Bergrund i hagen?

snigelfarmor

Trådstartare
Hur gör ni med berggrund 2 dm ner? Hur ska jag göra med jordningen??

Kan man lägga en kabel istället, eller gräva ner järnrör?

/jenny

Sv: Bergrund i hagen?

Du skalar alltså bort det isolerande höljet (om sådant finns) från metalltråden.

LIA

Men hur har du fått ned stängselstolparna som då om det nu bara går att banka ned något 2 dm ??? Dom stolparna kan väl knappast sitta fast bra ? Hur är marken en bit från staketet då ? Jordningen behöver ju inte sitta alldeles bredvid stängslet. Eller så drar du ut jordningen i själva staketet.

hörnstolparna är noga utvalda och nersatta minst 2 dm. :) De andra stolparna på raksträckorna står som de står, vissa djupt, andra knappt. Men står gör de.

Men just där vi måste ha elapparaten så är det knallhårt. Den ska vara närmast huset, högst upp.
Hagarna är flyttbara eftersom betena är så utspridda. Det är alltså inga permant bete.
/j

Fast det spelar ingen roll vart du har aggregatet..jordningen behöver inte vara just där du placerar aggregatet. Skaffa en lång matarledning bara så kan du ställa spettet vart du vill..Det finns matarledningar ända upp till 100 m långa..så du har ju 100 m räckvid för ditt spett ;). Dessutom är jordning nära en husvägg dålig placering i villket fall som helst eftersom det oftast brukar vara torrt intill en husgrund. Så fixa en 100 m kabel du och placera spettet en bit i från, någonstans finns det nog där du kan slå ned det.

Senast ändrad:

Vad är vitsen med en isolerad matarledning på 100 meter till ett jordspett? :confused:

När det är så mycket effektivare att lägga en oisolerad kabel på mindre än halva sträckan?
Och mycket, mycket billigare. :)

LIA, som inte begriper fixeringen vid jordspett.

Vitsen ? Ja, man blir ju INTE begränsad av vart man ska banka ned sitt spett eller hur ? Man kan ju ställa den nästan vart man vill..det är ju det som är vitsen med lång matarledning. Vad menar du med *fixering med jordspett* ? Man slipper ju gräva åtminstone..

LIA skrev:
Du skalar alltså bort det isolerande höljet (om sådant finns) från metalltråden.

LIA
Bättre är ju att köpa en oisolerad kabel från början!

Och gräv ner den tillräckligt djupt. Om man vill kan man ju ansluta jordspett på några ställern om man vill komma ner djupare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 674
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama