Besikta en häst & hur lång tid kan det ta igentligen

Sv: Besikta en häst & hur lång tid kan det ta igentligen

Hej,

Jag skulle nog personligen dra öronen åt mig och bli orolig. 39 000 är ganska mkt pengar ändå tycker jag, även om det är ett bra pris på en häst. Nu vet jag inte något om hästen om det är en häst som gått löp eller endast som ridhäst och hur utbildad den är eller vad du ska ha den till.

Vet dock två fullblod som är till salu, de kommer mer eller mindre från banan är det något som du tycker är intressant så pm mig så ska jag tipsa om sidan där de finns :).

Lycka till med hur du än gör :)

/Tiff

Jag var tvungen redovisa köpekontrakt! Jag tog inte över någon försäkring utan tecknade ny. Det är väl rätt logiskt att de vill se att man är ägare till hästen - annars kan ju vem som helst åberopa premier eller hur?

Helt logiskt. Däremot verkar det vara väldigt olika hur noga de kollar. Jag har iofs alltid haft mina hästar LÅGT livförsäkrade, kanske därför det skijer sig?

Skicka in köpekontrakt har jag aldrig behövt göra alls. Däremot så som sagt ibland har det frågats 'vem har du köpt den av?' och så svarar man Anna Andersson och så har det varit bra.

Det är lite otäckt, jag har tänkt på det förr, att iom att jag nytecknar så sägs ju den förra försäkringen upp. Kul om hästen inte är såld då och äg försäkring 'försvinner'.

När man tar över så det att man vet vem försäkringen står på ger ju en viss koll, förhoppningsvis har man då köpt hästen av dem med. Men som sagt, även vid rent nytecknande på ej tidigare försäkrad, så de har aldrig velat se köpekontrakt, utan på sin höjd bett om ett namn.

Arabvalacken hade jag som sagt försäkrad på mig när jag var fodervärd (nytecknande, nytt bolag), och fblvalacken så där skrev vi över försäkringen på mig innan köpet. Jag hade ju honom på prov en månad, och efter en vecka gick försäkringsåret ut. Så då försäkrade vi honom på mig 'direkt' fast jag inte köpt honom (än, jag skulle ju det men inget köpeavtal skrivet eller pengar bytt ägare). Inga problem för försäkringsbolaget, jag tog dock över befintlig försäkring och ändrade den då.

Senast ändrad:

Det är ju herr blodis det gäller så nix - lågt livvärde.

Håller med - skrämmande att det verkar vara så enkelt hos vissa f-bolag - är förvånad!

Hästen är aldrig tränad för löp eller gått löp....

Hästen har gjort små tävlingar i hopp / dressyr för några år sen,
Han har varit utlånad ett X antal ggr och kommit tillbaka och av vilken
anledning har varit att han bla inte kan stå i stora stallar pgr av för mkt stress. Han går bara i en hage ååå betar det är de enda han gör....

Enligt vettis så var de bara för att han har stått o vill göra om besiktning om 2 - 3 veckor. Annars var det inget fel på hästen enligt henne. :crazy:

Säger bara va som har sagts och gjort och jag är deffenetift inte oruttinerad som vissa påstår.

Där emot så har jag inte haft så mkt egna hästar i mitt liv utan har mest hjälpt andra osv. Men har haft några egna i alla fall :confused:

Denna ägare var väl 5 - 6 - 7 hemmet om ja inte mins fel,

Står inget speciellt på hans stamsida,

Ett sånt fullblod du beskriver brukar kosta max 15.000. Varför läser du inte fullblodsannonser på tex hästnet, så ser du vad de säljs för, för att få en bild av hur helt absurd prissumman är.

SJÄLVKLART är det ngt fel på hästen om den bara gått och slagit dank och sen inte går igenom böjprov! Tänk till - ska du börja ditt nya hästköp med en sjuk häst igen?

Hästen är aldrig tränad för löp eller gått löp....

Hästen har gjort små tävlingar i hopp / dressyr för några år sen,
Han har varit utlånad ett X antal ggr och kommit tillbaka och av vilken
anledning har varit att han bla inte kan stå i stora stallar pgr av för mkt stress. Han går bara i en hage ååå betar det är de enda han gör....

Enligt vettis så var de bara för att han har stått o vill göra om besiktning om 2 - 3 veckor. Annars var det inget fel på hästen enligt henne. :crazy:

Säger bara va som har sagts och gjort och jag är deffenetift inte oruttinerad som vissa påstår.

Där emot så har jag inte haft så mkt egna hästar i mitt liv utan har mest hjälpt andra osv. Men har haft några egna i alla fall :confused:

Denna ägare var väl 5 - 6 - 7 hemmet om ja inte mins fel,

Står inget speciellt på hans stamsida,

Jag håller med övriga. Priset är för högt sett till vad den gjort! Sen, VEM valde veterinär, det finns inte en vettig veterinär som uttalar sig sådär, så jag undrar om säljaren och veterinären är tjenis?

Så, leta vidare, det där skriker problem lång väg, och är allför mycket som inte stämmer. Du kan hitta ett trevligt, FRISKT och igångsatt/utbildat fullblod för den prislappen - utan minsta problem.

SJÄLVKLART har jag inte sagt ja ännu till denna Häst utan ja ska ta mig en riktig funderare och priset är jag oxå tveksam till med tanke påå va dom andra ligger på för pris på hästnet bla... så låter det lite väl mkt måste jag säga.

Vi valde samma veterinärstation så att vi skulle få denna människa som verkade inte kunna så mkt de kunde inte vi veta om alls.

Men ja förstår inte va de skulle va för fel annars då vettis inte hitta någe annat på honom och sen priset då hur de kan va så högt :confused:

Och ägaren är helt 100 på att de är en fullt frisk häst annars !! :crazy:

Jag skulle inte ens ta mig en funderare. Börja titta på en annan häst istället! Det finns friska hästar där ute!

Jag letar själv häst och ett av mina krav är att hästen ska vara igång och sedan ska den självklart gå igenom veterinärbesiktning på klinik ua.

Blir inte jätte förvånad att säljaren tycker att hästen är frisk, har sett flera till salu-filmer där hästen inte rör sig riktigt rent.

Men ja förstår inte va de skulle va för fel annars då vettis inte hitta någe annat på honom

Hur menar du nu? Hästen gick inte att genomföra böjprov på = fel.

Hästen markerar knappt en grad = fel.

SÅ veterinären har ju visst hittat fel. Att vet inte hittade några andra/ännu fler fel får man ju bara tacka för, det är illa nog som det är ju?

Att veterinären inte kan säga VAD felet är är ju inte konstigt, då det inte gick så bra att böja den. För att tala om vad som felast hästen måste den böjas och sen utefter det bedövas, röntgas/ultraljudas osv.

Att man inte hittar 'annat' fel än hälta ute i stallet är ju inget konstigt. Det krävs ju en hältutredning för att ta reda på exakt var och varför hästen har ont, och rtg för att utesluta att det beror på underliggande led- och/eller skelettproblem, samt UL för att utesluta det beror på sen-, mjukdels- och/eller ligamentproblem.

Köp den inte, låter som ett problem och det behöver du inte.

Men du: veterinären har hittat ett fel, som, enkelt förklarat i korta drag betyder följande:

en häst som inte går igenom böjprov eller reagerar så starkt när veterinären försöker böja, har ngt annat djupare skada som ligger bakom. Markerningen på böjprov är inte en sjukdom i sig - det är ett tecken på att det finns NÅGON skada underliggande, som visar att den finns där via böjprovet/böjprovsreaktionen.

vad skadan är går inte att säga utan att utreda med fler klinik genomgångar, hältutredning, röntken osv. Jag förstår inte varför du har så svårt att förstå detta - det var ju så din förra som dömdes ut fick sin diagnos, dvs det kan vara allt från lösa benbitar, ligament skador, ledinflammation eller förslitningar.

VAD är det du ska fundera på? du har nyss avlivat en häst du fick hem och hade ett par veckor, som visade sig inte vara fräsh och du hade blivit lurad på köpet. Nu överväger du en TILL häst som inte är fräsh ens från början? :confused: DESSUTOM har säljaren dragit ut på besiktningen flera veckor och hästen har vilat ett par månader innan dess. och priset är IDIOT högt. Vad tror du händer när du börjar rida hästen?

VAD finns det som sagt att fundera på?????? :(

Senast ändrad:

Men ja förstår inte va de skulle va för fel annars då vettis inte hitta någe annat på honom...

Men vadå inte hittar något annat? Hästen är halt och så ofräsch att det inte ens går att utföra en besiktning på den?! Det måste ni väl i o f s rimligen ha märkt av när ni tittade på den första gången?

Och att veterinären inte har någon diagnos är väl helt självklart, det är ju en BESIKTNING - inte en hältutredning?!

Vänd om och gå, den här hästen bör ägarna hältutreda innan den säljs. Eller så vet de precis vad som är fel, men mörkar och hymlar. Om ägaren inte har något intresse för hästens hälsostatus - vem ska då ha det?

Jag är fruktansvärt tveksam över detta o har nyligen tagit bort en skadad häst som kosta mer än va de smaka så ja vill inte hamna där igen :crazy:

Jag glor ju varje dag på andra hästar men det är så svårt att finna en foderhäst då ja har inte pengar att köpa just nu :crazy: :cry:

Var inte tveksam. Bestäm dig. För att tacka nej. Ingen människa vill väl ha de här problemen på halsen. Det är bättre att vara utan häst och spara pengarna till något roligt än att lägga dem på någon annans sjuka häst.

Jag är fruktansvärt tveksam över detta o har nyligen tagit bort en skadad häst som kosta mer än va de smaka så ja vill inte hamna där igen :crazy:

Jag glor ju varje dag på andra hästar men det är så svårt att finna en foderhäst då ja har inte pengar att köpa just nu :crazy: :cry:

Jag tror just detta är din största fallgrop. Du har bråttom att hitta häst igen och vill inte vara utan, är ledsen över den gamla osv.
det är en MYCKET dålig ide att skaffa häst när man har den känslan, dvs att man helst vill ha en så snabbt som möjligt.

Läs mitt tidigare inlägg igen: Denna hästen bör inte övervägas ö.h.t! Snacka om att skaffa sig problem!

ska inte ha den hästen punkt slut...

Det tror jag också var ett väldigt klokt beslut.

Jag hoppas att du hittar en pigg, fräsch, frisk och trevlig häst snart. :)

Det är svårt att finna Just foderhäst som man vill ha då ekonomin inte tillåter själva köpet av en häst :cry:

Men om du väntar med att ha häst i några månader så kan du ju snart spara ihop till en häst :)
Om du har foderhäst, kan du ju inte spara den summan pengar menar jag.

Tycker iaf du gjorde ett klokt val att inte ta hästen. Är det på foder man ska ha hästen, så vill man ju absolut inte slänga ut massa onödiga veterinärräkningar. Man får ju inget tillbaka på det, såatt säga..

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 670
Senast: Roheryn
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 790
Senast: Claraclara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?