Besikta en häst & hur lång tid kan det ta igentligen

Sv: Besikta en häst & hur lång tid kan det ta igentligen

Nej precis....

Ja jag har ju inte direkt brått att skaffa häst då ja har kvar min box och betalar kallhyra för platsen. Så ja kan ju leta i lugn o ro.

Men det kliar ju i fingrarna att skaffa häst nu hahahahhahha, fast nu kan man ju inte rida så mkt när det är halt o jävligt... heheheheh....

:grin: Ingen som vet som har någon häst tiill lilla mig :rofl: :bump:

Jag älskar ju varmblodshästar, men tjejen i stalle har bara haft problem med dom och ja då med denna som fick gå bort pgr av gammal skada..

Vågar man skaffa ett vbl igen eller va ska man göra ???
Dom är ju snälla, trygga, lugna, hanterade osv osv, jag vill ju ha en lugn o stabil häst med ett gott lynne.... :confused:

Se inte till rasen utan till individen!

Det finns massvis med hästar av andra raser än varmblodig travare, som är snälla, trygga, lugna och stabila, hanterade och har ett gott lynne.

Lycka till med hästletandet!

Det finns en uppsjö av taggade, stressiga, illa hanterade varmblodstravare. Liksom andra raser.

Med tanke på att du inte har ekonomin just nu, varför inte ta dig tid att titta runt och kolla lite olika alternativ.

Jag har inte heller pengar i dagsläget till en ny häst när min är borta men jag har beslutat mig för att spara några månader så jag kan köpa mig nån trevlig och FRISK häst.
Jag kommer kräva klinikbes med blodprov vid nästa häst, rubbar mig inte en mm just ang blodprovet.
Min klinikveterinär sa att de hade gjort en ny undersökning och där visade det sig att väldigt många hästar går på smärtstillande under en vet bes. Skrämmande!! Så det är också bra att ha i bakhuvudet. De flesta hästägare har ju faktiskt lite butta osv liggandes om hästen varit halt.
Lycka till :)

Vem som helst kan försäkra en häst. Sålänge hästens identitet kan styrkas (att det är rätt häst som införsäkrats om den behöver vård eller liknande) kan det vara ägaren, fodervärden, en granne eller en avlägsen släkting till uppfödaren i Korpilombolo för försäkrat in hästen -det spelar ingen roll sålänge premien betals. Ägarskap behöver inte uppges -det enda som är aktuellt är hästens identitet samt att någon betalar premien (och således är det samma person som får ev ersättning)

Men man kan inte få ut ersättningar från flera försäkringar på samma häst och jag har nog aldrig hört talas om någon som velat betala försäkring på en häst man inte själv har eller äger. ;)

Jag har inte direkt någon brått att hitta något nu... Och nu är de endå snökaos över allt och det känns inte kul att åka och titta på något då :crazy:

Sen ska jag dessutom byta stall då jag trivs inte i de nuvarande och ska flytta
alla saker m.m. då får man lite o pyssla med. Samt greja o ha sig.

Visst det finns massa andra hästar oxå, men vi får se va de bär av och va de blir. Ja kommer oxå att va noga med besiktning m.m.m.m. med tanke på va som hände sist så.. :cry:

Är det någon mer som går i hästköpstankar eller fodervärd och va är de för häst ni är ute efter och vill ha samt va får den kosta etc. Eller har ni några bra
spartips kanske ????

Skriv gärna och berätta !! :angel:

Jag ska med köpa häst men väntar som sagt på bättre väder och bättre plånbok. Kommer att snåla på ALLT och försöka lägga undan ca 5000 i månaden. Sen hoppas jag att försäkringsbolaget går på veterinärens linje och dömer ut min så jag får ut de pengarna. Hur hemskt det än låter!

Jag vill ha en lugn och trevlig häst men som är lyhörd och har egen energi. Är lite inne på en frieser men vi får se vad det blir

Är själv också lite i hästköpartagen, men anser att jag måste bli sinnessjuk först, annars skaffar man väl inte häst vid den här jobbiga årstiden? :D

Fick ett samtal idag om en 3 årig friser Valack :idea: som ja kan få ha på foder en längre tid o senare köp.... :bow: :love:

Drömmen är att få äga en friser :love: :d

OK, gör nu allt rätt från början - med besiktning och noggrann överenskommelse och kontraktsskrivning.

Lycka till :D

Ägaren va lika noga med papper o besiktning m.m.m.m.m.- :idea:

Men vi får se om ja får ta honom, flera hade varit dit men ingen som hon föll för, men mig kände hon bra för :angel: :rofl:

Någon som har erfarenhet av en friser ??? Har aldrig ägt en sådan :banana:

En hårig draghäst. Högrest, ofta storväxt. Är den inriden och hanterad?

japp det är han och dom begär sen 45.000 - 55.000:-

en tjejkompis säger att det är en tuff o hård ras m.m.m. men ja har bara stött på ap trevliga friser :mad:

Vem som helst kan försäkra en häst. Sålänge hästens identitet kan styrkas (att det är rätt häst som införsäkrats om den behöver vård eller liknande) kan det vara ägaren, fodervärden, en granne eller en avlägsen släkting till uppfödaren i Korpilombolo för försäkrat in hästen -det spelar ingen roll sålänge premien betals. Ägarskap behöver inte uppges -det enda som är aktuellt är hästens identitet samt att någon betalar premien (och således är det samma person som får ev ersättning)

Men man kan inte få ut ersättningar från flera försäkringar på samma häst och jag har nog aldrig hört talas om någon som velat betala försäkring på en häst man inte själv har eller äger. ;)

Jag var i allra högsta grad tvungen att demonstrera ägarskapet i fråga om kopia på köpekontrakt på hästen för att försäkra den.

Måste vara olika i olika bolag då kanske. Min dotter (som inte bor hemma ) står för försäkringen,fast jag står som ägare på hästen.Vi har Agria.

Vill bara säga att även jag fått visa ägarskap/köpekontrakt vid försäkring av häst.

Fast i det fallet var det nog att försäkringsbolaget ville se att köpeskillingen var lika med det belopp som jag ville försäkra hästen för.

Japp, som tidigare konstaterats i tråden så skiljer det sig mellan bolag. Därav min kommenta som svar till Wrangler, det går inte att generellt dementera att inget sånt behövs, för det gör det uppenbarligen för vissa bolag.

Jag var i allra högsta grad tvungen att demonstrera ägarskapet i fråga om kopia på köpekontrakt på hästen för att försäkra den.

Jaha, där ser man. I det bolag jag är ombud i är det iallafall som jag skrev. Och själv har jag hästar försäkrade i tre olika bolag, (If, Folksam och Agria) och jag har aldrig behövt styrka ägarskap vid införsäkring. Tycker det låter konstigt, det är ju upp till den som försäkrar om den vill betala en premie. Samma som att en släkting kan teckna försäkring på ett barnbarn, eller en stallägare som tecknar olycksfallförsäkring på en medryttare.
Det finns heller inget krav på registreringsnummer på hund vid införsäkring i det bolag jag jobbar för etc.

Men har du behövt det så har du ju. Vad var anledningen till att ägarskapet skulle styrkas?

Sedan är det en annan sak att man kan få visa kontrakt/kvitto och liknande för att styrka inköpspris/marknadspris, men det har inget med ägarskap att göra. Och det är heller inget jag personligen varit med om att det behövts men det är möjligt om det föreligger osäkerhet eller om försäkringsbeloppet verkar orimligt osv.

Jag har folksam.
det är möjligt att anledningen var inköpssumman, det vet jag inte, jag var bara inne på diskussionen att inget ägarbevis behövdes, punkt slut...... det var inte direkt ngn fantasi summa jag försäkrade upp i heller, helt normal för fullblod, dvs lågt.....

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 670
Senast: Roheryn
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 790
Senast: Claraclara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?