• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
F

Francess

Nu vill jag veta allt om honom! Har bara hört negativt än så länge...att han ger lösa benbitar i stor omfattning och att han själv haft problem och blivit opererad för det. Stämmer detta? :confused:

Vad ger han annars för avkommor? Känner till MrBean och han är ju hur fin som helst!

Sv: Bernstein

På det stor hela nedärver han ju riktigt bra gång, och det kan väl ses som positivt? :D

Sök på hans namn här så finns det flera gamla diskussioner om de lösa benbitarna.

/C

Vad tråkigt det är med alla osanna rykten om hingstar!

Jag känner Bernstein mycket väl och han är en underbart snäll hingst som dock nedärver rätt så mycket nerv till sina avkommor.
Ang de lösa benbitarna så är det nog verkligen bara ett elakt rykte och han är absolut inte opererad själv (däremot skadades han ju som ung).

Positivt med hans nedärvning är ju att han sätter otroligt mycket trav i sina avkommor, även om stoet i fråga inte rör sig speciellt bra, det är inte många hingstar som klarar det!
Skritten blir däremot ofta sämre och hoppförmågan kan i vissa avkommor saknas helt!

Tittar man på dressyrtävlingar så finns det ju otroligt många avkommor som är ute och visar "framfötterna".

Synd att dessa gamla hingstar som verkligen har visat att de nedärver sig så bra används så lite idag. Personligen väljer jag ju hellre en äldre väl beprövad hingst än en ny oprövad till mina ston!

Jag har varit och tittat på honom i somras och la då märke till alla ärren på hans ben. Fick sen höra att det var efter operationer för lösa benbitar. Känner inte till någon olycka, du får gärna berätta!

Han var ganska sur och tvär i boxen, men utanför stod en unghingst uppställd i gången och blev ryktad etc, så jag tyckte inte hans beteende var konstigt. Kanske man kunde önska en hingst som inte brydde sig om sina konkurrenter, som den andre hingsten tex, som inte höjde ett ögonbryn åt Bernsteins håll. Å andra sidan skulle jag nog bli rätt sur och tvär om jag bara stod i min box hela dagarna och knappt kom ut alls.

Jag är mycket intresserad av honom till mitt hbl-sto!

Hmm, gjorde precis en sökning på hans namn, men det fanns inga träffar!

Om någon vill vara snäll och tex sammanfatta de gamla diskussionerna ang lösa benbitar skulle jag vara väldigt tacksam.

Bernstein är en riktigt fin gångartsförärvare som bör användas mkt. Jag har träffat många avkommor och har själv haft två, genomgående har de haft bra gång, storlek, skalle, lite nerv måste de ha om de ska bli tävlingshästar (enl. min uppfattning).

Han är INTE opererad för lösa benbitar, det är skitsnack. Han skadade som ung antingen gaffelband eller griffelben, jag har glömt vilket.
Och han lämnar inte mer lösa benbitar än andra, men det är klart att det hittats, han har MÅNGA fina/dyra avkommor och de röntgas ju mkt oftare än "billiga" hästar. Så om du ser det procentuellt på födda avkomor så ligger han inte högt. :)

Senast ändrad:

Tack för ditt svar! Bekräftar det jag misstänkt hela tiden, att det är (grund)lösa rykten.

Hur är han med fullblodsston då? Vad blir det av de avkommorna, vet du det?

Bernstein har ju bl.a. lämnat Bayron 885, som jag lät betäcka mitt sto med. Fick jordens underbaraste avkomma! :D :love:
Och Bayron har ju bra temperament och bra gångarter. Supertrav!

Han är fin han med, men jag går gärna till flodens källa så länge han finns kvar!

Nej, verkligen inte! Har inte ens tänkt på att han har xx-mamma. Hmmmmmm *funderar djupt inför nästa års betäckningar*

Francess skrev:
Tack för ditt svar! Bekräftar det jag misstänkt hela tiden, att det är (grund)lösa rykten.

Hur är han med fullblodsston då? Vad blir det av de avkommorna, vet du det?

Han passar mkt bra med fullblod. Tex Lillans (Dancing Ladys) avkommor som ni redan pratat om här. :)

Jag har ju Bernstein i min Lady of Leonesse genom hennes morfar Bayron. :)

Senast ändrad:

Oj! Nu blev det svårt! Har ju haft funderingar på Bernstein till mitt polska hbl och ev Robin Z till mitt xx-sto. Men nu verkar ju B passa båda...och kostar dessutom lite mindre. Inte för att det är allenarådande, men har man två likvärdiga hingstar så visst spelar ekonomin in. Svårt att välja blir det i alla fall!

Vet inte huruvida det stämmer eller inte. Men har haft ett halvblodssto inackorderad här. En isabell efter Bernstein. Hon avlivades pga lösa benbitar som 5 åring. Har hört fler som gjort fått gjort det. Ägaren ville helst ha en häst till efter just Bernstein för hon hade otroligt fint psyke. Men efter att ha forskat lite mer om Bernsteins avkommer så vågade hon inte.

Så vitt jag har hört från domarhåll är problemet att hans typförärvning är så osäker, det kan bli litet och ädelt likväl som stort och tungt, det kan bli stort och ädelt och litet och oädelt. Så till vida är han ingen stämpelhingst där man direkt kan se att detta är den och den hingstens avkomma. Att de får gång är det väl däremot ingen som ifrågasätter.

Ang. lösa benbitar så röntgas det väl mer frekvent nu än för tex tio år sedan, eller har jag fel? Alltså hittas dxet mycket mer också.
Lösa benbitar behöver väl ej heller ge upphov till hälta, så rent teoretiskt kan många oröntgade hästar ha oupptäckta fynd.
Flera av mina vänner har lite äldre hästar, och ojar sig högljutt över hur många hästar som inte är u.a. på röntgen, men deras egna hästar vet de ju inget om alls egentligen..

Att få lösa benbitar är klart trist, men min erfarenhet säger att efter operation blir det inga problem, och hästen håller för träning och tävling.

Tycker att Bernstein förärver sig väl. Han brukar nedärva bra gång. Dottern Madonna vann både riks -94 och Breeders -94 och -95. Han är ju också morfar till den unge läckra hingsten Bocceli. Sedan finns ju han söner som är nämnda här i tråden. Funderar man på att använda Bernstein tycker jag att man ska göra det för han börjar ju bli till åren, så man kanske inte ska vänta för länge. Har också hört att han ska ge lösa benbitar, men de flesta hingstar dras ju med olika rykten. Han själv skadade sig som ung, minns inte hur (har hört det). Han är alltså inte opererad för lösa benbitar, tror inte han fått betäcka om så var fallet. Tänker på ryktena (fel röntgenbilder) ang Hästak Fortus.

Det är sant, lösa benbitar är med på kasseringslistan för hingstar.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
354
Senast: cowgirl81
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
997
Senast: tomte
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
592
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II