Berätta vad du har för mål med din avel.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 171
W

wolken fee

Det är både givande och läraktigt att höra vad andra människor har för avelsmål.
Har du något mål med din avel, eller avlar du bara för dig själv.
Berätta om din avel och ditt mål.

Sv: Berätta vad du har för mål med din avel.

Mitt mål med min avel är att få fram morgondagens stjärna.
Det är nog allas dröm även min...
Men jag har ej den ekonomiska möjligheten att köpa ett kvalitetssto som både har stam och presterat. Så jag har ett sto med en superstam men ej presterat skälv.Målet är att föda fram ett ädelt högbent med god typ,härligt temprament med det lilla extra.
När jag väljer hingst försöker jag se till stoets förtjänster och inte brister. Hållbarhet och extremiteter är viktigt för min avel.Skulle aldrig använda en hingst med ej korrekta benställning etc...
Jag har som mål (dröm)att kunna flytta till min mans hemland och bedriva aveln vidare där men man ska våga ta det stoooora klivet ut.
/ Globox

Mitt mål är att mina uppfödningar (travare) ska tjäna mer än de kostar och vara trevliga individer att hantera och köra.

Mitt mål är att få fram trevliga och sunda individer som kan gå minst medelsvår i alla disipliner och helt svår i minst en.
Därför försöker jag att hålla mig till hingstar som ger både hopp och gånarter + att de inte får ha mindre än 39 i poäng helst över 40.

Jag avlar för närvarande rent egoistiskt.

Vill ha fram en hyffsat likadan ungponny(P) som jag hade för ett par år sedan. Hon togs bort som femåring men hann bli klassI som tvååring, avelsdiplom, "gångartsdiplom" och klassI hoppning som treåring.
BIS sommaren som 4 åring(utländska domare som ej gav poöng dock MKT bra kritik),
vann sin klass med 9 på typ på RIKS som 4-åring (kom till ungefär mitten av BISringen och slog "ut" en godkänd hingst)
och genomförd kvalitets men inte lika bra resultat som året innan (pga skadan jag avlivade henne för började märkas då).

Den ponnyn köptes för att jag ville ha ett sto i stil med en connemara jag red mycket när den var yngre, mkt trevligt sto(N) som fick massor av beröm av alla tränare i ALLA discipliner.

Inte så stor, korrekt exteriört och har ännu inte varit halt eller skadad (ett broddtramp i vintras.)

Kort sagt ett ganska komplett sto.

Med en nackdel ur avelssynpunkt och det är att hon är dubbelgul (perlino). Utesluten från RIKS och det som jag tycker är roligt med utställningar. Hon och fn hennes avkommor får heller inte stambokföras (det var okej före 1997 och troligen kommer avkommorna att kunna stambokföras igen.)

Nå, det stoet har jag fått köpa.

Så nu har jag valt att betäcka N med Ps pappa och hoppas på att det blir ett lika bra sto som N med lite mer "färg". Skulle det bli en hingst så köper Ns förra ägare det fölet och jag försöker igen.

Även om det är en rent egoistisk avel så för den inte rasen bakåt genom att jag avlar på dåliga eller tveksamma individer. Stoet är som sagt korrekt exteriört (88888 som 15åring) och mkt hållbart (tränad MSV hopp, körning på högre nivå samt dressyr plus två år på ridskola). Hingsten har bara i år 2 BIS med 44p. Har fler BIS sedan tidigare samt bra avkommor.

Så jag hoppas på en lika bra avkomma som P var till sina föräldrar och utan oturen med skadan!

Jag avlar för att få fram supertrevliga, hanterbara hästar med god ridbarhet, exteriör och bra talang inom både dressyr och hoppning. Gärna att man ska kunna rida fälttävlan med dem t.ex.
Jag avlar ju i ganska liten skala så det är väl mest för mig själv även om jag säkert kommer att få sälja någon avkomma framöver.

Alla ni där ute, som har många åsikter om aveln.
Vad har ni för avelsmål? Vad vill du ha fram?

Jag har då inte börjat avla ännu.
Ska nog betäcka första gången nästa vår. Mitt mål med aveln är att ta fram tävlingsindivider i alla disipliner. Först och främst för att tävla själv, men även några för försäljning.

Jag vill avla araber med HÅLLBARHET som kan användas i alla discipliner och som har ett mycket bra, människovänligt psyke!!:banana:

Så tycker jag att araben är när den är som bäst, och det har jag som avelsmål. Det där med utställningar som i stort sett bara premierar ett vackert huvud, lång hals och flashiga rörelser är inte riktigt min melodi.....:confused:

Cornelia:D

Ja du... jag är helt ny inom detta område..
Men min förhoppning är att få fram en mycket trevlig och närvarande individ med stor talang för hoppning! Hög ridbarhet och trevlig lynne tycker jag är AO då ytterst få rider på elitnivå... Framförallt inte jag själv.. på den nivån håller jag mig till att kommentera från soffan:angel:
En korrekt extriör, välbenad, talangfull och rörlig individ med ett hjärta av guld helt enkelt!
Till vår hjälp har vi ett klass I sto med fin hopphärstammning som nu är på betäckning med en välbeprövad hingst.
Avkomman har jag tänkt ha själv men vill ändå avla så att det kan attrahera marknaden då man kan bli tvungen att sälja av olika anledningar..
Den STOOORA drömmen är att få en riktigt bra avkomma och kanske kunna sammarbeta med en ryttare i en annan liga än mig själv!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 155
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 735
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Hundträning Kunde inte hitta nästa års tråd så här är den: Vad har ni för mål och planer både för era hundar och er själva inom hunderiet för 2025 🤩 2
Svar
30
· Visningar
2 420
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka