Beris bett

BernT

Trådstartare
Såg på Tophorse att de fått in bett från Beris, såg ut som typ nathe men billigare. Nån som testat? Har aldrig haft bett med tungfrihet, är det skönt för hästen?
Har jättesvårt att hitta rätt bett till min, hon är känslig men ändå grymt stark och jag känner när vi hoppar att jag emellanåt inte får stopp på henne. Samtidigt är hon känslig i munnen för hon är sydd i ena mungipan och en stor del av det som ska vara där är borta (trauma för 5-6 år sen), och det gör att hon är slapp i ena mungipan. Brukar rida på 3delat vanligt men det gillar hon sådär. Nova-silikonbett har jag men det funkar inte heller. Hackamore med långa skänklar och kedja har jag vid uteritt/jogg i ridhuset men kan inte ha det i hoppningen för jag vill inte dö :p

Har funderat på flippanbettet, men det är ju lite dyrt så vill prova först men känner ingen som har ett sånt så det går ju inte. Bettips mottages gärna + gärna recension av Beris.

Sv: Beris bett

Här kommer en första utvärdering av mitt nya Beris Kimblewick/jaktstång:

Var ute och skrittade i drygt 1.5 timme och hästen bjöd framåt hela tiden utan att bli för stark och UTAN att gnissla tänder eller gnaga irriterat på bettet. :D

Min häst är mycket liten i munnen då han oftast har 10.5 cm i bettstorlek.
Dock brukar det fungera med 11.5 cm om bettet är fritt från tungtryck som Bombers Bit/Trust Happy Thounge, som är designat av min hästs mun åt Bombers för att dom skulle tillverka ett bett helt fritt från tungtryck. Numera är det en riktig storsäljare, fast jag får ingen royalty :( , Nathes och Novas raka mjuka.

Jag testade och köpte alltså ett mjukt i storlek 12.

Jag fick ta bort dom små bruna bettskivorna då min häst AVSKYR den typen av små bettskivor, och satte dit ett par svart gummibettskivor i stället.
Och då blev storleken perfekt :D

Fast jag skulle önska att sidstyckesöglan var utböjd redan från början så JAG slapp göra det i skruvstädet :(

Hur upplevde du dem i storleken? Tänkte eftersom din som kräver ganska liten storlek i vanliga fall fungerade på 12.

Min har 11,5-12.5 på sina bett och jag var lite sugen på att testa detta.

*kl*

Min häst har 11,5 på Sprenger och 12,5 i andra bett.

Jag beställde ett 12 i det mjuka med lite tungfrihet och D ringar, ska bli kul att testa! :laugh:

Tungfrihet verkar vara en smaksak, för hästens del. Min ena har vad skit som helst i munnen utan att bry sig, men med tungfrihet så försökte hon mest spotta ut bettet, gick verkligen inte att rida henne alls :eek: Men andra hästar älskar det ju.

Jag upplevde åtmindstånde mitt bett som litet/felmätt.

Om jag mätte själva den delen som är i munnen utan bettskivorna så fick jag det till närmare 11.5 än 12.
12 cm blev det om jag mätte in sidostängerna.
Ungefär samma "mätfel" som Novabetten har.........

Med mina bettskivor blev bettet ca 11 cm och passade därför perfekt då min häst är om man mäter superexakt 10.7 cm, alltså lite större än 10.5 cm...

13783152.a707f6a0.560.jpg

13783150.1edbaf82.560.jpg

Hmm, då kanske mitt 12 blir förlitet då? :crazy:

Hon har ju som sagt 11,5 på Sprenger för att dom är stora...
Så 12 är väl hennes storlek egentligen, men 12,5 fungerar också om det är oledade bett!

Tog några bilder på mitt bett efter jag ridit:

13783150.1edbaf82.560.jpg

13783152.a707f6a0.560.jpg

Nu har jag mätt mitt bett igen och det är 12 cm mellan skänklarna och mina gummibettskivor som är tjockare än dom plast som satt på gör att det blir nästan exakt 10.8 cm mellan dom.

Men jag förstår inte riktigt vad du menar med att Sprengerbetten skulle vara stora i storlekarna ? ? ?

11.5 cm är lika stort oavsett märke, annars är det inte 11.5 utan något annat mått...

Men är du tveksam tar du bara bort originalbettskivorna så stämmer storleken med vad du vill ha :D

Okej, men mina sprenger bett är antingen 10.5 , 11 eller 11.5 cm och dom är köpta i dom storlekarna när jag köpte dom.....
Oavsett om jag har köpt dom själv i en ridsportaffär eller på nätet....

Nu hoppas jag att jag får lite liv i den här tråden igen!

Har köpt ett beris kimblewick till min känsliga donna. Rider på det när vi galoppera ute, hon blir som en elektrisk bomb. M trivs super-bra på det! :laugh: Hon tar stöd på bettet och jag slipper seg-dra!

Så den får både tummen upp och hoven upp! :banana:

Det fungerar som vilken jaktstång som helst, ingen skillnad där.

Materialet är ett syntetmaterial som vissa hästar gillar medans andra ogillar det.

Det är "hårdare" än Nova och Nathe men jättemycket mjukare än dom s.k. apple mouthbetten.
Prismässigt ligger Beris jaktstång på ungefär halva priset av vad Nathes jaktstång/flippanbett gör.....

Men i slutändan är det ändå hästen som avgör om den gillar bettet eller inte.

Måste delta här också. Köpte från en engelsk bett-nätbutik, där de hade alla bett i hela världen tycktes det :-) tog ett rakt Beris med tungfrihet och rörliga ringar. Hästen älskar det och har helt slutat kasta med huvudet! Hon är jättekänslig i munnen och stormtrivs.

Min häst gillar sitt Berisbett så mycket att jag nu även skaffat ett pelham att byta med :love:

Skakar liv i denna tråden igen ;)

Har precis beställt hem ett rakt Beris Butterfly snaffle med lösa ringar. Är det någon som har ett med likadan mundel? Hur upplever ni det? Ska bli grymt spännande att testa det på min donna :D

Min uppfattning är att berisbetten är små i storlekarna. En kompis som lånade mitt loose ring berisbett med tungfrihet, skulle beställa ett eget och kollade inte så noga, tyckte bara att det inte var så dyrt och fick ett loose ring butterfly beris bett istället. Hans häst avskydde det , så vi bytte , han fick mitt med tungfrihet och jag fick hans butterflyberis. Jag använder det på ett XXsto direkt från banan och hon gillar det, när hon gick med vanligt ledat tränsbett hade hon en tendens att pulla och strula men med butterfly går hon mkt mjukare och till och med böjer lite på nacken ibland ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Behöver lite hjälp. Rider en fjording som är väldigt stark och het och gärna vill springa på men samtidigt så är hon känslig i...
Svar
1
· Visningar
3 436
Senast: Chewal
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 095
Senast: Lipperta
·
Utrustning Ända sedan jag såg Bomberbits Happy Tounge har jag velat testa något liknande. Har dock inte fått tummen ur utan växlar mellan två olika...
Svar
8
· Visningar
6 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar