Berömma eller tillrättavisa?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Lawendel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 194
L

Lawendel

Rakt på sak.

Våran ena tax har en viss vana att ibland sticka från gården (vi bor på landet på en gård, närmaste grannen är några hundra meter bort och vi har en rätt stor tomt med hästhagar). Det händer inte hela tiden, men rätt som det är, om hon är lös (hon får sitta fast ibland) märker man att hon är borta. Man ställer sig på uppfarten och ropar på henne, och ibland kommer hon, men ibland sätter hon tax-sidan till ("Jag kommer.. Strax").
När man då går efter henne (om man ser var hon är) och ropar, så ignorerar hon en och fortsätter, man tänker att när man får tag på henne så ska hon få en tillrättavisning men när man sen bara är en bit ifrån henne och ropar, då vänder hon och kommer till en med viftande svans och följer med en hem.

Nu kommer då frågan: Vad gör man? Berömmer henne för att hon kommit eller tillrättarvisar för att hon stuckit? Det blir ju fel på båda visen, berömmer man så gör kanske inte det att hon inte sticker i framtiden, men hon kan ju också uppfatta fel när man river i för henne när hon kommer tillbaka?
Ska man bara ignorera henne och skicka hem henne?
Vi har diskuterat detta hemma, men vill gärna höra lite mer.

Det kanske är så att hon måste sitta fast, men det tycker jag är lite synd eftersom vi bor på en gård där hon har stort utrymme att röra sig på (själva gården alltså). Våran andra hund, och hunden innan, har aldrig stuckit på det här viset som B gör.

(vi har inga andra problem med hunden, för den som undrar)

Tacksam för (ej spydiga) svar.

Sv: Berömma eller tillrättavisa?

Kommer den så kommer den, punkt slut. Det går aldrig att korrigera i ett sånt läge även om man gnisslar tänder av ilska och tänker fula tankar.

Nu vet jag inte om du jagar med din tax, men det är ju trots allt en drivande jakthund, jag skulle inte ha den lös.

Okej. Det var det jag tänkte.

Nej, men min pappa gör det :p.. Ja, men eftersom våran andra tax (mamman) kan gå lös hursomhelst utan att sticka, så tycker man ju att B också ska kunna det. Det är ju olika från hund till hund, men ändå.

Jag tycker precis som du att man ska kunna ha en jakthund lös. Den ska jaga när man ber om det, inte annars.

Jag hade nog gjort så att när jag närmar mig hunden hade jag rytit * gå hem* och sen jagat hem henne. Jag hade inte ropat på henne innan, utan jag skulle göra så hon blir förvånad att jag kommit på henne.
Hade hon märkt att jag var på väg bakom henne. Hade jag direkt när hon ser det också rytit *gå hem med dig* och gjort så jag kommit bakom henne så jag kan jaga henne en bit.
Eller ett annat alternativ. Så fort du ser henne gå iväg, ryt *gå hem* och gå emot henne och visa att nu går du hem.

Kommer den så kommer den, punkt slut. Det går aldrig att korrigera i ett sånt läge även om man gnisslar tänder av ilska och tänker fula tankar.

Nu vet jag inte om du jagar med din tax, men det är ju trots allt en drivande jakthund, jag skulle inte ha den lös.

Håller helt med! Även om det ryker ur öronen så berömmer jag i sådana lägen (förtydligande, jag har inte min lös nu längre eftersom hon sticker efter vilt).

Det ska alltid vara positivt att komma till matte/husse.

Håller helt med! Även om det ryker ur öronen så berömmer jag i sådana lägen (förtydligande, jag har inte min lös nu längre eftersom hon sticker efter vilt).

Det ska alltid vara positivt att komma till matte/husse.

Jag är av den uppfattningen att man ska vara ärlig med sin hund! Jag tror att dom ganska enkelt ser igenom om man bara spelar glad..
Bättre då att, när man fått tag på sin vovve, med mörk röst tala om att det inte är ok att sticka, när man ser att hunden har tagit åt sig så släpper man det och blir glad igen..

Dessförinnan.. Jag ropar och kommer dom inte så ryar jag i lite och kommer dom inte då så komenderar jag kanska strängt: Stanna! sedan går jag fram och talar om vad jag tycker om saken, sedan släpper jag det och vi gör något possitivt.. Där efter gör jag en inkallning så att avslutningen blir bra!

Har sett massvis med hundar komma in till sina förare med svansen mellan benen och sänkta huvuden, detta pga av att dom har läst sina "glada" förare för länge sedan!

Så gör jag..

Men det är ju jag det:)

Bättre då att, när man fått tag på sin vovve, med mörk röst tala om att det inte är ok att sticka, när man ser att hunden har tagit åt sig så släpper man det och blir glad igen..

Hur vet du att hunden tagit åt sig av att du var arg att den inte lyssnade i ett sånt läge?

Det kan jag aldrig veta, det enda jag vet är att hon ser rakt igenom mig om jag bara spelar glad!
Plus att det är obefintligt nu för tiden att hon inte lyssnar:)

Men det skulle vara lika illa om jag talar om för henne och sedan INTE släppte det! Har en hund som "släcker ner" när jag är stressad, frustrerad och arg!
Detta har lärt mig att: andas, räkna till tio, släppa! Har fått en mkt gladare hund som inte blir "förstörd" (vek) om jag korrigerar henne, eftersom jag försöker göra det på ett lugnt och bestämt sätt!

Senast ändrad av en moderator:

Själv tycker jag det är bättre att ha sådan självkontroll att man medvetet kan påverka sin sinnesstämning. Annars är det sjujäkla svårt att hålla på med djur.

Vid ett sånt tillfälle hade jag gjort varken eller. Jag hade tagit hunden lugnt men bestämt och tagit med den hem till "sin plats". Därefter hade jag tränat inkallning varje dag med MYCKET positivitet och belöning. Du kanske kan "gillra en fälla?" för hunden. Att en dag släpper du henne lös och låter henne stöva runt medan du ör utom synhåll för henne men ser henne hela tiden. När hon går över gränsen du satt som utanför ert "terrirtorium" kliver du fram och ropar tydligt "NEJ!!KOM HIT". Kommer hunden blir det omedelbart kul och trevligt. Om hon kommer strax går du lugnt och bestämt fram och hämtar tillbaka henne. Detta kommer givetvis att behöva upprepas. Ett bra knep är att ha hunden trött efter långpromenad innan honm får vara lös på gården, det är ingen garanti..men KAN hjälpa.

Jag har haft tax och min syster hade honom under dagarna hon jobbade i stallet där han och terriern sprang lösa hela dagarna och lämnade aldrig tomtgränsen. Taxen kom alltid farandes när man ropade. En viktig poäng är dock att inte upprepa sig för mycket...taxar lyssnar inte på tjat :D;)

Och det där tror många på.

Det går alldeles utmärkt. Har hjälpt ett flertal hundar och ägare med just att hundarna sticker. Felet jag anser dom gjort är att dom först ropat, "Hit, Fido! Hiiiiit!" , hunden skiter i detta. Kommer tillbaka efter 10 minuter, "Bra!". Vad var den bra för? Att den ignorerade första 121 kommandon?

Jag kör med att här lämnar vi inte flocken. Den som gör det får sig en rejäl åthutning. Möter upp hunden, "Vad i helvete har du gjort?!?!! Tvi på dig!!", kan ta ett tag och visa mitt missnöje. Inget långvarit utan kvickt. Sedan släpper jag den biten, vänder om och kallar in snabbt. Så fort hunden kommer blir det kalas och fest.

Jag håller helt med och gör så också. Dock inte i början på en svårmotiverad och självsändig hund som sällan ser mycket nöje i att vara med någon människa.."kan själv", men jag skulle definitivt inte berömma något sådant.

Jag håller helt med och gör så också. Dock inte i början på en svårmotiverad och självsändig hund som sällan ser mycket nöje i att vara med någon människa.."kan själv", men jag skulle definitivt inte berömma något sådant.

Jag gör så med den typen av hund också. Många hävdar då att hundarna bara springer ifrån dom, vägrar komma ändå mer osv. Medans jag säger att man får lära hunden att matte/husse springer man inte ifrån. Focus gick jag efter i 50 minuter i inhägnad fotbollsplan för att han vägrade komma och försökte sticka. Kan tillägga att jag innan detta gick HEM och återgick efter 15 minuter. Inte för att han var brytt.. :crazy:

Vet hon om att hon gör fel när hon lämnar gården? Sitter hon och funderar på om hon ska våga gå iväg efter det där intressanta där borta eller sticker hon som en pil utan en tanke på att hon måste stanna på gården?

Om hunden vet med sig själv att den absolut inte får gå utanför gårdsplanen skulle jag ha överaskat den. Jag skulle ha slutat jaga den och om det var möjligt komma på den "framifrån". Om du lyckas med att komma på den framifrån skulle jag se till att hunden såg mig och säga - Vad gör du här? sen bara lyfta upp den gå iväg och släppa ner den först när ni är på gården.

Lyckas du inte komma på den framifrån så skulle jag inte ha ropat och försökt få den till mig. Om ni inte har några stora vägar i närheten eller att hunden stör på något annat sätt skulle jag försöka få fast den så odramatiskt och snabbt som möjligt utan att säga något åt den, kan dock ta lite tid om man har en väldigt snabb och envis hund. Och när du får fast den plockar du bara upp den och går tillbaka till gården. Helst ska du bara gå bestämt och plocka upp den utan att den märker dig "allt för mkt". Sen massor av beröm när ni är inne på gården, inte innan.

Litet tilläg: läste lite slarvigt och såg inte att hon vänder sig mot dig. Om du vet med dig att hon vänder sig om när du är ca 1 meter ifrån henne då ser du bara till att hela tiden vara en meter ifrån henne och går så långsamt du kan närmare henne. Det tappar sin effekt att plocka upp hunden och bära den till gården om den är glad att se dig. Det ska gå snabbt så att hunden inte riktigt fattar vad som händer. *Nosar i backen, lyfts rakt upp bärs iväg till gården, mkt beröm*

Lycka till.

Senast ändrad:

Ja det går att göra så också, jag finner det bara vara en omväg. Inte för att hundarna springer ifrån för det har jag nog aldrig upplevt med andra. Men att inkallningen sen inte blir lika engagerad lika fort. Jag är nog rätt lat av mig och vill att det ska lösa sig så fort som möjligt, iaf med vardagssaker.Sen beror det ju på hunden, hade jag gjort så med Harley alla gånger (har gjort det några enstaka) hade han sprungit ifrån..det har hänt varpå jag slutat. Douglas funkade det bättre på, förutom att han kunde ha ett jäkla humör och sätta sig i handen när han fick för sig det..men dom är två är nog extremexempel :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 002
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 310
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 294
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 934
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka