Berätta om eran dobermann

ika77

Trådstartare
Hejsan!

Jag har en dobermann-hane på 15 månader. :love: Skulle vara roligt att ha nån mer lycklig dobermann-ägare att diskutera med och dela tankar.. :d
Vad har era dobermannar för egenheter som är speciella?
BERÄTTA!!
:bow: :banana:

Har en dobermann hane som fyllde 4 igår. Fick honom som omplacering och tyvärr har han inte haft det lätt i livet innan vilket gör att han är otroligt stressad och nervös utomhus. Men det har blivit mycket bättre sen jag köpte honom.
Annars är han världens goaste :love: Håller på att lära honom spåra och lite olika konster för att höja hans självförtroende. När han kom till mig för 9 månadre sedan så vågade han inte ens ta för sig av sin egen mat i hundskålen :(
hpim0166_orig_se.jpg

Han kommer ifrån Arctic Trail.
Fick hem honom häromdagen. Han är en omplaceringshund. Har varit hos ett par ägare innan mig.. Han har aldrig farit illa på nåt sätt, men han har aldrig fått stanna nånstans. :crazy: Men han är så stark i sig själv och är helt underbar!!
Han är en sån där "pratig" hund och lixom "affar" fram ljud när han vill nåt..
Är era dobbisar oxå så pratiga????
Han har sin kamptrasa på hatthyllan och när han vill ha den så tjatar och tjatar han.. :)
Är så tydlig med vad han vill.. sötnosen min!
Vi mätte honom idag och fick det till 76 (!) cm..!!!!!
Och han är 15 månader. En bjässe med andra ord.
Tilläggas kan att detta är våran första dobermann vi har. Har bara haft andra raser typ : schäfer, rottweiler och Jack Russell m.m,
Men han är ganska lik en rottis i sätt och vissa beteenden..
Mycket trevliga hundar, dobermannen!! :love: :love:

Conny pratar inte så mycket, men han kan gnälla när han är nervös eller uttråkad. När han leker så morrar han väldigt mycket så ibland tror folk att han är arg.

Kul med en vovve som tjatar och VILL saker :) Än så länge har inte min hund tjatat om något tyvärr. Hans självförtroende är inte fullt så bra ännu att han vågar säga till om saker och ta egna beslut.
76! Vad härligt :banana: Vad väger han då?
Conny är 75 men väger bara 45 så han är rätt smal. Men han är ju också kastrerad så han har ju inte den där hanhundsmassan.

OJ! Jag vet inte vad han väger.. men han är ganska tanig för tillfället.. Han har inte den där massan på kroppen som de ska ha. Men uppfödaren sa att när vi bara kommer igång och tränar med honm så kommer han att kralla till sig..
Och det är ju en unghund..
Jo, han är stor!! men lika härlig som stoor.. :love:

Ja en hane har ju verkligen förmågan att sätta muskler när han börjar tränas på riktigt :d
Min dobbe var helt omusklad när vi fick honom och han har nu gått upp 5 kg sedan dess och han har inte blivit tjock, bara mer muskler.
Har du ingen bild på honom? :)

HÄR KOMMER HAN FÖRHOPPNINGSVIS!!! :love: :love: :love:
82095_13253.jpg

Visst e han söööt?
*busfrö*
82095_61013.jpg

SÅ!! Här har ni min älskling!! :rofl:

Sööt ju :love:
Syntes att han inte är så gammal än men massan kommer säkert så småningom. Han såg så där busglad ut, precis som Conny. :)

Ja, han är lite slipprig i kroppen.. :D
Men det kommer.. Han är glad och det är jag oxå..
Gud, vad han har gått och småpratat här med mig idag.. Tjat, tjat, tjat.. Och så säger man till honom att vara tyst. Då backar han lite, lägger sig ned med framänden mot golvet, röven rakt upp och skuttar sån fram... * ASG*
Och svansen går som bara den. :rofl: :rofl: :rofl:
Men tillslut får man säga till honom på skarpen för hos dem han har varit innan har han fått göra som han velat lite. Han har ebstämt när leken är slut och HAN har bestämt hur leken ska gå till. Bli jagad av de tidigare ägarna var nog favoriten.. För han vill att man ska jaga honom.. Inte SÅÅÅÅ praktiskt när man har varit på skogspromenad och man ska fånga in honom... :(
Vägrar t.ex komma till den som håller i kopplet och sånt där..
Så vi har börjat köra en massa kontaktövningar nu för att han anser sig inte behöva oss mer än att han vet att vi finns där NÅNSTANS....
Hmm.. De som han bodde hos innan skulle nog inte ha hund..
Och så har han fått leka genom att dra i deras kläder...
Inte heller så roligt när han blir jättebusig och kampar med nyaste lewis-jeansen... :crazy:
Så det finns lite fula vanor att vänja av honom med, men han har ALDRIG blivit illa behandlad eller misskött på nåpt sätt.
För nåt stabilare och mer tryggt.. DET får man leta länge efter...
Men aningen ouppfostrad får man väl säga att han är.
Han har ju gått 2 kurser och lite sådär. Så på det viset kan han ju lite..
Men jag förstår att de f.d ägarna hade problem för det är en tuff hund och man får ta tag i honom ibland för att han ska lyssna.
Ingen nybörjarhund, precis.. :d

hej
vad fina hundar ni har. Jag har själv en dobermann hane, och en schäfer. Dobermannen är 10 månader och redan 73 cm. men lite tanig ännu, fast jättetassar. Tror att han blir rätt kraftig, båda föräldrarna kommer från Italien och Ryssland, så de är rätt stora och kraftiga. hur som helst..han är jättego, en stor bebis, men han har börjat testa en del, kommer in i könsmognaden, och vill att det ska hända någonting jämt! Är inte väldigt road av att vara ensam hemma heller men tillsammans med min andra hund går det bra. Tycker att det är en underbar ras... :love:

Ja, helt fantastiskt!
En glad hund med massor av fart!! Och han vill alltid att det ska hända nåt, han oxå... :rofl:
Annars blir ha såååå uttråkad. :angel:Och har man otur så kommer han och nyper till en och vill busa. :D
Han är heeeelt underbar!!! :love: :love: :love:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 863
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 373
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar