Besiktiga häst på klinik

C

Ciazon

Vem är det som är ansvarig för att ta hästen till klinik när man skall besiktiga, köpare eller säljare? Jag som köpare är villig att betala för besiktningen, men vad händer om jag som köpare är med om en olycka med transporten innan jag kommit fram till kliniken om det är jag som kör? :confused:

Sv: Besiktiga häst på klinik

När jag har köpt mina hästar så har jag stått för kostnaderna för en besiktning, men då har jag sagt ifrån till försäljaren att ordna transport ev tillkalla hem vet till gården där hästen står. Skulle olyckan vara framme så står ju försäkringen på försäljaren och inte köparen. Så hade jag varit dig så hade jag sagt ifrån att du betalar kostnaderna om försäljaren ordnar rästen.

Eftersom hästen är ganska dyr vill jag ha den besiktigad på klinik och inte av veterinär på gården. De har ingen bil att transportera hästen med, så vad gör man?

Ingen bil och så ska dom sälja en dyr häst? Jaja, då hade jag tagit ut min egen transport och min egen bil, satt försäljaren i förar sätet och sagt ifrån att dom får köra ut hästen (fram och tillbaka) till kliniken under tiden som jag satt i samma bil. Då är du 100% säker på att skulle olyckan vara framme så har du med försäljaren i bilen + att det är han/hun som kör. Annars så kan du ringa till försäkrings sällskapet där hästen är försäkrad för att fråga dem om hur du kan lösa detta så smidigt som möjligt. Då får du svar på det du undrar över ifrån deras eget försäkringsällskap.

Normalt sett ansvarar säljaren för transport till kliniken, och det är då dem som får stå som ansvarig vid ev uppkomna skador etc. Sen tar köparen hästen från klinik, och tar därmed över ansvaret.

I erat fall skulle du kunna prata med säljaren och köra hästen, men ha ett skriftligt utlåtande på att de fortfarande står som ansvarig. De skall då lasta på och av hästen, samt köra bakom dig till kliniken.

Det var en god ideè det också - lite lättare kanske, men försäljaren hade inte egen bil. Så att köra bakom kan bli ett problem.

Tack för svaren, då vet jag :) ungefär vad jag skall göra.

Lungt..Lycka till nu och hoppas att allt går bra :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 457
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix