Besikta f.d. travare.

Skogstrollet

Trådstartare
Ett varmblod som gått flera år på banan, skulle ni nöja er med en gårdsbesiktning eller (för att verkligen få veta skicket på hästen innan man tar hem den) ta den till klinik?

Sv: Besikta f.d. travare.

Jag hade tagit den till klinik. Man vet aldrig hur hårt hästen körts osv..
Kan vara värt det i långa loppet!

Beror på, skulle den bara gå som sällskap så hade jag nöjt mig utan besiktning. Skulle den ridas eller arbetas hade jag tagit klinik.

Håller med här förresten, jag tog bara förgivet att den skulle ridas, tänkte inte på att det finns andra alternativ :O

Beror på, skulle den bara gå som sällskap så hade jag nöjt mig utan besiktning. Skulle den ridas eller arbetas hade jag tagit klinik.

Ungefär samma här, förutom att jag skulle gårdsbesikta även en sällskaps/avelshäst.

Men en ridhäst - i någon form - så klinikbesiktning. Alt är om man råkar ha strålande faciliteter för att genomföra en besiktning hemma, en gårdbesiktning och sen kolla upp ev fynd på klinik sen. Men då alltså om man på gården har en 'löpargång', dvs en stallgång eller en plan slät asfaltsväg som är tillräckligt lång, bred och 'ostörd', och har ridhus med bra underlag att longera/etc i. Och tar ut en veterinär som är bra på häst.

Om den hållt för att gå flera år på banan utan att gå sönder skulle jag ta gårdsbesiktning för att kunna försäkra den utan reservationer.

Det beror väl på om du köper / tar över den av ngn som känner den från tävling och träning eller inte.

Jag kan inte utläsa något i ts inlägg som indikterar att det skulle vara en tidigare bekantskap, har jag missat det?

JAg skulle ha nöjt mig med en gårdsbesiktning. Naturligtvis gjord av en "hästveterinär", för att kunna försäkra hästen. (Om man nu har tänkt det) Skulle nåt konstigt hittas kan man ju undersöka detta på klinik om man vill.
Köper man en fd tävlingshäst från travet så må man nästan förutsätta en del förslitning och att den har haft skador i sitt verksamma travliv. Sen är det upp till nya ägaren och veterinären att kunna hanetra den info man får från vet.besiktningen. Dvs hur mycket betyder detta för hästens kommande liv som ridhäst?
Har själv en travhäst som har en "förtjockning" på insidan HF. I sin tävlingskarriär började han hänga på en töm efter några starter, och behövde behandling/vila. Som ridhäst tränas han inte alls lika hårt, och känner aldrig av HF. Numera är det endast ett "skönhetsfel" om man nu vill kommentera det.

Själv skulle jag förmodligen inte bli friröntgad, om jag blev veterinärbesiktad. Är snart 50, och har levt ett liv med kroppsarbete till stor del. Men jag är frisk!! i alla fall. Har aldrig ont nånstans och njuter av livet!:banana:

Om den hållt för att gå flera år på banan utan att gå sönder skulle jag ta gårdsbesiktning för att kunna försäkra den utan reservationer.

Det finns väl endå en förklaring till att den nu inte längre ska går på "banan" ??

Vad det beror på kan du ju fundera på,, mitt råd blir besiktning beroende på typ av försäkringsform.

Jag har haft grym otur den senaste tiden och blivit varse i efterhand om allt från sammanväxta kotor i hela ryggen till..gud vet allt. För min del så finns det inga andra alternativ än att masa mig iväg till klinik för helkoll inkl röntgen oavsett vad man köper in hästen för. En chansning kan kosta dig bra mycket mer.

Jag kan inte utläsa något i ts inlägg som indikterar att det skulle vara en tidigare bekantskap, har jag missat det?

Ingen tidigare bekantskap nej, hästen har dock gått för samma tränare hela sin karriär och lämnar banan till största del för att den inte längre drar in något men också för att den nu är 11 år. Dvs den har gått länge...

Är intresserad främst av personliga skäl, inser att det finns vettigare val rent logist men just den är intresserad just för att den är den här hästen.

Jag skulle ta den till klinik och kolla upp den ordentligt! Då kan dom oxå hitta eventuella dolda fel lättare än vad dom kan om du tar hem en veterinär! När jag tog hem mina varmblod som gått på trav så tog jag dom till en klinik och kollade hela hästen rygg, ben och muskulaturen! dom tog både röntgenbilder och gjorde ultraljud på benen och gjorde alla dess konstiga ryggprov. Det kostade juh lär jag säga men jag tycker det var värt det för på så vis vet jag vad jag tog hem för hästar!

En häst med så lång karriär på banan hade jag absolut gjort en riktigt ingående besiktning av. På klinik där det finns optimala förutsättningar. Jag förutsätter nu att du ska ha hästen som ridhäst.

*KL* Jag skulle ha besiktat på klinik. JAg har dock bara besiktat 2 av mina de andra har jag fått med tillhörande delägare:) MEn den första var halt hf, den andra var utan anmärkning trots en lång karriär redan innan. Har dock haft tur, bara en med sammanväxta kotor som dock orsakades hemma hos mig då mina båda valacker var så hingstiga och skulle göra upp, den ena satte sig på den andra bara för att nämna nåt.

Ja, som ridhäst på hobbynivå. Skogsridning och lättare träning.

Hur grundlig anser ni/du att en klinikbesiktning bör vara, vad bör jag kolla upp? Jag är ju mån om att få hem en häst som håller för det jag vill göra. (En uppskattning på kostnaden, i runda slängar, vore uppskattat också.) Har siktat in mig på en klinik som är vana vid sporthästar.

Vanligtvis är det väl köparen som står för besiktningen.

(Jag kan knappt tro att jag överväger ett hästköp igen....)

Jag hade börjat med en standardbesiktning med ridprov (om hästen är riden) och annars longering som arbetsprov. Tydligt ange för veterinären vad hästen sysslat med innan och att om det finns några fel vill du hitta dem NU, innan köp. Fördjupad undersökning kan man ju göra om standardbesiktningen visar några frågetecken.

Knän är ju det främsta man tänker på hos travare, och också det jag fick rådet att titta närmare på. Kostnaden kan hamna på allt mellan 1500 kr (som jag betalar på klinik) och sedan fortsätter det uppåt. Ring och hör med aktuell klinik

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 724
Senast: Lobelia
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
652
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Västeråsträffstråden
  • Låna ut pengar?