Besikta f.d. travare.

Sv: Besikta f.d. travare.

Om du är orolig för ev skador, eller förslitningar kanske du ska tänka till en gång extra om du ska köpa alls. Du måste ha med i beräkningen att den kan vara lite sliten (inte säkert, min kompis varmblod togs av banan då han var 7 eller 8, är 24 idag och mår prima som rid/fritids häst)

Men om du gillar hästen så varför inte chansa, bara du vet vad du ger dig in i (å andra sidan är det ingen garanti att köpa ex halv blod och den inte är skadad)

Det du ska kolla noga är ryggen, hela vägen och frambenen noga, vad jag vet, kanske ytterligare ngt mer?

Lycka till, varmblod är härliga hästar, goa att hantera!!

Oftast slutar de för att de inte springer in tillräckligt med pengar för att hållas hos tränare. Är de hos amatörtränare som hobbyhästar kan de ju gå längre på hobbynivå...Då brukar de få sluta när frun eller mannen säger ifrån :p eller har du annan erfarenhet?

mmm, det var just för färsäkringens skull skulle jag besikta hästen.

I detta fall kan ju köparen kolla med tränare och ev hästskötare och få en ganska bra bild av läget. Bakknä skulle jag vara observant på och ta ut en veterinär som jag har förtroende för och även en utbildad Equiterapeut som jag har förtroende för. Om ingen av de ser ngt så skulle jag nöja mig med det, skulle de se ngt och jag fortfarande ville ha hästen skulle jag fundera vidare...

Ja, som ridhäst på hobbynivå. Skogsridning och lättare träning.

Hur grundlig anser ni/du att en klinikbesiktning bör vara, vad bör jag kolla upp? Jag är ju mån om att få hem en häst som håller för det jag vill göra. (En uppskattning på kostnaden, i runda slängar, vore uppskattat också.) Har siktat in mig på en klinik som är vana vid sporthästar.

Vanligtvis är det väl köparen som står för besiktningen.

(Jag kan knappt tro att jag överväger ett hästköp igen....)

Du skriver att du ska ha hästen på hobbynivå, och att du är förtjust i just denna hästen.
Varför inte ge den en chans då, och visa om den håller.
Om du ska röntga alla ben, rygg, knän och kanske ta dit en equieterpeut eller vad det heter, så lovar jag att notan blir väldigt hög. En "vanlig" bes med böjprov kostar ca 1500:- på "vår" klinik. Lägg till alla rtg-plåtar och specialundersökningar, ev med nagnetkamera osv osv osv, så kan du ju lätt betala 10-20000:- till.
Vill man det, så jättebra! Men då är man ju mer ute på marknaden och söker. Har du nu en go häst som du skulle vilja ge ett hem, se om den är ohalt, och låt han sen visa om han håller....
Många kasserade travhästar med kotledsinflammationer, utläkta senskador och gaffelbandsskador, lever och är fräscha hur länge som helst som hobbyhästar.

Tack för bra råd.

Kan du inte berätta mer sen om hästen.
Jag blir alldeles varm i hjärtat när jag hör om en tävlingshäst som är älskad och kanske får ett hem hos nån som fortsätter att pyssla om den.
Jag har själv köpt en som sällskapshäst. Jag kände honom inte innan. Men nu har han slukat mitt hjärta helt. Helt underbar att ha att göra med. Så nu har min "första häst" fått konkurrens:p

Du skriver att du ska ha hästen på hobbynivå, och att du är förtjust i just denna hästen.
Varför inte ge den en chans då, och visa om den håller.

Jag har redan tagit bort ett varmblod som jag var mycket förtjust i som jag köpte skadad och gav en chans och att riskera att få nöjet att göra det igen undviker jag gärna. Jag bor i Stockholm och känner inte att jag har råd eller lust att eventuellt stå med en häst som "bara" håller till lätta promenader eller sällskap på en dyr stallplats. Ska jag ha en häst vill jag ha en som håller att rida på. Annars står över den hjärtesorgen.

Även om hjärtat säger mycket så är inte min hjärna tyst. :) Frågan var egentligen hur mycket info man kan få av en enkel gårdsbesiktning.

Kan du inte berätta mer sen om hästen.

Absolut, jag kan hålla er uppdaterade när jag vet mer. :)

Kan avslöja att en anledning till att jag är intresserad av just den här hästen är att den är efter samma hingst som min förra vallack. Om denna häst är bara hälften så trevlig som min förra är det en skitgo pålle... Den beskrivs som mycket trevlig och är riden vid sidan av travet. Så vi får se.

Jag har redan tagit bort ett varmblod som jag var mycket förtjust i som jag köpte skadad och gav en chans och att riskera att få nöjet att göra det igen undviker jag gärna. Jag bor i Stockholm och känner inte att jag har råd eller lust att eventuellt stå med en häst som "bara" håller till lätta promenader eller sällskap på en dyr stallplats. Ska jag ha en häst vill jag ha en som håller att rida på. Annars står över den hjärtesorgen.

Även om hjärtat säger mycket så är inte min hjärna tyst. :) Frågan var egentligen hur mycket info man kan få av en enkel gårdsbesiktning.

OK. Då förstår jag ditt dilemma. Och då är det väl bara att öppna plånboken.
Hoppas du får hjälp av vettig veterinär att bearbeta resultaten sen. För han lär ju ha vissa förslitningar/pålagringar etc efter ett aktivt liv. Det svåra är ju att avgöra vad som kommer att "hända sen".
Jag önskar dig och hästen all Lycka

Jag tycker du resonerar vettigt, du har ju erfarenhet i bagaget som är långt ifrån rolig och då har man ju lärt sig den hårda vägen. Det kostar på (inte bara i plånboken, utan även i hjärtat) att stå med en trasig häst. Det ska vara roligt att ha häst, och det är onekligen skojigare när hästen är frisk och håller för det man hade tänkt.

Lycka till, glöm inte ta på de kritiska glasögonen och lämna de rosa hemma! ;)

En bekant som tidigare stod i samma stall som mig har visat sig stå i samma stall som denna häst de senaste åren och bekräftar att hästen är mycket trevlig och har gått skadefri (och tycker att den är lämplig för mig).

Med det i åtanke tror jag att jag törs nöja mig med en gårdsbesiktning (har en veterinär i trakten som är mycket noga) samt en genomgång av den hästmassör jag anlitat till min förra häst, hon är mycket skicklig med sina händer och att hitta "ömma punkter".

Provridning i morgon! *nervös*

Jag har fått en bild också som visar en häst med mycket fina ögon, men vill inte lägga ut något mer förrän detta är avklarat.

en travare som gått på banan många år har förslitningsskador, precis som vilken annan häst som är hårt tränad under många år. likväl hopphästar som sliter benen diagonalt så sliter travarna benpar per sida.. det är sådant man får räkna med och något man får ta i beaktning..

Det är lite därför jag valt att även ta ut "min" hästmassör. :) Jag har ett stort förtroende till hennes händer.

Hoppas allt går bra med provridningen. Ang din besiktning är det precis som jag skulle ha gjort...enligt tidigare svar.
Hoppas de inte hittar ngt och att allt är bra!

Att du inte ska köpa på dig skadad häst vet du ju redan!

Jajust förlåt! Jag är så snurrig så glömde uppdatera. Provridningen gick bra, hästen var löjligt lugn. Blåsigt fält, stått i fem dagar, kompisen försvinner iväg och jag vill vända tillbaka. Nemas problemas.

Ska dit i morgon igen och tar med mig en vän som ska kika också. Letar stallplats för fullt (för vintern, sen blir det lösdrift) och har fixat med försäkring m.m. Bara besiktningen kvar...

Det får bli en presentationstråd när allt är klart. :)

Det blir ingen presentationstråd. Hästen gick inte igenom besiktningen utan reagerade kraftigt efter böjprov på ett ben och haltade vid longeringen. Ej försäkrad sedan tidigare (vilket varit oklart fram tills nu). "Har hästen varit skadad tidigare?" är tydligen en fråga som är svår att svara på ordentligt. En skada är relativ.

Jag valde att hoppa av köpet. Problem kan man få gratis, man behöver inte köpa på sig dem...

:(

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 724
Senast: Lobelia
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
652
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?