kan det vara en fördel med klinikbesiktning. Dessutom så kan klinikveterinärerna ofta vara mer hästvana än distriksveterinärer som håller på med olika sorters djur. Röntgen ingår inte i en normal besiktning.

Som sagt: Vid klinikbesiktning har man ibland bättre förutsättningar, t.ex. tillgång till bra hårt underlag att springa på. Annars skiljer sig inte förfarandet åt.

Det går att få tag på bra hästveterinärer som utför besiktningar ute på gårdar. Hör dig för om någon kan rekommendera en bra veterinär.

Vid klinikbesiktning tillkommer även momentet att lasta och transportera hästen, vilket kanske inte är en nackdel att se om man är intresserad av ett köp.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 217
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 936
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar