Besiktiga åring?

C

Carrielaine

Går i hästköpartankar. Har tittat på en ettåring som det lutar åt. Nu funderar jag på om man besiktigar ettåringar vid hästköp. Hästen ägs nu av en bekant och vi har haft regelbunden kontakt sen hästen föddes. Jag har varit och tittat på henne nu och tycker att hon ser frisk och korrekt ut exteriört. Fin i munnen. Ren i gången. Bra hovar. Vad mer kan en vet säga vid en besiktning?? Det är ingen dyr häst, men ändå. Hur har ni andra gjort som köpt ettåringar??

Sv: Besiktiga åring?

Besiktat. Veterinären ska ändå ha ett bättre öga än vi "vanliga" det är en ganska billig försäkring på att allt verkligen är okej

En veterinärbesiktning bör du nog ändå göra, om inte annat så för att det kan krävas om du vill försäkra hästen för högre belopp än 10-20 000.

På en så ung häst kollar veterinären bl.a. hjärta och lungor, benställning och rörelsemönster, slemhinnor och allmäntillstånd.
Enda skillnaden mot en besiktning av en äldre häst brukar vara att man hoppar över böjprov.

Tycker absolut att du ska gåra vet.besiktning, för att kolla att allt är som det ska.
Men hoppa över böjprov, inte nyttigt för hästar som inte är färdigväxta eller vältränade.

Vi besiktade min åring som gick igenom. Mamma skulle köpa en annan åring och de hade aldrig hört talas om att man skulle göra besiktning och tyckte vi var jättefåniga. Den hästen gick inte igenom så då blev det inte något köp.

Är det en riktigt billig häst hade inte gjort det men ligger beloppet över 10 000 kr så hade jag gjord en besiktning. Som sagt vetrinären ser faktiskt mer än vi och dessutom är det väldigt bra att kolla hjärtat och lugnorna.

Var nån vinkel i hoven som den fick anmärkning på. Den var väldigt upprät i ena fram. Ingen dyr häst men vi ville inte köpa till oss problem det får man ändå. :p

Jag är fortfarande lite kluven. Hästen (en ridponny) har en prislapp på 8500. Försäkringssumman blir nog typ 15. När vi försäkrade en annan ponny i agria krävdes ingen bes på hästar under 5 år (om man inte skulle försäkra för över 30000, då räcker det med ombudsbes dessutom, ingen vet).

Ponnyn ska ID å chippas när hon kommer hem så jag kanske bes henne då. Å skriver klausul i kontraktet att jag kan lämna tebax henne alt att dom får gå ner på priset beroende på om det blir anm å vilken sorts anm.

Hon är nyvacc och då har vet lyssnat på lungor o hjärta och vet borde ha sagt till om hon hört nåt galet.

Var du med vid det tillfället? Ägaren kan säga mkt :)

Om du kan få ägaren att gå med på det så kan du ju göra så. Men om hon inte vill det så skulle jag iaf göra en vet.besiktning för säkerhets skull. Jag vet.besikta min som bara kosta 8000. Skönt att ha på papper att allt är ok.

Jag skulle ändå göra en besiktning utav hästen.. vetrinären kanske ser saker som inte du ser. Alltid bäst att vara på den säkra sidan (:

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
5 378
Senast: Ninnurur
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 347
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 543
Senast: skuggi
·
Hundavel & Ras Satt egentligen och funderade på det här med hästar och skador/sjukdomar, som eksem, OCD osv. Men så kom jag att tänka på hundar och...
Svar
17
· Visningar
3 015
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama