Besiktning vid husköp?

@Whirlie @Human Jag förstår ju att det kan bli så och att det kan ligga en i fatet att man vill besiktiga. Jag hoppas att andra fördelar hos oss kan väga över, tex att vi ger högt förhandsbud och är trygga köpare då vi redan sålt vår lägenhet (kan ju vara skönt för säljare såhär i Corona-tider). Vi får se vad som händer...
 
Hade jag som köpare stött på en säljare som hade vägrat besiktningsklausul och hellre sålt till nästa i listan så hade jag nog tänkt att phju, här dodgade vi eventuellt en kula. Som säljare ser jag också bara fördelar med att besiktiga, risken för dolda fel och framtida tvister är ju betydligt mindre.

Lite ot: När vi köpte bostadsrätt senast valde vi att besiktiga pga väldigt liten förening och gammalt hus. Vi sa helt enkelt att vi ville besiktiga innan vi skrev papper, när vi hade vunnit budgivningen. Det var kanske inte justaste förfarandet och både mäklaren och säljarna blev ganska överraskade. Men vi var de enda som budade, så de hade inte så många andra att välja och vraka bland ;) Vi fick tag på en firma som kunde besiktiga dagen efter och vi fick genom detta vetskap om två saker som behövde prioriteras att åtgärdas, som vi aldrig hade upptäckt själva. Det var väldigt bra och helt klart värt det. Kostade 2800 kr.

(mäklaren påstod att hon aldrig någonsin hade varit med om att någon ville besiktiga en bostadsrätt. Visst, det är ovanligt, men ungefär 1/20 besiktigas så helt ickeförekommande är det ju inte).
 
@Whirlie @Human Jag förstår ju att det kan bli så och att det kan ligga en i fatet att man vill besiktiga. Jag hoppas att andra fördelar hos oss kan väga över, tex att vi ger högt förhandsbud och är trygga köpare då vi redan sålt vår lägenhet (kan ju vara skönt för säljare såhär i Corona-tider). Vi får se vad som händer...
Tusen gånger hellre ”förlora” huset för att säljaren vägrar besiktningsklausul än att köpa ett obesiktat hus!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 085
Senast: Dentaku
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 251
Senast: Fetaost
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 211
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 982
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp