Sv: Berätta vad du har för mål med din avel.
Jag avlar för närvarande rent egoistiskt.
Vill ha fram en hyffsat likadan ungponny(P) som jag hade för ett par år sedan. Hon togs bort som femåring men hann bli klassI som tvååring, avelsdiplom, "gångartsdiplom" och klassI hoppning som treåring.
BIS sommaren som 4 åring(utländska domare som ej gav poöng dock MKT bra kritik),
vann sin klass med 9 på typ på RIKS som 4-åring (kom till ungefär mitten av BISringen och slog "ut" en godkänd hingst)
och genomförd kvalitets men inte lika bra resultat som året innan (pga skadan jag avlivade henne för började märkas då).
Den ponnyn köptes för att jag ville ha ett sto i stil med en connemara jag red mycket när den var yngre, mkt trevligt sto(N) som fick massor av beröm av alla tränare i ALLA discipliner.
Inte så stor, korrekt exteriört och har ännu inte varit halt eller skadad (ett broddtramp i vintras.)
Kort sagt ett ganska komplett sto.
Med en nackdel ur avelssynpunkt och det är att hon är dubbelgul (perlino). Utesluten från RIKS och det som jag tycker är roligt med utställningar. Hon och fn hennes avkommor får heller inte stambokföras (det var okej före 1997 och troligen kommer avkommorna att kunna stambokföras igen.)
Nå, det stoet har jag fått köpa.
Så nu har jag valt att betäcka N med Ps pappa och hoppas på att det blir ett lika bra sto som N med lite mer "färg". Skulle det bli en hingst så köper Ns förra ägare det fölet och jag försöker igen.
Även om det är en rent egoistisk avel så för den inte rasen bakåt genom att jag avlar på dåliga eller tveksamma individer. Stoet är som sagt korrekt exteriört (88888 som 15åring) och mkt hållbart (tränad MSV hopp, körning på högre nivå samt dressyr plus två år på ridskola). Hingsten har bara i år 2 BIS med 44p. Har fler BIS sedan tidigare samt bra avkommor.
Så jag hoppas på en lika bra avkomma som P var till sina föräldrar och utan oturen med skadan!