Sv: Besikta äldre häst?
Ts och du är inte samma person. Om du anser dig kunna avgöra om hästen är frisk eller ej innebär inte att TS kan det. Dessutom, ett utslag på böjprov bör ju vara avgörande i huruvida TS köper hästen eller ej. Den ska fungera som läromästare vilket innebär både träning och tävling. En promenadhäst är nåt helt annat...
TS: Självklart ska du besikta hästen!
Och jag går tvärt emot övriga - och tycker inte att man behöver besiktiga. Jag anser mig själv ha kunskapen att se och känna på en häst/ponny av modell promenadhäst om den håller för mina ändamål.
En äldre häst har alltid skavanker. Och ett utslag på böjprov är du skyldig att redovisa till försäkringsbolaget (precis som alla andra saker som inte är U.a på en besiktning.) - vilket (i de flesta fall) leder till reservationer.
Så nä, jag skulle inte besiktiga! (Jag skulle ju självklart väga in risken för att förlora hela köpeskillingen om hästen visar dig vara sjuk, å andra sidan så kan även den besiktigade hästen bryta ben, få kolik, visa sig ha sjukdomar/skador som inte synd vid en vanlig gårdsbesiktning... så.. )
Ts och du är inte samma person. Om du anser dig kunna avgöra om hästen är frisk eller ej innebär inte att TS kan det. Dessutom, ett utslag på böjprov bör ju vara avgörande i huruvida TS köper hästen eller ej. Den ska fungera som läromästare vilket innebär både träning och tävling. En promenadhäst är nåt helt annat...
TS: Självklart ska du besikta hästen!