Besiktning vid köp av häst

Nina888

Trådstartare
Hej! Har köpt en häst nyligen, jag var ej med på besiktningen då hästen kommer ifrån en stor ridklubb och kände att jag kunde lita på dom.

Jag har fått ta del av besiktningspapper och hästen "gick igenom" enligt säljaren. Vid punkten "exteriöra avvikelser" står det " höger fram UA något mindre än vänster" . Vad menas med detta!??? Får inte tag på nån nu eftersom att det är helg, orkar inte vänta tills på måndag! Nån som vet? :D

Jag skulle också tro att det som avses är att höger framhov är något mindre jämfört med vänster. Att detta noteras är för att det kan tyda på ojämn belastning av hovarna (om den större hoven är lite utfluten är det den som belastas lite mindre). Det kan också bero på benställning och vinklar.

Håller med @Elisha och @Tualma om att det verkar vara hovens storlek som avses, samtidigt som jag skulle dra åt mig öronen lite och vilja gått igenom det hela med en hovslagare. Olika stora hovar kan bero på massa olika saker och en del av dem är tyvärr dåliga.

Det är ju ett riktigt bra exempel på varför man ska vara med vid besiktningen. Man får då veta direkt och man kan ställa frågor. Det finns ju saker som kan hittas som även om hästen "går igenom" kanske ändå är något som man som köpare ska ta och fundera på innan köpet.
Som skrivet innan är det så att hästen har olika stora hovar, kan det ha stor betydelse användbarhet och hållbarhet. Det hade ju varit bra att då kunna ställa frågan till veterinären direkt och kanske även göra en lite grundligare undersökning av orsaken.
Om hästen försäkras kommer den med stor sannolikhet att få reservation för just det och allt som kan komma av det.

Som @Masse skriver, man skall alltid vara med och det är i ens intresse. Denna gång var det med största sannorlikhet hovens storlek som avvek, men att hästen "Gick igenom" innebär egentligen bara att man ej behövde avbryta besiktningen pga. hälta eller något annat allvarligt. Den kan "Gå igenom" med 15 anmärkningar... Har varit med om det.

Den kan "Gå igenom" med 15 anmärkningar... Har varit med om det.

Exakt detta var jag med om flera gånger när jag var i hästköparsvängen. "Jodå, den har gått igenom besiktningen". "OK, kan du maila protokollet?". Sedan kommer ett protokoll som visar flera punkter som inte är UA inkl. en rekommendation om röntgen. Härligt.

Inte helt olikt de som vill att grovfodret är analyserat, men struntar i resultatet...

Också toe ut eller toe in. benen är vriden utåt.
Det borda du kunna se själv, likadan om hoverna är av olika storlik.

Hej! Har köpt en häst nyligen, jag var ej med på besiktningen då hästen kommer ifrån en stor ridklubb och kände att jag kunde lita på dom.

Jag har fått ta del av besiktningspapper och hästen "gick igenom" enligt säljaren. Vid punkten "exteriöra avvikelser" står det " höger fram UA något mindre än vänster" . Vad menas med detta!??? Får inte tag på nån nu eftersom att det är helg, orkar inte vänta tills på måndag! Nån som vet? :D

Hur gammal är hästen? Det är inte helt ovanligt att unghästar har lite olika storlek på hovarna, med betoning på lite. Detta brukar rätta sig på två skoningar när man börjar arbeta hästen. Under förutsättning att det inte är något fel och att hästen arbetas på rätt sätt. Detta enligt vår hovslagare sedan 15 år och hen har 30 års erfarenhet.
Är det hela benet som är mindre så hade jag verkligen kontaktat säljaren direkt och inte accepterat köpet förrän jag talat med veterinären. Har du fått hem hästen?

Det är dock inte säkert det blir reservation. Beror på bolag osv.

Men jag skulle tveklöst velat tala med besiktigande veterinär om saken. Kan vara allt från "inget att bry sig om" till "den vill jag absolut inte köpa".

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 474
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar