Besiktning redan utförd vid försäljning....

Sv: Besiktning redan utförd vid försäljning....

På vilket sätt kan det vändas emot mej menar du?alla vet ska göra sitt jobb & säger jag att jag vill ha en allmänbesiktning samt böjprov på hästen & över dennas hälsotillstånd så får man väl förvänta sig att en vet gör sitt jobb?

På vilket sätt kan det vändas emot mej menar du?alla vet ska göra sitt jobb & säger jag att jag vill ha en allmänbesiktning samt böjprov på hästen & över dennas hälsotillstånd så får man väl förvänta sig att en vet gör sitt jobb?

Det är det här med säljarens undersökningsplikt. Och där har det visat sig att det rent juridiskt är en nackdel att låta säljaren välja sin veterinär. Utan det är bättre att välja en egen.

Man kan tycka att det ska kvitta fullständigt - ja. Veterinären ska ju göra sitt jobb oavsett vad h*n vet/inte vet om hästen.

Men, just kopplat till uppfyllandet av undersökningsplikt så är det en nackdel för säljare att acceptera säljarens veterinär vid besiktning. På samma sätt som det anses som en nackdel att inte själv närvarat vid besiktningen (vilket man ju också kan tycka kvittar, den blir ju varken bättre eller sämre för att man står och kikar på den).

Så, vid en ev tvist, gäller det att man verkligen uppfyllt sin undersökningsplikt, och då såelar val av veterinär för besiktning, hur och hur mycket och under vilka förutsättningar man provridit hästen, om man klinikbesiktigat eller ej, om man närvarade vid besiktning (eller någon representant för dig) osv osv.

Sen kan man ju naturligtvis använda säljarens veterinär ändå om man vill, det blir bara ett ev problem vid en ev tvist (Om/hur stor problem det blir beror på en massa andra aspekter, som tänkt användningsområde, pris, ålder etc)

Risken är ju oftast (i kontraktet) köparens från det att säljaren lastat hästen på köparens transport. Om något händer från det att risken övergår till köparen, går det ju inte att klandra säljaren för detta.

I ditt fall tycker jag det är solklart att köparen tagit en risk (jag har alltså själv gjort så som köpare), och skadar sig hästen är det upp till köparen att få hästen frisk, besiktigad etc. OM hästen inte skulle gå igenom besiktningen ska den ju återlämnas i det skick säljaren lämnade ut den. D v s oskadd i alla fall så långt som till ev. transportskador.

Jo, precis så ser jag det med. Jag bara undrade hur de som tillämpar det där med 'ta hem och besiktiga hemma' resonerar kring den risken?

För jag skulle inte våga ta den risken, att hämta en obesiktigad häst för transport lång sträcka till min veterinär i 'andra änden av landet'.

Möjligen då genom att dubbelbesiktiga, besiktiga nere i köparens område, om UA ta hem hästen och besiktiga på klinik, om den inte skadar sig i släpet. Gör den det får jag ju använda det första intyget helt enkelt (som skulle vara det enda om jag inte velat ha min vets syn på det hela).

Jag låter alltid säljaren ringa vet då jag för det första inte vet vilka som bor i närheten & för det andra inte kan bestämma tider åt säljaren när denna ska vara hemma.
Tur att jag själv kan bilda en ganska bra uppfattning om hästen då, hittills har jag mest köpt oridna unhästar så där har skador oftast inte hunnit uppkomma.

Det gör inte jag heller - längre.

Jag tittar bara på hästar i närheten, så jag slipper bryderiet. Jag är inte SÅ specifik i mina önskemål vad gäller häst att jag inte kan handla här i hästtäta Skåne.

OM man vill praktisera detta långväga, tycker jag absolut att säljaren (i säljarens intresse) ska göra en besiktning innan lastning, för att säkerställa hästens status vid eventuellt återlämnande.

En häst i den högre prisklassen så som 50000kr och upp så är de nog klokast att ta på klinik speciellt om den tävlat mkt osv, men de är så olika hur mkt man tycker man kan.

jag håller med dig på många punkter.

Sen tycker jag att det har börjat råda röntgen hysteri i det här landet. Hela hästar ska röntgas, man gör många fynd och det är för mig inte konstigt att man gör på tävlingshästar som varit med i många år, och i och med dessa fynd är det många hästar som klassas som obrukbara, bara för fyndet trots att de inte visar ngt. i vardagen eller på tävling. Det tycker jag är fel!

jag håller med dig på många punkter.

Sen tycker jag att det har börjat råda röntgen hysteri i det här landet. Hela hästar ska röntgas, man gör många fynd och det är för mig inte konstigt att man gör på tävlingshästar som varit med i många år, och i och med dessa fynd är det många hästar som klassas som obrukbara, bara för fyndet trots att de inte visar ngt. i vardagen eller på tävling. Det tycker jag är fel!

Tacka försäkringsbolaget för det i många fall. Deras friskrivningsklausuler mot fel som funnits innan köpet gör ju att man inte vågar köpa en sådan häst 'hur som helst'.

Jag skulle ha velat rtga egentligen sist jag köpte, men avstod. Helt enkelt för om rtg skulle visat något som både veterinär och jag bedömde sakna betydelse, så skulle jag få reservationer på försäkringen ändå. Jag har samma reservationer nu men oskrivna, men de spelar ju ingen roll förrän ett problem kopplat till en ev röntgendefekt uppstår, vilket jag hoppas det aldrig gör..

Men det är lite det jag menar, finns det verkligen någon anledning att röntga så pass många hästar som det görs nu?

Men det är lite det jag menar, finns det verkligen någon anledning att röntga så pass många hästar som det görs nu?

För mig som köpare handlar det om att jag vill försäkra mig om att hästen inte har några stora defekter som gör att jag vill avstå köp. Därför vill jag gärna röntga. ÄVEN billiga hästar. För det är lika dyrt att ha en 20 000-kronorshäst som en 200 000 kronorshäst som konvalescent. Och det gör mentalt lika ont att förlora en vän köpt för 20 K som en köpt för 200 K.

Men, så kommer den där förbenade försäkringsaspekten in, vilket gör att jag inte röntgar 'allt' faktiskt.. För när jag står där med en häst jag vill köpa, som har små fynd som vet anser 'ingen fara', så ser ju inte bolaget det på samma sätt, utan jag får reservationer, som påverkar mer än själva defekten tyvärr.

Självklart gör det lika ont att förlora än vän, oavsett priset. Men jag tycker att många hästar röntgas i onödan idag. Den enda jag kan relatera till är ju egentligen mig själv. Och skulle jag lägga mig under en röntgen så inte skulle då jag klara mig utan anmärkning, ändå anser jag inte att det är ngt. fel på mig.

Självklart gör det lika ont att förlora än vän, oavsett priset. Men jag tycker att många hästar röntgas i onödan idag. Den enda jag kan relatera till är ju egentligen mig själv. Och skulle jag lägga mig under en röntgen så inte skulle då jag klara mig utan anmärkning, ändå anser jag inte att det är ngt. fel på mig.

Och jag som förlorat mer än en kär (häst)vän de senaste åren, gör gärna vad jag kan för att undvika att det upprepas. Säker kan man aldrig vara (kolla på donnan nu.. traumatisk skada, ett ögonblicksverk i hagen och det var det..), men jag gör som sagt gärna vad jag kan för att i alla fall inte köpa problem eller köpa stor risk för problem.

Att mina knän skulle få vilken potentiell köpare som helst att backa ur är tämligen irrelevant. Jag kan ta det lugnt när jag känner av dem, jag kan ta värktabletter, jag kan själv anpassa belastningen, jag har inga prestationskrav etc.

Anledningen till att jag tycker som jag gör är kanske att jag har en sådan häst som i princip blivit utdömd, vet. gav henne två månader i livet och hoppningen den kunde vi glömma för allt i världen - snacka om att skrämma iväg potentiella köpare.

Idag nästan ett år senare hoppar hon fortfarande, med placeringar i nästan varje start. På inrådan av egen vet. samt tränare så har jag blivit rådd att strunta i den vet. som röntgade och hans utdömningen. Men de dagar hon känns knackig hänger hans "dom" över mig, och ja, jag skulle ha mått bättre av att inte veta, trots att jag vet att hon inte berörs av röngenfynden.

*Knapplån*

Såhär gör jag vid försäljning av häst:
Hästar under 50.000 kr (oftast unghästar): jag gör en gårdsbesiktning innan annonsering
Hästar under 150.000 kr: jag gör en klinikbesiktning innan annonsering
Hästar över 150.000: jag exportröntgar och gör en klinikbesiktning innan annonsering

När köparen sedan provridit och bestämt sig för hästen får de ta den till vilken veterinär de vill på egen bekostnad. De kan röntga hur mycket som helst, men de får ta det ur egen plånbok.
Jag har en häst nu som jag exportröntgat och gjort en klinikbesiktning u.a, köparen ska ta honom både till sin veterinär och till sin kiropraktor för att vara säker. Det är helt okej för mig, det kan spara framtida problem.

Det känns skönt att veta att hästen är okej innan man får intresserade köpare, jag tycker det känns seriöst. Jag vill gärna att köparen tar blodprov vid besiktning - jag hoppas att alla börjar göra det vid lite större affärer iaf.

När jag själv köper häst går jag på magkänslan, besiktar egentligen bara hästar som inte är försäkrade i köpesumman. Men det är jag det:o
/Malin

När jag själv köper häst går jag på magkänslan, besiktar egentligen bara hästar som inte är försäkrade i köpesumman. Men det är jag det:o
/Malin

Motsägelsefullt nog har vi också köpt de senaste 5 hästarna på det sättet. Men de har varit oförsäkrade vi köpet - till råga på allt. Alla utom en har nu försäkring som tecknades vid köpet, den senaste är för gammal för att få en försäkring.

Jag tycker att det viktigaste är att man VET vad man ger sig in på. Vilka risker man löper med olika förfaringssätt. Jag har haft min lyxhäst i livet, den hästen som fick all behanding som tänkas kunde. Som ändå inte blev bra. Lite ridning, mycket kostnader.

Nu är vi mer praktiskt lagda vad gäller hästbiten. Köper man obesiktigat får man ta smällen om det visar sig något problem längre fram. Och vi har beslutat att vi i så fall tar bort hästen. Det är den risken vi tar. Köpesumman är alltså riskkapitalet. Hittills har det gått väldigt bra, men det beror ju också otroligt mycket på vilka kunskaper man har om hästar när man går in som spekulant.

Många väljer ju att besiktiga sina hästar innan man annonserat hästen till salu för att undvika problem vid försäljningsbesiktningen när en köpare står klar. ett kvitto på att hästen är frisk helt enkelt antar jag:).
vad har du tänkt köap för en kuse föressten?:bump:

för det första... sluta kalla dem kusar.. det är det värsta ordet som finns :p
o när det kommer till vad för häst jag ska köpa? en söt :angel: sak som är välutbildad som jag kan lära mig att rida på typ. inget är dock bestämt än och det blir inte förens till sommaren om det blir av.

haha men totto då? :D

okej ! jag kan hålla ögonen öppna! ..:idea: eller vänta nu.. gå in på poderoso.se och klicka dig vidare på hästar till försälning och sen Balanga, den hästen verkar va underbar:love:
den skulle jag provat om det var storhäst jag skulle ha!

Det är det här med säljarens undersökningsplikt. Och där har det visat sig att det rent juridiskt är en nackdel att låta säljaren välja sin veterinär. Utan det är bättre att välja en egen.

Kan du hänvisa till några domar angående detta?

Norrland

Kan du hänvisa till några domar angående detta?

Norrland

Nej, inte mer än att tre av varandra oberoende advokater som annonserar riktat till just 'hästmänniskor' å det bestämdaste avrådde från det pga anledningen ovan. Jag nöjde mig med det, och tog således inga målnummer eller kollade om det stämde eller ej. Hade ingen lust att chansa liksom ;)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt hur jag skullle skriva i rubriken, men ska sälja min 5-åring, egen uppfödning, och skulle vilja ha lite tips rent...
Svar
19
· Visningar
5 701
Senast: Ottilia
·
Ekonomi & Juridik Ni som har era hästar försäkrade för lägre än ni tänkt sälja/sålt för, har ni korrigerat detta inför försäljning? Jag har en SWB som är...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 052
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
26 055
Senast: Chilodeur
·
Hästmänniskan Ja, det kanske är ett ovanligt "problem". Hästen är 5 år, röntgad enligt försäkringsbolagets förbehåll att få försäkra hästen över...
Svar
4
· Visningar
2 200
Senast: Sickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Offentliga verksamheter
  • Roliga saker som barn säger

Hund, Katt, Andra Djur