Besiktning redan utförd vid försäljning....

Sv: Besiktning redan utförd vid försäljning....

Vid försäljning av hundvalpar är det standard att säljaren besiktigar innan leverans. Borde inte vara ngn juridisk skillnad!
Ett veterinärintyg är ett veterinärintyg oberoende av vem som valt veterinären.
Men visst är det bra om köparen är med vid besiktningen o ännu bättre om vet är ngn köparen har förtroende för.
PL

Vid försäljning av hundvalpar är det standard att säljaren besiktigar innan leverans. Borde inte vara ngn juridisk skillnad!
Ett veterinärintyg är ett veterinärintyg oberoende av vem som valt veterinären.
Men visst är det bra om köparen är med vid besiktningen o ännu bättre om vet är ngn köparen har förtroende för.
PL

Ja, jag tycker det är lite knasigt. Att/när jag frågade, var för att jag i det fallet liksom inte hade en aning om vad för vet i området som var bra. Köper jag en häst från säg Skåne t ex, så jag kan ju ta telefonkatalogen och kasta pil typ, och kan ju då få en ruskigt dålig vet t ex, bara för jag försökte undvika att 'inte välja säljarens'.

Då jag hörde med tre advokater (sådana där man kan ställa kostnadsfri fråga), och de var eniga, de påpekade även (inte lika kraftigt) attd et alltid 'såg bra ut/var bra' att köparen var med vid vetbes med.

Helst vill ju jag bes med min klinikveterinär, av den enkla anledningen att hon känner mig, vet vad jag vill ha, och jag kan diskutera med henne (alltså jag vet att jag kan det). Men då blir det ju ett begränsat geografiskt område att söka häst på liksom. Men som sagt, jag vågade inte testa hur rätt/fel de hade. (När jag köpte unghäst från Kristianstad fick säljaren både ombesörja vetbes och ta ut sin vet däremot, när jag köpta fbldonnan ringde vi DV helt sonika. Den som kom ut hade - visade det sig - bes häst åt köparen en gång, så kasta pil är ju inte säkert ens det. Den vet var för övrigt den absolut nogrannaste och 'pipigaste' jag mött vid en besiktning, dvs alldeles utmärkt)

pricken ska jag givetvit behålla om det nu blir ett köp.

ska kolla på adressen du tipsa om men köpet kommer inte bli aktuellt förens till sommaren om det ens blir av. men jätte tacksamt att du håller ögonen öppna! :)

Som uppfödare har jag sålt många hästar, och alltid haft som regel att göra en besiktning i samband med att hästen s a s blir till salu/kommer ut på annons. Det gör jag för att folk ska slippa se och provrida en häst som kanske inte går igenom en besiktning sedan. Och dessutom vill jag höja försäkringen till någonstans i närheten av försäljningsvärdet, för som uppfödare har man kanske den inte så högt försäkrad från början. Jag tycker det är jättebra om besiktningen i samband med köp kan göras av en veterinär som både jag och köparen är överens om. Och helst att vi båda är på plats. Då uppstår inga frågetecken. Om jag skulle köpa häst av en person som jag är det minsta misstänksam mot, så skulle jag be att veterinären vid besikting tog ett blodprov att lägga i kylen. Skulle hästen en vecka senare vara vild och svårhanterlig, går det ju att kolla upp om den varit drogad tidigare.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt hur jag skullle skriva i rubriken, men ska sälja min 5-åring, egen uppfödning, och skulle vilja ha lite tips rent...
Svar
19
· Visningar
5 701
Senast: Ottilia
·
Ekonomi & Juridik Ni som har era hästar försäkrade för lägre än ni tänkt sälja/sålt för, har ni korrigerat detta inför försäljning? Jag har en SWB som är...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 052
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
26 055
Senast: Chilodeur
·
Hästmänniskan Ja, det kanske är ett ovanligt "problem". Hästen är 5 år, röntgad enligt försäkringsbolagets förbehåll att få försäkra hästen över...
Svar
4
· Visningar
2 200
Senast: Sickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama