Besiktiga transport

Ninnie

Trådstartare
När ni ska besiktiga er hästtransport gör ni det själva eller låter ni någon anna göra det ?
Första gångerna gjorde jag det själv men fick alltid anmärkning på bromsarna. Lät då en mekaniker göra det som justerade bromsarna precis innan den skulle in (utanför bilbesiktningen alltså) och då har den gått igenom.
Ska man verkligen behöva göra såhär var gång ? Det blir ju så dyrt var gång och nu har jag kommit i klammer med den här mekanikern så han kan jag inte anlita igen - vet ej heller om alla verkstäder utför detta ?

Hur gör ni ?? :confused:

Jag har en 97:a Tranesläpet. Har du aldrig ens fått en anmärkning att bromsarna tar ojämnt eller så ??
Brukar du serva den ?

Gör det alltid själv, hade probelm med bromsarna en gång - men då får det ju fixas till (förhoppningsvis en gång för alla och inget "duttande"). Nu har jag bytt axel så jag hoppas alla sådana probelm är ett minne blott än på några år!

anvænder du bromsarna lite nær kør så kan dom sætta sig lite fast, med vår gamle boj-slæp var vi tvungna att bromsa hårt ett par gånger på vægen till besikningen. Problem kommer av att man med hæsttransport bromsar så lite så møjligt, helt enkelt ær det ofta så att bromsarna bara behøver anvænds. Det har ialla fall fungerat før oss har du tur så fungerar det før dig också.

MVH

Camilla :)

Åh, gör du inte så redan? Det är det viktigaste man kan göra för att hålla bromsarna i trim. Varje gång man kör utan häst i ska man komma ihåg att tvärbromsa bilen ett antal ggr så att påskjutsbromsen får gå i några ggr - gärna i nedförsbacke! Mkt bra medicin mot trilskande bromsar!!!

Jag lämnar in kärran för koll av bla bromsarna innan besiktningen.
Sedan besiktigar jag.
Sedan får jag lämna in kärran igen för ÄNNU mer justering av bromsarna.
Sedan ombesiktigar jag.

Billigt och bra! *not* :mad:
Är så LESS på bilprovningen som envisas med att bromsarna ska vara så hårt spända att kärran blir OMÖJLIG att backa med! :mad:

Exakt så har jag fått göra !!
Den gick aldrig igenom p.g.a bromsarna :mad:.Därför jag fick ta mekanikergubben till hjälp :mad: :mad:

Jodå, jag besiktigar själv och får varje gång stå ut med kommentarer så som "så kan du inte ha det förstår du lilla vän"
Fast ibland har man nytta av att se ung och oförstående ut. :angel:
// Linda

Backar jag i motlut, om än så litet med tom kärra, så luktar det "brända lameller" om bilen! :mad:

Och har jag last i kärran (hästen eller hö), så förutom att det luktar bränt, så slår gärna bromsen till på kärran, så man har ett h-e att över huvud TA sig bakåt om det är halt! :mad:

Jag har kallat besiktningens bromskrav för VÄLDIGT osmickrande saker MÅNGA ggr! :mad:
Dessutom är jag bergsäker på att de som bestämt hur hårt bromsarna ska vara absolut ALDRIG själva kört en hästtransport! För då skulle de inte ha de kraven!

Fö så har problemet varit med SAMTLIGA kärror jag ägt.

Har du enaxlat eller boggie?
Det var jäkligt med enaxlad, men med boggiesläpet så tjafsar besiktningen ÄNNU värre! :mad:

Som tur är så brukar min pensionerade mamma besiktiga både min bil och mitt släp så jag slipper ta ledigt från jobbet.
För det är tur det, för risken finns att vanligtvis vänliga jag skulle bli OTREVLIG på besiktningen! :mad:

pappa fixar det :)
men som sagt att åka och bromsa hårt innan är bra.
(gör ni inte så med en vanlig bil om ni varit ute och åkt i en vattenpöl eller kommer från biltvätten ??)

Så smart!!! Vid senaste besiktningen fick jag för första gången en anmärkning på bromsarna (besiktar alltid själv). Ska se till att det blir en vana att jag gör några rejäla inbromsningar varje gång jag kör släpet tomt i fortsättningen! Tack för tipset!

Jag har besiktigat mammas (vår) hästtransport en gång och lyckades få 5 tvåor på en eländes släpkärra :crazy:
Hon lät bara tiden gå ut och åkte och gjorde en ombesiktning och fick igenom eländet med EN etta!!!!
Ja det var ett par (15???) år sedan men ändå. Där ser man vad mycket lättare det går för unga blondiner hos bilprovningen ;)

Nu blev jag själv med transport från 70-talet i veckan, så nästa vecka är det dags att göra mitt andra försök hos bilprovningen med hästtransport.... Undrar vad som händer den här gången...

/// Ghost

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
747
Senast: Soapbubble
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 654
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar