Beris bett

Väcker tråden lite då jag just testat ett beris rakt pelham soft på min pålle som ialla fall första gången gillade bettet mycket. :D
Funderar nu på hur hållbara betten är?
Blir det fort repiga/jack även om hästen inte direkt biter i det?

Glömde en fråga: Är det risk att de nyper om man tar av medföljande bettskivor(just för att skivor alltid verkar följa med)?
Min lyckas ibland stoppa bettskivan i munnen vilket inte är så lyckat då man måste sitta av och pilla ut den. Hände en gång på detta bett och hänt nån gång på andra bett (rider ofta utan nosgrimma och behöver då skivorna). Men mitt beris har ju skänklar så skivorna behövs ju inte för det.

Väcker tråden lite då jag just testat ett beris rakt pelham soft på min pålle som ialla fall första gången gillade bettet mycket. :D
Funderar nu på hur hållbara betten är?
Blir det fort repiga/jack även om hästen inte direkt biter i det?

Jag fick sälja mitt Beris då hästen inte alls trivdes med det efter ett tag, men hållbarheten upplevde jag som bra! Jag hade modell soft, och en häst med en känslig mun som gärna blir orolig och biter i bettet, vilket han gjorde mycket på detta. Inte ett märke blev det. Det är inte alls så känsligt som ett novabett, materialet är betydligt hårdare. Så din häst borde inte göra märken i det om den inte biter :)

Jag fick sälja mitt Beris då hästen inte alls trivdes med det efter ett tag, men hållbarheten upplevde jag som bra! Jag hade modell soft, och en häst med en känslig mun som gärna blir orolig och biter i bettet, vilket han gjorde mycket på detta. Inte ett märke blev det. Det är inte alls så känsligt som ett novabett, materialet är betydligt hårdare. Så din häst borde inte göra märken i det om den inte biter :)
Tack. Får hoppas han låter bli att tugga på det och fortsätter att gilla det:)

Hur mjuka är beris "soft" jämfört med nova?
Och det här med butterfly... Vad ska det ha för effekt? Tycker det ser lite otrevligt ut? :p
Jag hade helst velat ha ett nova kimblewick, tycker gott de kan börja göra riktiga stångbett och inte gagbett...
Är nathe mjukare än beris soft?

Mitt egentillverkade Nova pelham är mjukaste jag har.
Sen kommer Nathe.
Därefter kommer Beris soft rak utan tungfrihet.
Och nästsist kommer Beris soft med tungfrihet.
Allra sist kommer Sprenger Duo rak.

Har inte provat Beris med vingar.

Skulle jättegärna vilja veta hur ni fick av bettskivorna utan att de gick sönder :o:confused: ?? Vill ha dem på ett annat bett , och ett par andra på berisbettet :D

Jag har för mig att jag smorde ringarna med var det nu olja eller diskmedel och så drog jag och bände. Det var jättesvårt men jag lyckades få av och på.
Nu r jag tänkt skaffa ett Bombers blue. Det liknar Berisen men är i blå synttt och har en kärna av metall under. Nån som testat det? Och angående Beris hållbarhet så har alla våra hästar lyckats gnaga märken i dem.
@MidasK

Skulle jättegärna vilja veta hur ni fick av bettskivorna utan att de gick sönder :o:confused: ?? Vill ha dem på ett annat bett , och ett par andra på berisbettet :D
Kanske prova att göra dom lite varma, skölj i varmvatten tex. Det Kanske gör dom lite smidigare och lätthanterliga.

Mitt egentillverkade Nova pelham är mjukaste jag har.
Sen kommer Nathe.
Därefter kommer Beris soft rak utan tungfrihet.
Och nästsist kommer Beris soft med tungfrihet.
Allra sist kommer Sprenger Duo rak.

Har inte provat Beris med vingar.

Hur har du gjort ett nova pelham?

Nu har jag klickat hem ett Beris Flippanbett / kimblewick. Rakt, soft.
Tycker dock det ser tjockt ut... Finns det tunnare att välja? Eller är jag kanske ovanligt känslig? Det är ju lika tjockt hela vägen som nova är i ytterkanterna.

Puttar upp den här gamla tråden med en fråga :)
Jag har blivit lite intresserad av Beris Comfort Thin. Är det nån som vet hur tjockt det är och hurdant det är i formen, om det är en stor "böj" eller så? Samt hur det ligger i munnen, ligger det "som det ska" eller tippar det?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Behöver lite hjälp. Rider en fjording som är väldigt stark och het och gärna vill springa på men samtidigt så är hon känslig i...
Svar
1
· Visningar
3 436
Senast: Chewal
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 095
Senast: Lipperta
·
Utrustning Ända sedan jag såg Bomberbits Happy Tounge har jag velat testa något liknande. Har dock inte fått tummen ur utan växlar mellan två olika...
Svar
8
· Visningar
6 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar