Besiktiga??

tinafinis

Trådstartare
Brukar ni besiktiga travhästar innan köp?
Vad ska man tänka på vid köp av travhäst ämnad för travet?
Vid ridhästar är de ju massa saker man ska tänka på så som försäkring, besikning med vet intyg, pass (kommer väl aoutmatiskt på travhästar eller?), vaccinationer mm mm.

Sv: Besiktiga??

Vi har ibland besiktat unghästar samt någon gång tagit ett ekg på de hästar vi har köpt. Starthästar har vi inte besiktat, ofta ser man ju vad man får på raden och visst slitage får man väl leva med, anser vi.

Passet följer med hästen, det är inte automatiskt så att du får ett pass hemskickat till dig utan det är säljaren som ska ge dig det.

De tre senaste hästarna jag fått har jag fått osett.
Den första såg jag inte ens ett kort på, men det var ett sönderkört vrak tyvärr. Men jag älskade honom.
Den andra har jag kvar. Han såg jag bild på och jag tittade i hans fall mest på raden då han hade gjort bra tider och tagit pengar, trots galopper.Alla hävdade att det inte gick att hitta något fel på hästen. De hade fel. Han är åtgärdad och bör sättas igång. (mitt fel)

Den tredje leasar jag, och den såg jag kort på innan, samt att resultaten och loppen jag såg talade för sig själva.

Om jag skulle köpa en häst idag.
Då skulle jag för det första titta på resultaten. De brukar tala för sig själva. Tider, galopper, osv.

Det andra jag skulle titta på är hur hästen ser ut i kroppen, muskulaturen samt hur den står och hur den rör sig. Det brukar kunna säga mycket.

Stammen är jag inte så intresserad av.

En vanlig vet.bes har jag aldrig gjort vid köp av häst. För min del anser jag inte att de säger så mycket mer än vad du kan se med ögat. Och som Cambrie också säger så har ju många skavanker och en liten hälta kommer säkert fram vid ett böjprov. Jag tar hellre hem och provar och kollar sen upp i lugn och ro med både vet, kiropraktor och ET.
Vad jag däremot kan göra är att be om att få full tillgång till alla vet. journaler och undersökningar som gjorts på hästen. Har ägaren inget att dölja är det ju inga problem.
Av dessa journaler kan man sen se vad hästen haft för problem och om det är något värt att satsa på.
Det är gratis och du får ut mkt mer av det än en vet. bes.
Fast detta är ju vad jag skulle göra. Eller vad jag ska göra - nästa gång. ;)

Vi har ibland besiktat unghästar samt någon gång tagit ett ekg på de hästar vi har köpt. Starthästar har vi inte besiktat, ofta ser man ju vad man får på raden och visst slitage får man väl leva med, anser vi.

Passet följer med hästen, det är inte automatiskt så att du får ett pass hemskickat till dig utan det är säljaren som ska ge dig det.
Var lite otydlig där med passet...Mitt i natten när ja skrev. Jag menade nog mest igentligen att man behöver väl inte ansöka om hästpass på en travare för dom får väl automatiskt ett efter registrering? Eller hur fungerar det?
Ägaren får man ju sedan be om passet förtsåss.

ANser ni att ett föl/ettåring inte heller behövs besiktigas då?

Varför jag kom in på dette ämne var för att en arbetskamrat besiktigade sitt föl innan köp (annan ras, islänning).

Var lite otydlig där med passet...Mitt i natten när ja skrev. Jag menade nog mest igentligen att man behöver väl inte ansöka om hästpass på en travare för dom får väl automatiskt ett efter registrering? Eller hur fungerar det?
Ägaren får man ju sedan be om passet förtsåss.

Om hästen är född innan 00 (tror det är 00 eller 01) så har den inte automatiskt pass. Hästar födda därefter har pass.

ANser ni att ett föl/ettåring inte heller behövs besiktigas då?

Varför jag kom in på dette ämne var för att en arbetskamrat besiktigade sitt föl innan köp (annan ras, islänning).

Där har jag inte tillräcklig erfarenhet för att svara. Men vad gäller isisar är det väl mest vanligt att man iaf vill se att den är spattröntgad? Fast hur tidigt man kan se det vet jag inte..... men det är klart att har man inte så mycket annat att gå efter när man köper så kanske en vet.bes i sånafall är bra att göra? :)

jag har aldrig besiktigat en starthäst, håller med om att raden talar om vad man ger sig in på!

Ang. besiktning av ettåringar beror det väl helt på hur kräsen man är och vilket pris det är på den? En del vill väl ha den friröntgad, vi har röntgat en, men då var köpet ändå uppgjort, det var mest för att ta bort ev. lösa benbitar om där fanns några... Över lag så tror jag inte det förekommer besiktning på travhästar särskilt ofta, som de andra säger, du ser ju vad du får med ögat och jag tvivlar på att du kan få köpet ogjort om det sedan skulle visa sig att hästen har lösa benbitar eftersom det är så vanligt och så lätt att ta bort. Ridhästfolk är nog lite mer kräsna så eftersom det är något de inte vill ha i sin avel.

Vid köp at ettåring så skulle nog jag premiera en häst med ett trevligt lynne som ser bra ut i benaxlar och har en trevlig exteriör i övrigt framför att besikta den. Jag tycker man oftast ser vad man får, även om man kanske får ta en röntgen senare om den inte fungerar i träning.

jag funderade oxå på det där med friröntgen. Men de e så många travhästar som har lösa benbitar ändå. En del känner av det o en del andra.
Men hästen bör väl inte vara allt för gammal då de ens är lönt att operera den om de ska bli bra mena jag?

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 772
Senast: morgaine
·
Hemmet Jag funderade först att posta i köpa-hus-tråden men tänker att det kanske är många som inte läser där. Vi är ev. intresserade av ett hus...
2
Svar
24
· Visningar
884
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Åsa A
·
Skola & Jobb Min läkare på företagshälsovården har tabbat sig och skrivit saker i mitt senaste sjukintyg som jag absolut inte vill att min...
Svar
9
· Visningar
1 117
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka