Besiktning vid husköp?

cherie

Trådstartare
Hur går man till väga när man som köpare vill besiktiga ett hus man ska köpa? För oss är det självklart att besiktiga med oberoende besiktningsman även om säljaren gjort en egen besiktning.

Men hur går det till, särskilt på objekt med ganska högt tryck i städer med het bostadsmarknad? Kör man med besiktningsklausul och hur ska dessa vara formulerade? Jag har förstått att de villkorade inte är särskilt bra och helst ska undvikas, men går säljaren med på ”öppna” klausuler? Är lite orolig att säljaren ska välja bort en som köpare om man vill ha besiktningsklausul. Vi vill dessutom försöka köpa ett hus på förhandsbud och då går ju allt så snabbt.

Så, hur gör man när man vill besiktiga som köpare?
 
Hur går man till väga när man som köpare vill besiktiga ett hus man ska köpa? För oss är det självklart att besiktiga med oberoende besiktningsman även om säljaren gjort en egen besiktning.

Men hur går det till, särskilt på objekt med ganska högt tryck i städer med het bostadsmarknad? Kör man med besiktningsklausul och hur ska dessa vara formulerade? Jag har förstått att de villkorade inte är särskilt bra och helst ska undvikas, men går säljaren med på ”öppna” klausuler? Är lite orolig att säljaren ska välja bort en som köpare om man vill ha besiktningsklausul. Vi vill dessutom försöka köpa ett hus på förhandsbud och då går ju allt så snabbt.

Så, hur gör man när man vill besiktiga som köpare?
Man ser till att säljaren vet det
Och så besiktigar man
Jag vet inte hur det är i Sverige men i USA kan man ju lägga in som klausul att det ska besiktigas och om nåt stort dyker upp så kan man avstå köp
 
OM säljaren går med på det så skriver man ett köpeavtal med en besiktningsklausul, det gjordes när jag köpte det här. Om det är stort tryck kan säljaren istället välja att gå vidare med en annan köpare och ta det säkra före det osäkra. Ni får helt enkelt fråga.
 
OM säljaren går med på det så skriver man ett köpeavtal med en besiktningsklausul, det gjordes när jag köpte det här. Om det är stort tryck kan säljaren istället välja att gå vidare med en annan köpare och ta det säkra före det osäkra. Ni får helt enkelt fråga.

Ok, så det är inte kutym med en sådan klausul vid husköp? Lät nästan som så när jag läste på mäklarsamfundets hemsida, men har aldrig köpt hus så jag vet inte.
 
Vi sa att vi ville besiktiga och mäklaren sa att självklart skulle vi göra det. Tror faktiskt inte ens han pratade med säljaren om det utan vi fick ett "ja, det är klart ni ska besiktiga".
Standard var tydligen att beroende på vad som kommer fram så hade vi antingen rätt att låta köpet gå tillbaka eller så kunde vi dra av summan det skulle kosta oss att renovera på köpesumman. För oss var det en grej med ett avlopp som skulle kosta 5000 att fixa så det drogs av köpesumman. Hade varit andra regler tidigare så vår mäklare med att man var tvungen att specifera men att det blivit så krångligt så därför hade de ändrats.
Vi googlade runt lite och valde en från besiktningsman från Anticimex.
 
När vi köpte vårt hus var det en standardklausul i köpekontraktet, Stockholms län 2017. Vi kunde backa ur köpet om det dök upp något i besiktningen.
 
Kan också nämna att den besiktningsfirma vi anlitade hade två separata tjänster: besiktning för säljare och besiktning för köpare. Besiktningen för köpare var mycket mer omfattande (och avsevärt dyrare). Jag skulle därför aldrig förlita mig på enbart säljarens besiktningsprotokoll.
 
Grymt! Låter skönt om det är standard i köpeavtalet. Hur mycket kostade besiktningen för köpare @hvala? Vi vill även radonmäta huset men det är väl en slags besiktning så det behöver väl inte specificeras i en egen klausul? Mäklaren sa att vi kunde lägga till en klausul för radonvärden över 200 men vi skulle nog inte vilja köpa ett hus ens över 100.
 
Grymt! Låter skönt om det är standard i köpeavtalet. Hur mycket kostade besiktningen för köpare @hvala? Vi vill även radonmäta huset men det är väl en slags besiktning så det behöver väl inte specificeras i en egen klausul? Mäklaren sa att vi kunde lägga till en klausul för radonvärden över 200 men vi skulle nog inte vilja köpa ett hus ens över 100.
Är det markradon eller blåbetong ni misstänker?
 
Grymt! Låter skönt om det är standard i köpeavtalet. Hur mycket kostade besiktningen för köpare @hvala? Vi vill även radonmäta huset men det är väl en slags besiktning så det behöver väl inte specificeras i en egen klausul? Mäklaren sa att vi kunde lägga till en klausul för radonvärden över 200 men vi skulle nog inte vilja köpa ett hus ens över 100.
Det var dyrt. Minns inte exakt men 15-20 000 har jag för mig. Korttidsmätning av radon ingick. Resultatet kom ett par veckor senare så se till att ”ångerrätten” i köpekontraktet gäller tillräckligt lång tid. Det gjorde den inte för oss (min man kommer inte få ansvara för besiktningen om det blir en nästa gång! :meh:)
Radon går för övrigt inte in som dolt fel om man upptäcker det i efterhand så om det är viktigt för en bör man köpa ett hus som redan är mätt.
 
Det var dyrt. Minns inte exakt men 15-20 000 har jag för mig. Korttidsmätning av radon ingick. Resultatet kom ett par veckor senare så se till att ”ångerrätten” i köpekontraktet gäller tillräckligt lång tid. Det gjorde den inte för oss (min man kommer inte få ansvara för besiktningen om det blir en nästa gång! :meh:)
Radon går för övrigt inte in som dolt fel om man upptäcker det i efterhand så om det är viktigt för en bör man köpa ett hus som redan är mätt.

Tack för tips! Visste inte att det kunde ta så lång tid att få resultatet. Men så länge man hinner mäta radonet inom ångerfristen, så kan man väl häva köpet oavsett? Då behöver väl inte radonet redan vara mätt?
 
Markradonkartor har kommunen, så då går det att få en uppfattning om huset ligger inom låg- normal- eller högre risk för markradon. Men det hjälper ju inte vid blåbetong.

Brukar dessa kartor gå att hitta på nätet? Jag hittar inga på min kommuns hemsida. Antar att man får ringa imorgon, men hade gärna tagit del av dem redan idag för att kunna utesluta markradon i alla fall.
 
@cherie Det är mäklaren som sätter ihop utkastet på avtal utifrån de diskussioner som förts med parterna alt utifrån vad mäklaren själv tycker så att säga. Det finns inget som är standard. Så det är viktigt att tidigt i processen flagga upp för att ni vill göra besiktning. Mga säljare är beredda på det men inte alla. Oron just nu för att marknaden ska stanna av lite gör dock att det är bra lägen för köpare.
 
Brukar dessa kartor gå att hitta på nätet? Jag hittar inga på min kommuns hemsida. Antar att man får ringa imorgon, men hade gärna tagit del av dem redan idag för att kunna utesluta markradon i alla fall.

https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-uranstralning.html

Det är SGUs data som kommer från flygmätningar. Det ger iaf en fingervisning om läget i olika områden. Sedan beror det också på husets konstruktion om radon är ett problem eller inte (jag pratar öht inte om lättbetong nu). Mina grannar har problem med radon och jag har det inte... de har en källare och jag har torpargrund. Dvs radon kommer aldrig in i mitt hus.

Edit: Här finns mer info: https://www.sgu.se/samhallsplanering/risker/radon-och-stralning/
 
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-uranstralning.html

Det är SGUs data som kommer från flygmätningar. Det ger iaf en fingervisning om läget i olika områden. Sedan beror det också på husets konstruktion om radon är ett problem eller inte (jag pratar öht inte om lättbetong nu). Mina grannar har problem med radon och jag har det inte... de har en källare och jag har torpargrund. Dvs radon kommer aldrig in i mitt hus.

Edit: Här finns mer info: https://www.sgu.se/samhallsplanering/risker/radon-och-stralning/

Tack! Såg iof ganska illa ut i området (och eg i hela vår stad) där vi ska köpa. Det är dessutom ett sutteränghus med källare och ev byggt med blåbetong så känns ju viktigt att kolla upp!
 
Budade på hus i mitten av 00-talet. Önskade egen besiktning och klausul i köpekontraktet. Då gick erbjudandet om köp till nästa i budgivningen.
 
Jag budade på hus för tre år sen. Huset var besiktigat men protokollet innehöll uppmaningar om utökad besiktning pga möjlig fuktproblematik. Villkorade därför buden med att jag ville göra en utökad besiktning. Vann budgivningen men säljaren valde den andra budgivaren som inte ställde sådana krav. Det hade jag också gjort om jag varit säljare.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 085
Senast: Dentaku
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 251
Senast: Fetaost
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 211
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 982
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp