besikta föl

busigdemon

Trådstartare
hur gör man då, detta kommer att bli ett dyrt föl o vill då vara så noga som möjligt, har ni några tips?

Sv: besikta föl

tja, vi har sett till att ha en riktigt bra försäkring från början ;) mycket kan ju hända "på vägen"

jo en bra försäkring är ett måste!
men hur ska jag göra med en besiktning? in till klinik? men vad kan man göra, är ju ingen idee att röntga...men i övrigt då?
har tidigare bara gjort gårdsbesiktningar på vuxna hästar...men nu vill jag vara noga

Då är det inte helt fel att åka in till klinik och besiktiga hästen. Leta upp en bra veterinär och skulle det finnas några oklarheter så kan man tex röntga direkt (ex bockhov).
Jag ska köpa föl och besiktning är beställd på klinik. Jag vill även röntga bakkän för cystor. Annars röntgar man ju inte föl för de är inte färdiga.
// Linda

Du kan ju mycket väl ta den till en klinik, men som du själv skriver man gör ju inte allt som man gör med vuxna hästar.
Man brukar vid en besiktning titta på allmän hälsan, kroppen, lungor och hjärta, tänder (käkar), navelbrock och liknade. Så med en bra veterinär går det bra att göra det hemma.
Det du ska tänka på för din egen del är att du beställer och betalar för besiktning plus att du är med när den görs. Det är nästan viktigare rent juridiskt än var den sker.

så man kan röntga vissa delar o få ett ok svar?
det viste jag inte...
men hur får man reda på en bra vetierinär i Uddevalla, har inte testat nån vet. där...:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
550
Senast: CarEr
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 634
Senast: MiniLi
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
416
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 551
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka