Besikta en häst & hur lång tid kan det ta igentligen

T

Toktjejen

Ja ska köpa en ny häst och har väntat nu i 1½ vecka på att få hästen besiktad
och snart känns det som att jag ger upp hoppet för detta. Man orkar liksom inte vänta hur länge som helst på en besiktning och man försöker snacka med ägaren men det händer liksom ingenting. Sen står inte rätt ägare på hästen heller så hur gör man då ???? :confused: :(

Hur lång tid har eran besiktning tagit och hur skulle ni gå till väga med allt och dessutom med ägarbytet osv.... :cry:

Vet inte va ja ska göra...

Sv: Besikta en häst & hur lång tid kan det ta igentligen

Är du säker på att ägaren är ägaren och inte personen som står som ägare?

Förekommer ju att fodervärdar försöker sälja tex..

Jag som ägare tycker ju att det är viktigt att jag står som ägare och ingen annan.

Ibland får man vänta på tid på klinik, det kan dröja innan man får komma o besiktiga. Är det på ridsportsförbundet det står fel ägare? Det kostar 300 kr att göra ett ägarbyte så många struntar i det.

Eftersom det är du som köpare som bör besiktiga, varför inte beställa tiden själv efter att ha hört med ägaren när denne kan? (om det inte är så att ni kan ta hästen och köra den till besiktningen själv).

Självklart måste ägaren till hästen sälja den, om annan än registrerad ägare säljer kommer ni att få problem med t ex rätt uppgifter i pass och ägarlängder. Detta måste redas ut INNAN köpet.

Vad är det för ras? Varmblodig travare?

engelskt fullblod.

TS: vad är ägarens anledning att besiktning drar ut på tiden?
dra lite erfarenhet av förra hästen, och se till att du är MED under besiktningen denna gång! Inte för att måla f-n på väggen, men det låter märkligt att säljaren inte är intresserad av att få igenom köpet snarast och få det klart. Om hästen är ofräsh kanske de drar ut på besiktningen i hopp om att hästen då skall gå igenom om den vilar lite innan?

Ja, det är ju inte helt enkelt det heller (en ras där det förekommer en del slarv med ägarbyten, kan man väl milt säga) (för att inte nämna de gånger just fodervärd beslutar sig för att sälja hästen som denne inte äger men tror sig ha uppfattat av ägaren att fått som gåva).

TS: börja med att ta tag i ägarbiten, är det inte ägaren som lämnar ut hästen till försäljning eller foder kan det ju bli riktigt tråkigt i slutänden. Kräv klara besked om hur ägarförhållanden ser ut, och fråga hur de tänkt lösa pappershanteringen. Det hade jag gjort INNAN besiktningen.

Nej det låter trassligt. Dessutom så som det iallafall var förrut, så tror jag inte f-bolaget låter nya ägaren försäkra hästen såvida inte rätt säljare står som just säljare på hästen hos förbundet först.....dvs samma ägare som sen skrivit på köpekontraktet, som f-bolaget vill se.

Eftersom det är du som ska köpa hästen borde det ju rimligtvis du som anlitar en veterinär för besiktning och även närvarar vid besiktningen. Du har undersökningsplikt som köpare och det bästa är att du resonerar direkt med veterinären om hästen lämpar sig för det du vill använda den till.Ibland kan extra undersökningar behöva göras för att räta ut frågetecken, t ex extra röntgenbilder, endoskopering eller liknande.
Om det kommer till ett köp så måste ju klart ägarförhållandena vara utredda.

Detta är ett Eng fullblod

Nej ja ska ha den på foder till en början och ägaren ville själv stå för denna kostnad, ja kan pusta ut och vettis kommer dock ut i morron el ons. :crazy: Alltså ingen klinikbesiktning..

Ja du säg det varför inget ägarbyte är gjord. På galoppsporten så kostar det inte att göra ägarbyte dock gör det de på varmblodshästarna....

Ja hoppas att han går igenom nu så ja slipper mer problem.. :laugh:

SJÄLVKLART ska ja vara med då hästen finns 4 mil från där jag bor

Senast ändrad av en moderator:

Kostar väl visst? Eller har dom ändrat nyligen? Har iaf för mig att vi har fått betala runt 500 för ägarbyte på fullblod.

Nej

ja ringde för några dagar sen o då sa dom att de kosta ingenting att göra ägarbyten :D

Vettis kom ut idag o skulle besikta hästen men fick tyvärr avbrytas pgr av att hästen va för stel för att böjas och sen visade det sig att hästen hade stått i 8 - 9 veckor.

Hästens pris: 39.000:-

Men känner att det är inte värt det pgr av att han är inte är i gång och sen att hästen är stel att rida m.m.m.m.

Nu är jag tveksam till köpet och dessutom så hade han en ½ grad markering på vänster fram. :crazy: :cry:

En halv grad fast hästen stått, och den går inte att böja? Har den gått i hage eller stått på boxvila? Har den gått i hage ska den inte vara så stel att den inte går att böja, då är något väldigt fel.

Nä, verkligen inte intressant. Som att be att få köpa på sig problem, inköpspriset är det lilla. Det ska gå att få den ridbar, och de behandlingarna kommer att kosta. Det kostar att ha den uppstallad, det är bry med hur man ska göra om den inte blir bättre.

Oavsett om de skänkt bort hästen hade jag inte varit intresserad, problem kan jag skapa själv utan att ta över andras. Men det är ju tydligt varför besiktningen dröjt...

Håller helt med LovisaEleonora, att hästen stått i 2 månader ska inte göra att den är så stel att den inte går att böja. Jag har fått böja både äldre och yngre efter så lång boxvila, och det utan att de varit så stela att de inte gick att böja. De har inte varit stela/svåra att böja alls, eller haft reaktioner bara för de stått. Utan har de varit friska har de gått igenom u.a.

Och sen har vi trasslet med varför det inte står rätt ägare på den.

Dessutom markerar hästen en halv grad initialt. Så - köp INTE den hästen, oavsett.

Senast ändrad:

Nej det låter trassligt. Dessutom så som det iallafall var förrut, så tror jag inte f-bolaget låter nya ägaren försäkra hästen såvida inte rätt säljare står som just säljare på hästen hos förbundet först.....dvs samma ägare som sen skrivit på köpekontraktet, som f-bolaget vill se.

F-bolaget har aldrig velat se något köpekontrakt när jag har försäkrat, och jag har fått försäkra foderhäst på mig (med bolagets vetskap om att dte var en foderhäst för senare köp). Ofta har jag ju tagit över försäkringar iofs, men inte alltid. De har aldrig mer än frågat vem man köpt hästen av, och inköpspris. Men inte alltid ens frågat vem man köpt av.

Däremot så är hela ägartrasslet med den hästen en anledning bara det att dra öronen åt sig.

Säger som de andra - tänk inte mer på den hästen. Det är onödigt att köpa sig problem. Det finns andra hästar där ute som besiktigas u.a. i den prisklassen.

Vi böjde vår 20-åring runt om i oktober, han hade inte gjort något annat än gå i hagen lite mer än ett år. Han var helt ohalt, trots en tidigare löpkarriär och därefter riddito.

Nä, den här hästen är inte lite stel, det är mer än så bakom hälsotillståndet.

F-bolaget har aldrig velat se något köpekontrakt när jag har försäkrat, och jag har fått försäkra foderhäst på mig (med bolagets vetskap om att dte var en foderhäst för senare köp). Ofta har jag ju tagit över försäkringar iofs, men inte alltid. De har aldrig mer än frågat vem man köpt hästen av, och inköpspris. Men inte alltid ens frågat vem man köpt av.

Däremot så är hela ägartrasslet med den hästen en anledning bara det att dra öronen åt sig.

Jag var tvungen redovisa köpekontrakt! Jag tog inte över någon försäkring utan tecknade ny. Det är väl rätt logiskt att de vill se att man är ägare till hästen - annars kan ju vem som helst åberopa premier eller hur?

Jag har vid olika tillfällen fått dels skicka in kopia vid övertag och nytecknande av försäkring, och vid annat tillfälle fått visa köpesumma för godkännande av utdömning/livbelopp.

Det kan vara olika från fall till fall.

Trettionio tusen för ett fullblod som inte gjort ngt? Har du koll på vad fullblodspriser tillochmed tävlande såna med meriter ridhästmässigt, ligger på?

Tänk dig för nu, med tanke på hur snett affären med andra hästen gick. Köp INTE, eller låna INTE, denna häst.

Jag skulle rekommendera dig att du nu i samband med att du letar häst att köpa, får tag i någon kunnig vän, tränare eller annan hästmänniska som kan hjälpa dig i bedömningen när du letar/spekulerar, ang. hästmaterial och vad som är vettigt osv. Du verkar vara väldigt orutinerad och det är som bäddat för att bli lurad.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 670
Senast: Roheryn
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 790
Senast: Claraclara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka