Berättelsen om Mimmi!

MaRomer

Trådstartare
När jag var liten så körde någon på ett rådjur nedanför vår väg. Rådjuret dog omedelbart och vi tänkte inte så mycket på det.
Men efter några dagar började skriken, skriken av ett litet rådjurs kid som saknade sin mamma...Vi började leta på våra åkrar och min bror hade rena turen som hittade henne.
5861827.jpg

Den långa resan med att få henne att äta började. Vi började ge henne Lammnäring och först efter några dagar när vi var säkra på att hon skulle klara sig. Fick hon namnet Mimmi. Min syster sov hos henne varje natt på golvet, och jag sov i kökssoffan.
5861822.jpg

Efter ett tag blev hon pigg nog och hon fick flytta ut på dagarna. Men följde alltid med oss in och ville inte vara ensam ute.
5861831.jpg

Mimmi växte och blev en del av familjen! Hon slutade vara inne på nätterna och strövade fritt på våra marker.
5861835.jpg

Alla i byn visste att Mimmi fanns och under jakten fick hon ett halsband för att hon inte skulle bli skjuten.
Åren gick och Mimmi kom och hälsade på oss varje dag, och hon visste att vi var hennes familj. När hon blev mamma var lyckan stor och hon kom hem för att visa sin barn. I tidningen stod det: Vår lilla Mimmi har blivit mamma.
Marianne och Yngve
Daniel, Heidi och Malin

5861844.jpg

Mimmi var en del av vår familj och jag skulle aldrig ha velat växa upp utan henne! Mimmi nådde den höga åldern av 5 år! Under åren gav hon oss mycket glädje med alla sina "barn" som hon stolt visade upp. På sommaren ville hon dricka saft och på vintern välling. Alrdig någonsin hade vi henne kopplad eller i fångenskap, hon fick gå och ströva som hon ville från den dagen hon inte behövde välling. Men ändå valde hon att komma tillbaka. Varje dag kom hon för att säga hej, för att säga tack! Men aldrig kom hennes kid och hälsade på oss när de blev stora. Hon var den bästa mamman som älskade oss men ändå skyddade sina små mot mänsklighetens grymma värld.
5861849.jpg

Under åren som vi hade Mimmi kom det olika folk som ville hälsa på henne och lära sig. Lära sig att man inte behöver ha djur i bur! Dom kommer tillbaka när de vill, om man har gett dem den kärlek de behöver! Vi fick även chansen att ta hand om flera rådjur som veterinärer hade misslyckats med, som polisen hade hittat eller som folk rent av trodde hade blivit övergivna. Tyvärr slutade inte historen lika lyckligt för alla dem! Så ni som ser ett kid, vänd om och gå! Klappa inte, försök inte ens gå närmre. Mamman finns i närheten, men känner hon er lukt så överger hon sitt barn! Hemskt men överlevnadsinstingt!

Detta var en hyllning till Mimmi och alla hennes barnbarns barnbarn som fortfarande strövar vilt hemma på markerna.

R.I.P Mimmi!!!!

(Obs! Mimmi fick vandra vidare för 10 år sedan)

Sv: Berättelsen om Mimmi!

Jag blir helt rörd när jag läser det här, tårarna bara kommer.

Underbart att läsa!

Blev först lite arg för att ni hade "plockat in henne" men insåg att fallet ju inte alls var så egentligen. Tur att det finns folk som bryr sig och att alla inte är såna som bara "ska klappa lite" för att sedan skrämma bort en mor till djuren.

Åh, en liten Bambi. Gud så söta dom är. Härligt när folk bryr sig. Tänk att detta lilla liv blivit moderslös. Man blir tårögd.

Men gud vilken fin historia! (förutom att mamman blev påkörd såklart). Blir riktigt rörd när jag läser att hon kom tillbaka och hälsade på och visade sina små barn. Åh, vad djur är underbara!

Men gud vilken fin historia! (förutom att mamman blev påkörd såklart). Blir riktigt rörd när jag läser att hon kom tillbaka och hälsade på och visade sina små barn. Åh, vad djur är underbara!

Ja Mimmi var helt underbar. Flera dagar i veckan kom hon och fick lite välling eller saft. Och man såg hur stolt hon var när hon visade upp sina små barn=)

Ja Mimmi var helt underbar. Flera dagar i veckan kom hon och fick lite välling eller saft. Och man såg hur stolt hon var när hon visade upp sina små barn=)

Ja, djur är då allt för mysiga! Hemskt att hon blev skjuten :( . Åh, vad jag önskar jag fick jobba med just sånt här, ta hand om djur som är skadade eller djur som förlorat sin mamma och sen få släppa dom fria igen, vilken känsla!

Ja, djur är då allt för mysiga! Hemskt att hon blev skjuten :( . Åh, vad jag önskar jag fick jobba med just sånt här, ta hand om djur som är skadade eller djur som förlorat sin mamma och sen få släppa dom fria igen, vilken känsla!

Vi fick även äran att ta hand om 2 amå underbara harungar. Tyvärr så överlevde de inte när vi hade släppt ut dem i det fria=(....

Men lyckan att se Mimmis små var helt underbar!!!!!! Då visste man att man hade gjort rätt val att försöka rädda henne!

Vi fick även äran att ta hand om 2 amå underbara harungar. Tyvärr så överlevde de inte när vi hade släppt ut dem i det fria=(....

Men lyckan att se Mimmis små var helt underbar!!!!!! Då visste man att man hade gjort rätt val att försöka rädda henne!

Ja, alla överlever ju tyvärr inte när dom kommer i det vilda igen. Men naturen måste få ha sin gång även den.

Att Mimmi fick egna ungar trots att hon tagits omhand av människor är ju helt underbart! Hon träffade alltså andra råddjur även fast hon var van människan då hon var liten.

Söt liten en.
Vi hade också ett halvtamt rådjur som jag flaskat, en bock.
Han höll sig i närheten. På vintern kunde han komma in tidigt på morgonen, VÄLDIGT tidigt, och bröla för att få mat :)
Han kom när jag visslade om han var inom hörhöll:love:

Tyvärr blev han påkörd av troligtvis en långtradare precis vid infarten till vårt hus:cry: Misstänker att han var på väg hem och hoppade ut framför. Det var dottern sm såg honom i diket när hon kom hem från skolan:cry:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 178
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat