besiktning av foderhäst

U

underbarasteponny

hoppas denna tråden kommer rätt nu.

jag har en liten fråga, som är rätt viktig.
letar nu efter foderhäst och ska börja pussla ihop ett kontrakt, och nu har jag kommit till den delen om vet besikning, jag tar inte hem en häst som inte har vetrinärbesiktigas och det håller jag hårt på.
men vem ska betala?
om ägaren också vill besiktiga hästen innan leverans så står väll h*n för det?
för tänk om jag betalar för vet ska komma ut och så är det ngt fel och jag inte vill ha hästen och så har jag betalat besiktningen för ngn annans häst bara sådär!¨
och tänk om det blir samma med nästa:confused: det blir ju ganska mkt pengar efter ett tag.

så sammanfattning av frågan:
vem betalar vet beiktning?
och ca hur mkt kostar det?

jätte tacksam för snabba svar!!!:bow:

Sv: besiktning av foderhäst

Jag tror att det varierar.

När jag lämnade min häst på foder stod jag för vetrinärbesiktningen och sen får fodervärden står för den andra innan hon lämnar tillbaka min häst. Däremot står det i vårt kontrakt som vi köpte färdigskrivet att fodervärden ska stå för båda besiktningarna.

Jag betalade drygt 700:- för en gårdsbesiktning.

Varför inte bara göra upp med ägaren att hittar man fel (som gör att du inte ska ta hästen ))på hästen vid besiktningen så får hon stå för besiktningen och går hästen igenom besiktningen så betalar du ;)

Jag besiktar hästen innan den åker till fodervärden, detta för att ha på papper att hästen är 100% frisk, både för min och fodervärdens säkerhet om något skulle hända med hästen under fodervärdstiden.
Skulle jag inte besikta kanske fodervärden en dag står med hästen utanför min dörr och påstår att det är något fel på henne. Lika så om hästen bara besiktas när den ska lämnas tillbaka, kanske ägaren kräver skadestånd för hästen är halt på böjprovet och påstår att det är fodervärdens fel. Fast hästen skulle haltat även innan fodervärden tog hästen.

En besiktning krävs också för att fodervärden ska kunna teckna en veterinärvårdsförsäkring.

Jag besiktar hästen innan den åker, och fodervärden besiktar hästen, hos samma veterinär, innan hon kommer tillbaka.

En besiktning kostar 1.360:- (Klinik)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 677
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
5 396
Senast: Ninnurur
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 595
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar