Bernstein och hoppförmåga

C

crazy

Jodå jag vet att han i först hand nedärver dressyrförmågor.

Men själv har han ju 88/88 på hopp...är det någon som fått vettig avkomma som ÄVEN kan hoppa bra eller nedärver han enbart gångarter och ingen hoppförmåga alls?

Med allroundbetonade ston...vad har ni fått för avkommor? Intresserad att veta om han duger till mer allroundbetonad avel också. :confused:

Jag har bara stött på en avkomma efter honom överhuvudtaget och den kunde INTE hoppa... Slog en volt över ett klosshinder. Han kunde knappt ta sej över en bom så han kommer inte få hoppa mer. Höll på att mosa ryttaren.

Jag har fått en avkomma efter Bernstein för några år sedan med ett allround betonat sto.

Den hoppade skapligt. Skulle i och för sig kanske inte ta sig upp mer än till max 110 cm. Absolut inte högre.

Måste ju finnas någon anledning till att dom marknadsför honom som enbart dressyr hingst.

:) :)

Jag vet i alla fall en Bernstein avkomma som kunde hoppa, men kommer inte ihåg mödrenet.

Hästen i fråga blev en gång löshoppad i ridhuset och efter språnget tog han satts och hoppade över innerdörren till ridhuset, ett språng på 2,10m. :eek:. Skrapade i lite på ena bakbenet men det var allt. (Behöver jag säga att ägaren stängde även ytterdörrarna i fortsättningen vid löshoppning. :smirk:)

Du milde tid! :eek:

Synd att du inte visste mödernet på hästen. ;)

Skulle vara roligt att få veta om där finns fler multitalanger efter honom där ute! :D :confused:

Det vet jag också en häst som gjort som unghäst. Han är dressyrhäst nu, synd med tanke på att han inte är nån speciell talang där. Kommer inte ihåg stammen men det var lite Cortez i han på mödernet har jag för mej..

En vän till mig har ett sto efter Bernstein- Rote Bolt, som har gått 140 hoppning och medelsvår fälttävlan.

Jag vet en som kan hoppa, men mödernet är Steinbeck - Ceylon så det kan ju komma därifrån! :D

Mitt Bernsteinsto har Neapel-Crown Point xx på mödernet och hoppar ganska skapligt. Ingen lysande teknik kanske, men "skaplig". Bra rygg och mycket vilja, sämre frambensteknik. Löshoppade runt 1,20 på treårstest utan att jag fick skämmas... :smirk:

Jag har haft en Bernstein - Kaliber som hoppade riktigt bra, men ägaren satsade på dressyren.
Har också haft en Bernstein - Astronaut som hoppade bra. Där var i och för sig mkt hopp på mammans sida. :)

Har ett sto efter honom som klarar av att hoppa utan någon som helst svårigheter.
Tar sig an det mesta..
Väldigt bra teknik..
Så man ska nog inte dömma hunden efter håren :)

Vet ett sto i dessa trakterna som tävlade tom 140 E-Bernstein-Ceylon, lite tung i typen men väldigt lätt i sin hoppning!

Jo, jag har själv försökt komma ihåg morfarn men... :crazy: kommer inte ihåg...

Var ca 172 hög och ganska lätt i typen, har för mig han kom från Kalmar trakten (eller Öland) :confused:... Kan varit född -93 eller -94. Tyvärr död nu sen flera år tillbaka :( Ledsen att jag inte minns...

Vi har ett sto!
Hon har tävlat 1,40 hoppning, LA dressyr och Msv fälttävlan, bla SM och placering i 6 års bredders!

Hennes morfar är Rote Boldt.

Hon har inte blivit sattsad i dressyr, men nu efter sitt första föl (som är 1 år, kval till Riks som föl) och efter operationen som förhoppningsvis kommer att rädda hennes liv hädanefter, så ska hon tävla i dressyr och sedan gå i avlen igen.

Hon har gågnarter som duger långt upp i dressyrklasserna (ökad trav som en extra gångart), enorm positiv vilja och kämparglädje, gör alltid sitt bästa.
Har kanske inte super hoppteknik, men hon hoppar hyffsat och hoppar allt!

Här kan man läsa mer!
hemsida!!!

Sv: Bernstein och hoppförmåga

Vi har ett sto f. 1999 som har gått 1.20 hoppnig ocg Lätt Fälttävlan På mödernet har hon Zinsky**-Jaguar-Kaliber-Cyrano. Har inte viat något speciellet i gångarter (än) men Väldigt snygg :love:
Lite crazy i temperamentet, men snäll ändå

Jag vet en häst efter Bernstein- Madrigal som är mkt duktig på att hoppa. Placerad 140.
Jag såg honom endast som unghäst och då var han stor, ranglig och väldigt valpig! Hoppade med hyfsad teknik men var ingen kanonhäst, hade inte riktigt koll på sina långa ben, rörde sig dock mkt bra. Uppenbarligen har han utvecklats en hel del :) eftersom han gått så pass höga klasser hoppning på senare år.

Vi har ett sto som är 6 år. Som har bernstien som pappa och Zinsky xx som morfar. Hon går i lätt fältävlan och hoppar 120-130 cm.... :smirk:

Gabby_Ossi skrev:
Vi har ett sto f. 1999 som har gått 1.20 hoppnig ocg Lätt Fälttävlan På mödernet har hon Zinsky**-Jaguar-Kaliber-Cyrano. Har inte viat något speciellet i gångarter (än) men Väldigt snygg :love:
Lite crazy i temperamentet, men snäll ändå

Samma häst ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 208
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 034
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 265
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden