Besiktning redan utförd vid försäljning....

Sv: Besiktning redan utförd vid försäljning....

fast du ser ju inte förändringar i skelett osv utan röntgen.

Nej, det gör jag definitivt inte men jag har ingen lust att leta fel heller... Har hästen varit hel o fräsch innan så är ju chansen väldigt stor att den ska fortsätta vara det. Annars är det ju säkerligen mitt o min ridnings fel...Skillnad om det är en häst för 100 000 o över så kan ju röntgen vara bra. Ska jag ha hästen för att sälja över 70 000 så röntgar jag, ska jag behålla den röntgar jag inte...

Detta p.g.a många köpare vill röntga dyrare hästar o jag vill inte stå där med en häst med massa röntgenfynd... Däremot benbitar har jag inget problem med....En sån häst köper jag.

har du haft mycket sjuka hästar? det låter inte riktigt så :p
jag köpte min kille i oktober förra året.. i juni hade han vart sjuk mer än halva tiden... dock mycket av klumpedunsskador, men det sista han åkte på var hovledsinflammationer och en kotled, det visade sig att han nog haft det långt innan köpet.. (visade 0.5 båda höger vid böjprov men var sne i skoningen så vi trodde att det hade med det och göra, vet trodde inte hellet att det var någon fara) det misstaget gör jag inte om.

Nej, det gör jag definitivt inte men jag har ingen lust att leta fel heller... Har hästen varit hel o fräsch innan så är ju chansen väldigt stor att den ska fortsätta vara det. Annars är det ju säkerligen mitt o min ridnings fel...Skillnad om det är en häst för 100 000 o över så kan ju röntgen vara bra. Ska jag ha hästen för att sälja över 70 000 så röntgar jag, ska jag behålla den röntgar jag inte...

Detta p.g.a många köpare vill röntga dyrare hästar o jag vill inte stå där med en häst med massa röntgenfynd... Däremot benbitar har jag inget problem med....En sån häst köper jag.

Önskar att fler resonerade som du (och jag)!

men jag förstår inte riktigt varför du önskar det?
alltså, det är väll inget problem för dig att andra vill besiktiga hästarna?

Om jag skulle sälja en häst så skulle jag besikta den för min egen skull. I annonsen skulle jag nog också tala om att den är besiktad och med vilket resultat. Sen är det ju aldrig fel att en ev.köpare besiktar själv också. Det skulle jag göra och det gäller även en häst som ligger under 15.000-kronorsklassen.

Eftersom en besiktning inte kan gälla särskilt lång tid (högst 1 månad) skulle jag som säljare besikta om ifall hästen inte blivit såld inom den tiden.

alltså. jag förstår om vissa besiktar i samband med annons. för att i hopp om det ev bli av med hästen innan, plus att folk ser att den är UA och kanske svarar mer på en sådan häst som det står redan UA på. sen bara för att säljaren valt veterinär så betyder det ju inte att säljaren känner veterinären. jag har besiktat alla mina hästar på klinik och jag har bara ringt o bett om besiktningstid och så har jag fått den vet. som haft tid och ta det.

däremot skulle jag INTE lita på veterinärbesiktningar utförda av hästhandlare eller såna som säljer större mängd hästar och har en egen gårdsveterinär.

alltså. jag förstår om vissa besiktar i samband med annons. för att i hopp om det ev bli av med hästen innan, plus att folk ser att den är UA och kanske svarar mer på en sådan häst som det står redan UA på. sen bara för att säljaren valt veterinär så betyder det ju inte att säljaren känner veterinären. jag har besiktat alla mina hästar på klinik och jag har bara ringt o bett om besiktningstid och så har jag fått den vet. som haft tid och ta det.

däremot skulle jag INTE lita på veterinärbesiktningar utförda av hästhandlare eller såna som säljer större mängd hästar och har en egen gårdsveterinär.

Kan nog säkert vara så att vissa veterinärer är sämre än andra men att dom skulle skriva ett intyg med förmån för en hästhandlare har jag väldigt svårt att tro på... Jag handlar själv med hästar i mindre skala och jag har haft ett par hästar som inte gått igenom besktning med "min" veterinär. Han skulle aldrig skriva u.a. om det inte var det.

Har nu bytt till annan veterinär som jag tycker är bättre, en som ofta är veterinär på tävlingarna o som rider själv. Mer kunnig i just häst med andra ord. Jag får åka 6 mil enkel men det är det värt. Han har asfalt utanför som man springer på då också. Bättre tycker jag..

Ska dit o besikta häst på Fredag. Köparen brydde sig inte vem det var, bara han var Ok o att det går att ringa honom efter. Han är vääldigt trevlig att prata med.
Tar dessutom KOSTNADSFRITT blodprov på hästen. Känns super ! Då kan ingen komma o säga att man gett ditt o datt innan...

Jag tror veterinärerna är mer försiktiga när det gäller hästhandlarhästar, men det är vad JAG tror.

som sagt så förstår jag fortfarande inte varför det spelar någon roll för er om andra vill besiktiga? alltså vill folk lägga pengar på det så kan jag inte alls förstå varför ni önskar det?

som sagt så förstår jag fortfarande inte varför det spelar någon roll för er om andra vill besiktiga? alltså vill folk lägga pengar på det så kan jag inte alls förstå varför ni önskar det?

Det spelar ingen roll för min del om folk vill besikta. Jag ska t.o.m. besikta en häst jag sålt nu på fredag OCH jag betalar detta själv t.o.m.:smirk:
Jag lät köparna prova tävla hästen 1 klass i helgen o det gick superbra o nu ska den besiktas efter att dom sagt ja till köp o handpenning erlagd. det var dock en häst för dryga 50 000. Då kan jag förstå att man vill besikta.

Det jag INTE förstår är att folk köper hästar o sen efter ett tag när nåt händer, hästen blir halt eller ryttaren klarar inte av hästen, ja då ska köpet hävas. det är hästen det är fel på:mad:
Alla pratar om dolda fel garanti osv osv... JAG tycker att det är hemskt att man resonerar så. Har man köpt nåt då har man. OCH då får man ta hand om häststackarn, inte bara gnälla o dra in advokater osv... Man kollar INNAN man köper häst. Då menar jag inte röntga hela hästen uppifrån o ner utan att man VERKLIGEN provar hästen noga. Prova rid ut, prova hoppa på den höjd du ska ha hästen till, inte bara enkelhinder utan kombinationer, breda oxrar, relaterade avstånd osv osv. prova lägg hästen lite fel, vad händer då:confused: Prova lasta hästen... Ska du ha den till tävling, be att få testa den på tävling då ser man hur den beter sig osv.

Däremot om man vet med sig att man inte är nån tjafs person då kanske man inte behöver vara så noga MEN är man lite orutinerad och vet att man kommer häva köpet om nåt blir fel. Då tycker jag att man MÅSTE testa innan...+ ringa tidigare ägare.

Sen får man faktist acceptera att OM hästen går sönder, då KAN det faktist vara ens eget fel...

Sluta anklaga säljarna hela tiden.

aja men det förstår jag ju absolut, att man ska kolla noga och inte skylla på säljaren, jag uppfattade dock itne att det var det som .. vem det nu var.. höll med om och att fler borde tycka så, men jag kanske missuppfattade det hela.
men jag håller med att det ligger på köparens ansvar.. e man dum som jag och köper en sjuk häst så är man... :p

Men riktigt så enkelt är det ju inte...
Man kan kolla upp en häst hur mycket som helst och den klarar allt. Hoppar alla dessa olika hinder, lastar osv.
MEN! Säljaren har hela tiden gett butta el liknande.
Självklart visar inte hästen tendenser till smärta.
Allt är ju inte svart och vitt som man gärna vill ha det till.
Drömläget vore ju att alla var ärliga för en gångs skull känns det som. Även om köparna "bara" förlorar pengar så hamnar ju alltid hästen i kläm. Det är ju alltid lika trist.

Men då är blodprov också att föredra om man misstänker att ägaren ger butta?

Tokan-jag tycker att du är mycket klok!!

när bekanta skulle provrida häst fick dom bara hoppa ett "hinder" på ett fält på ca 30 cm. Dom kom dit för o provrida en tävlingshäst som sas vara utbildad högt men fick skutta typ 30cm. Det anses ju inte direkt som en seriös provridning av vad hästen kan.

Jag menar den veterinär jag undantagslöst använder mig av. Hon känner mig, min ridning, min hästhållning och drar sig inte för att tala om precis vad hon ser. Det ser jag som en fördel.

Bor hästen långt bort får säljaren i så fall gå med på att hästen besiktigas UA hos mig innan köpet går igen. D v s i kontraktet anger jag att förutsättning för köp är att hästen besiktigas UA hos veterinär Xxxx Xxxx den 15/X 2007.

Om inte detta är OK för säljaren vill jag nog gärna leta annan häst...

Liten spinoffråga.. Men det där finns ju även med som 'standardformulering' i köpekontrakt osv, att förutsättningen för köpet ska gå igenom är att hästen inom X tid ska kunna A1försäkras för köpesumman, utan reservationer.

Det som jag klurar på, är hur sjutton man gör rent praktiskt i de där lägena när det händer något 'mellan säljare och besiktning'.

Säg att jag köper en häst från Skåne. Jag vill ha den besiktigad på min klinik av min veterinär häruppe. Sure säger köparen, men jag får ombesörja transporten om den inte går igenom. För att vara 'garderad' ser jag till så att hästen åker direkt till klinik för besiktning. 'Bara' det att den under resan skadat sig. Behöver inte vara något allvarligt eg, räcker ju med en sårskada. Men då går den ju inte igenom besiktningen.

Samtidigt har det ju hänt 'på mitt ansvar' (iom att hästen åkt från köparen).

Hur blir det i sådana fall egentligen? (Det skulle ju kunna gå riktigt illa med, hästen skadar sig allvarligt i transporten, en fissur t ex, om man ska måla upp riktigt dystra scenarion)

Har vart med om samma sak, för en herrans massa år sedan. Jag hoppade av på en gång och sa tack och hej :smirk:

Till TS : Även om hästen är besiktigad innan köp, besiktiga om hästen + röntgen på din bekostnad, då finns det ingen anledning för säljaren att neka om det inte är skumt, och då vet man det!

Jag bryr mej inte om vilken vet det handlar om, jag tycker det är att inkompetent förklara dem om man inte kan tänka sig att ta säljarens vet.de gör bara sitt jobb & jag har mkt svårt att tro att de skulle slarva eller ljuga på besikningspappren om en hästs ev åkommor.
Däremot skulle jag inte lita på en gammal besiktning utan låta göra en ny, vadsomhelst har ju kunnat hända under tiden.

Jag bryr mej inte om vilken vet det handlar om, jag tycker det är att inkompetent förklara dem om man inte kan tänka sig att ta säljarens vet.de gör bara sitt jobb & jag har mkt svårt att tro att de skulle slarva eller ljuga på besikningspappren om en hästs ev åkommor.
Däremot skulle jag inte lita på en gammal besiktning utan låta göra en ny, vadsomhelst har ju kunnat hända under tiden.

Att ta säljarens vet är dumt rent juridiskt med, det kan vändas emot dig vid en ev tvist.

Bättre då ta 'vilken veterinär som helst' vald av köpare.

Sen det här med 'min veterinär', kontra någon annan. För MIG, att jag om jag fick välja helst skulle ha alla presumtiva köp besiktigade av min veterinär (det innebär inte att det alltid är där jag besiktigar, senaste inköpet är besiktigad av annan veterinär) är inte för jag anser att hon är så mycket bättre än andra etc.

Utan för att hon dels känner mig, hon vet vad jag vill ha osv. Och OM, jag säger OM det skulle bli något knas med hästen senare, ja då har hon sett den i samband med köp, och kan se ev skillnader därifrån etc. Dessutom kan jag diskutera och dividera mer med min veterinär än med en okänd veterinär.

Dvs det handlar inte om 'mycket bättre än alla andra', utom om det övriga 'mervärde' det ger att besiktiga med just henne.

Risken är ju oftast (i kontraktet) köparens från det att säljaren lastat hästen på köparens transport. Om något händer från det att risken övergår till köparen, går det ju inte att klandra säljaren för detta.

I ditt fall tycker jag det är solklart att köparen tagit en risk (jag har alltså själv gjort så som köpare), och skadar sig hästen är det upp till köparen att få hästen frisk, besiktigad etc. OM hästen inte skulle gå igenom besiktningen ska den ju återlämnas i det skick säljaren lämnade ut den. D v s oskadd i alla fall så långt som till ev. transportskador.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt hur jag skullle skriva i rubriken, men ska sälja min 5-åring, egen uppfödning, och skulle vilja ha lite tips rent...
Svar
19
· Visningar
5 701
Senast: Ottilia
·
Ekonomi & Juridik Ni som har era hästar försäkrade för lägre än ni tänkt sälja/sålt för, har ni korrigerat detta inför försäljning? Jag har en SWB som är...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 052
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
26 055
Senast: Chilodeur
·
Hästmänniskan Ja, det kanske är ett ovanligt "problem". Hästen är 5 år, röntgad enligt försäkringsbolagets förbehåll att få försäkra hästen över...
Svar
4
· Visningar
2 200
Senast: Sickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama