Berömma eller inte berömma?

F

FTW

Nu är jag förvirrad igen :cry: :confused:

Idag kom Hästfynd, och där läser jag en artikel av Lisbeth Jonsson att man inte ska berömma sin häst i tid och otid, för så gör inte vilda hästar. Resultatet skulle bara bli en ouppfostrad häst.
Samma sak skulle gälla att klia och klappa den.,

Oj då! :o Jag har ju alltid stått och hojtat och kvittrat glatt (ja, bildligt talat alltså ...) så fort hästen gjort rätt. För att inte tala om att jag kliar och smeker dem som beröm också ...

Idén med mycket beröm har jag fått från flera håll - allt från glada amatörer till gurun Hempfling. Och nu skulle det alltså vara helt uppåt väggarna ... :eek:

Hur hänger detta ihop?
Argumentet att vilda hästar i flock inte berömmer varandra kan ju stämma, men sådana hästar ber ju inte heller varandra att göra skänkelvikningar eller piaffer.
Är det så himla fel att berömma hästen??? Är jag för evigt bortgjord?

Sv: Berömma eller inte berömma?

Jaha, dags igen för Hästfynd´s "lärorika" :angel: artiklar. *suck*
Ännu har en "kunnig?" hästprofil uttalat sig. :p

Sist var det ju om att handmatning gav livsfarliga hästar och förlorat ledarskap. :crazy: :eek:

Vad blir det nästa gång?
Att ryktning ger hästar stela muskler? :cool:

Jag har aldrig lyssnat på en enda guru innom hästeriet, jag handmatar min häst och smeker och kelar med henne, berömmer henne och vi har aldrig haft några kontroverser nånsin. Jag har ingen aning om vilken av oss som är ranghögst, ledarskapsproblem har jag aldrig haft med någon av mina hästar. Jag har alltid haft mina hästar omkring benen när jag gjort saker och dom kunnat vara med. I stället har det vuxit fram en djup ömsesidig respekt och ett kärleksfullt förhållande. Jag har aldrig höjt rösten åt mina hästar för det har inte behövts, dom har gjort det jag bett dom om ändå.

bengall skrev:

Sist var det ju om att handmatning gav livsfarliga hästar och förlorat ledarskap. :crazy: :eek:

Vad blir det nästa gång?
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Absolut!!

Beröm ska man alltid använda, ffa i form av total eftergift när hästen gör rätt. Hur mycket beröm man använder utöver det beror ju på hästen - vissa är mer mottagliga för beröm än andra, och ffa är vissa i större behov av beröm än andra. Dock har jag funnit att ju vassare man är på sin kroppsliga eftergift, att släppa tryck och energi när hästen gör rätt, desto mindre blir behovet av t.ex. muntligt beröm eller klappar.

Kort å gott. Hästen märker när du är nöjd och inte nöjd genom ditt kroppsspråk. :)

Visst ska man berömma sin häst men på en ridlektion funkar inte beröm på min häst för då stannar hon och tycker att var det så bra behöver jag nog inte göra nåt mer.

det är inte alls fel att berömma hästar, men man behöver inte berömma "ihjäl" dom heller...det beror helt o hållet på vad man vill förstärka...att berömma en häst som står o blir t ex skodd tycker jag är överkurs, oftast så berömmar man då på ett felaktigt sätt, som att man är orolig och berömmer hästen för nåt "otäckt" kommer att hända och en förtvivlad häst står o funderar på vad den gör/har gjort.....samma sak med lastning av en helt normal häst...en klapp och duktig pålle duger gott då...

Håller med, Martha - allt (även beröm) ska ju ske med måtta.
Jag träffade en tjej som öste beröm över hästen bara för att han gick bredvid henne. Det visade sig ju att hon var rädd för honom, och var väl helt enkelt glad och tacksam för att han inte dödade henne, eller nå't ...

Men av era svar kan jag tydligen sluta mig till att jag inte är helt bortgjord :)
Då fortsätter jag att klappa om och berömma mina fina pållar då :love:

(F-n att jag ska läsa sådana blaskor då! Jag blir ju bara virrig ...)

hela grejen med hästhantering och ridning har ju med straff och beröm att göra. tex skänkeln är straffet och eftergiften berömmet.Alltså räcker det ofta med eftergift för att hästen ska känna att den gör rätt. Själv brukar jag använda rösten mkt när jag rider, både till tillrättavisande och beröm. Det tror jag inte gör ngn skada om man använder det när hästen faktiskt är duktigm jag tror det är uppmuntrande att höra att man gör rätt när det är så. Sen är jag lite emot det med att man ska klappa och hålla på när hästen är duktig under ridning, men rösten tycker jag går bra.

"skänkeln är straffet"???????? :confused:
hur då? vadå straff?

Ja, jisses... det verkar finnas en outsinlig källa av visdom att ösa ur... ;). Många gånger kan ju beröm ge så otroligt mycket snabbare väg till framgång att det vore korkat att låta bli. Sen finns det givetvis tillfällen man undrar varför en del berömmer - på ridskolan hemma har jag många gånger lagt märke till att folk klappat hästen när den gödslat... fattar inte rikigt varför. :D

bengall skrev:

Vad blir det nästa gång?

Håller med dig! Hästfynds artiklar har inte alltid de mest seriösa innehållen tycker jag. Fast jag är väll för enkelspårig i mitt ridsportsträsk...

Jag berömmer min häst när hon gjort rätt och säger till när hon gjort fel. På det sättet har jag (förstås!) fått en trygg häst som vet vad som förväntas av henne och vart gränserna går!

FTW skrev:
(F-n att jag ska läsa sådana blaskor då! Jag blir ju bara virrig ...)
I den tidningen finns egentligen bara en bra grej, Carina Dahls "I vår herres hage". Hon är helt sanslös. :bump: (Hon har även en egen hemsida) :d

inte för att jag har läst artikeln,, men jag ska göra det nu..

jag hittar inga fel och knäppa saker i artikeln,, möjligtvis att det står vid flera tillfällen att hästen känner sig kränkt,, hur vet man hur en häst känner sig kränkt..?? Det är en spekulation

Förövrigt håller jag med henne,, folk berömmer ofta sin häst för saker den inte behöver beröm för och berömer inte när det behövs,, folk tänker inte på hur de berömmer och har inget system i sitt berömmande..

Vill man ha en lydighäst som ska vara lätthanterlig och förstå vad man vill så får man nog försöka att tänka sig för..

Jag har sätt många människor som berömmer sin häst när den gör fel, tex ägaren ber hästen att gå in i transporten,, när hästen stannar och vägrar gå, ger ägaren eftergift i grimmskaftet och berömer hästen med klappar och kel.. Det blir så lätt för hästen att förstå att den ska gå in i transporten då..

Så vad är det som folk tycker är fel i artikeln.

När vi rider använder vi oss av negativ stimuli,, när vi vill att hästen ska göra något,, tillför vi ett negatift tryck mot hästens kropp, tex skänkel mot sidan, el drar den i munnen,, Hästen försöker lista ut hur den ska bli av med det negativa, (tex skänkel) och när hästen gör det vi vill så ger vi eftergift (det negativa trycket av vår skänkel släpper) och hästen listar ut hur den ska göra för att slippa skänkeln, och bli fri från obehaget..

Men i vanlig engelsk ridning så är det ofta ständig kontakt med munnen och ett evigt gnagande med skänkeln i sidorna....

det beror på att folk inte lär sig rida vanlig engelsk ridning korekt,, Om du läser vad det står i vanliga engelska ridböker så står det att hästen ska ha eftergift osv,, men ingen vet vad det betyder och ingen lär ut det ordentligt..

Förövrigt så är det just därför jag inte rider vanlig engelsk ridning,, jag tycker om mina hällar för mycket för att gnugga sönder dom mot hästens buk.. :devil:

och jag tycker inte heller om att ha skinflådda fingrar,, :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka