Beridet bågskytte

Seabaz

Trådstartare
Jag behöver en båge och några pilar!

En bra första-båge att lära mig med. Vad bör jag ha då?

Och jag har ju ingen aning om vad det betyder i texten när jag sitter och tittar på olika bågar?!

Jag är 165cm lång och lagom stark ;)

Sv: Beridet bågskytte

Jag ägnar mig inte åt beridet själv (inte än åtminstone) men det första steget är att lära sig skjuta ordentligt och det gör du lättast i en förening där du kan få hjälp med träningen. En bra bågskytteförening bör också ha några träningsbågar som du kan känna på och duktiga medlemmar eller till och med tränare/ledare som kan hjälpa dig med ev egen utrustning. Bor du 50mil norr om civilisationens yttersta utposter kanske det är lite lurigt men det finns faktiskt rätt mycket föreningar i landet.

När du sen lärt dig använda ditt dödliga och rätt svårhanterade vapen ordentligt kan du fundera på att lattja till det med att blanda in en oberäknelig häst... som i sin tur behöver vänjas vid ljudet och ridstilen och tränas för sporten.

Oavsett om du går med i en förening eller övar bakom huset så måste du lova att börja från marken och öva länge innan du börjar skjuta uppsuttet. Med lite oflyt dödar du hästen (eller katten, grannen, morsan, sambon etc) när du tappar ett skott av att du kommer i obalans när du ställer dig upp för skott.

Med det sagt så tror jag att det är väldigt roligt, hade jag haft en lämplig häst hade jag absolut börjat själv :)

Senast ändrad:

Jag har bågskjutit förut från marken och känner till grunderna. Och hästen är inte så oberäknelig längre efter 9 år tillsammans.

Hästar är det bästa jag vet och bågskytte är himla roligt, så att förena detta vore ju superkul!

Jag är dock inte intresserad av att tävla i det eller gå med i någon förening (inte i nuläget i alla fall).

Jag vill bara ha en enkel båge och några pilar att leka med!

Säkerhet är A och O för mig så det är prio 1 för mig att lära mig skjuta med min nya båge utan häst först. Men det ska inte behöva ta för lång tid tycker jag. En lätt och passande båge, men jag vet ju inte vad jag letar efter...

gogglade och hittade denna sidan; http://www.xn--lngbge-iuad.se/jaktbagar_ryttarbagar.html

är själv intresserad av yabusame (japansk beriden bågskytte),
yabusame_a02-800.jpg

Jag behöver en båge och några pilar!

En bra första-båge att lära mig med. Vad bör jag ha då?

Och jag har ju ingen aning om vad det betyder i texten när jag sitter och tittar på olika bågar?!

Jag är 165cm lång och lagom stark ;)

Har PM:at dig angående båge. Är återförsäljare för Grózer.

Åh jag vill också :bump:
Roat mig på backen med karlns långbåge och till häst med en leksaksbåge.
Hur kul som helst.

Det har varit kurser i jämtland .kolla hemsidor det finns några trådar här på buke.

Jo jag vet :p
Men jag pallar inte med att gå kurs just nu eller antagligen inte om ett halvår heller ;)
Men lite kan man väl få göra ändå, om man har samma tänk som Seabaz.
Har för övrigt raot mig nu på förmiddagen och skutit med sambons långbåge så nu ska här miljötränas häst om en liten stund.

Vilken vacker bild det var!
Men dom har ju rätt lång båge ser det ut som :idea:

Jag får köra Japanskt kanske så kan jag fortsätta leka med sambon båge.
Har just testat att galoppera och skjuta med den, vi träffade lagårdsväggen :angel:
Även om en pil kom lite högt upp så jag har inte fått ner den än :crazy:

Är det du som kommer hålla kur 9 okt i Öviks trakten någonstans?
Vet du om det brukar vara ok att titta på som publik när det hålls kurser?

Tjosan jo det är jag, välkommen o titta eller vad med:)

Här var en kul tråd.

Det har skjutits från ryggen på min häst, dock har jag inte gjort det.

Ptr

Det var förra sommaren.

En bekant skjuter blandannat med sådan japansk asymmetrisk. En kompis skulle till Japan i jobbet och ville ha en bild på min häst. Så vad kunde bli bättre än en bågskyttebild till detta! Nu kom inte bilden iväg till kompisen i tid men men.

Var lite strix innan vi fick hästen att vara lugn, ljudet är ju speciellt. Kom på att göra ett ljud, som ett "skott kommer" strax innan strängen släpptes. Det funkade bra.

Tänkte mig att börja använda en båge så det kommer väl en så småningom, det var visst lite med fjädring av pilar kvar och sådär. En nått med rekurv på slutet som bekanten trodde skulle passa mig efter att mätt armar, ankringspungter och jag vet inte allt. Visst har jag fått det förklarat för mig men när en entusiast talar blir det lätt för mycket på en gång! Det får ge sig efter som. Det är enklast och artigast att låta den som hjälper en hållas,oftast bäst också!

Ptr

Det var förra sommaren.

En bekant skjuter blandannat med sådan japansk asymmetrisk. En kompis skulle till Japan i jobbet och ville ha en bild på min häst. Så vad kunde bli bättre än en bågskyttebild till detta! Nu kom inte bilden iväg till kompisen i tid men men.

Var lite strix innan vi fick hästen att vara lugn, ljudet är ju speciellt. Kom på att göra ett ljud, som ett "skott kommer" strax innan strängen släpptes. Det funkade bra.

Tänkte mig att börja använda en båge så det kommer väl en så småningom, det var visst lite med fjädring av pilar kvar och sådär. En nått med rekurv på slutet som bekanten trodde skulle passa mig efter att mätt armar, ankringspungter och jag vet inte allt. Visst har jag fått det förklarat för mig men när en entusiast talar blir det lätt för mycket på en gång! Det får ge sig efter som. Det är enklast och artigast att låta den som hjälper en hållas,oftast bäst också!

Ptr

Har du nått namn på den som skjuter Kyudo? Alltså med Yumi, japansk båge?
Kan väl PMa mig så får vi se om jag vet vem det är.

Söker du utrustning kan du skicka mig ett PM så ska du få adressen till min hemsida.

Så har bågen kommit!

Ivrig som jag var så satte jag igång utan att ordna med handske, dumt för nu har jag blåsor på fingertopparna och klarar inte att dra strängen, men det går över. Vidare så hade jag inte tålamod att få tag i skruvar i stället för spetarna, så då gick de igenom och slog i väggen med följden att pilskaftet svullnade och spetsen inte vill sitta fast. Misstänker att det är misstag som ska göras om man ska lära sig.

Ptr

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
628
Senast: Hermelin
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 269
Senast: Lady_S
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 285
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 328
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar