Berätta om era omskolade travare!!!

D

Dojo Kelder

Kan ni inte berätta om era omskolade travare.... har själv en gammal varmblodstravare på snart 26 år... mycket pigg och fräch... ingen kan tro att han e så gammal...
vore kul om ni kunde berätta lite om era travare då man allt för ofta hör mycket negativt om dess underbara trotjänare.....

Sv: Berätta om era omskolade travare!!!

Kan ju berätta om Ronja. Jag har haft henne i 8 år snart nu. Köpte henne då hon var 5 år. Hon kunde inte så mycket utan mer bara lulla i skogen då.
Vi började träna hoppning och det är hon en stjärna på. Tyvärr blir hon halt efter nedslagen i högre höjder eftersom hon gärna tar i för kung o fosterland. Så nu är vi bara med på nån enstaka clear round för att det är kul på låg höjd.
Jag har även kört henne en hel del och även lyckats välta rocharden en gång. Som tur var skadade sig hon sig inte det minsta. Dessutom är hon inte det minsta rädd heller efter det som hände. Bara matte som fegar ur just nu.
Sen slank vi in på gymkhana träning. Jag tävlade fast då inte med henne. Hon älskar alla fartfyllda grenar.
Western var oxå en grej vi slank in på. Vi har tävlat i en tävling då hon förväxlade westerns trail med gymkhana. Resultatet av det kan ni ju räkna ut.
Men efter det har vi iaf tränat lite. På tävlingen var vi helt blåbär på western.
Efter det tränade vi lite bruksridning. Ganska trist gren anser Ronja då det inte går fort nog.
Barock har vi enbart nosat på men försöker iaf lite...

Det var lite om henne :D

Lite OT :angel:
Jag såg att din häst har samma uppfödare som min hade.
Kul :)

//Smulis

har en 15-årig herre som själv verkar tro han blir yngre för varje år istället för äldre, tokig herre men genomsnäll på alla vis! väldigt klok och stabil

har just börjat hitta den rätta formen och kan bära sig rätt bra men nu har vi båda lite vingel i kroppen som förhoppningsvis kan åtgärdas så snart som möjligt.
En jättetrevlig allroundhäst! Hoppar gärna, dressyra lite ibland, ute i skogen, köra, ja det mesta ställer han upp på :love:

vi har haft honom sedan 2001 men det var vid 04 jag började satsa på dressyren lite mera, har dock fortfarande problem med galoppen men den ska förhoppningsvis bli bättre också

Smulis skrev:
Lite OT :angel:
Jag såg att din häst har samma uppfödare som min hade.
Kul :)

//Smulis

Jasså...vad roligt!!!:) Älskar min gamla trotjänare!!!

har en travare som slutade tävla som 9 åring då hon vägrade åka transport längre. Vet ej varför men hon går in i transporten hur snällt som helst. Står stilla tills man börjar åka då lever hon rövare. Det går hur bra som helst om jag står i transporten med henne, då rör hon inte en fena.. Aja, det var inte det jag skulle berätta :) Hon är riden i omgångar sedan hon var 10. (e nu 13) Har haft några uppehåll bland annat förra sommaren då jag jobbade och var allmänt lat. Men nu har vi kommit igång ordentligt. Hon börjar förstå "bära" inte skjuta på. Nu tar jag ett uppehåll från ridningen med henne över vintern o kör henne tre till fyra gånger i veckan i stället. dels för omväxling och för att få lite mer andra muskler. hon är 1,60, svart/brun och har ett underbart temperament. kan tillägga att vi hat henne sedan hon var 6.

Min älskling kallas för Glossy!
Hon är 9 i april och väldigt mörkbrun. Kvällstid nästan svart! :) Hon är 160 hög och otroligt snäll! Jag har haft henne i ca ett år nu och vi har verkligen blivit bästa kompisar!
Hon var inte så utbildad när vi köpte henne, men hon kan grunderna iaf och tycker om det här med att gå i form, lyssna på skänkeln, hoppa och allt möjligt så länge hon slippe travbanan! :D
Ute i skogen är hon pigg, nästan het! Jag galopperar inte i skogen än, men ska börja träna det nu faktiskt!
Hon är underbar att hantera, orädd, lätt att lasta (hon springer nästan in) och otroligt SNÄLL!
I mina ögon en drömhäst! :love: :love: :love:

Jag har ingen nu, men jag hade först en som heter Kalle som jag fick när han var 7 (jag var 14-15) som hade blivit riden en del innan och var väldigt cool, lite lättskrämd kanske men väldigt lugn och LAT när man red. Han var väldigt tacksam att travjobba med, för visst, balansen var kass till en början och han var ojämn så han tryckte utåt i ena varvet och sneddade lite inåt i andra och var inte direkt lättriden, men han drig aldrig iväg och blev mycket sällan stressad. Hade inga problem med att fatta galopp (bara periodvis om man tränat det för lite) men eftersom han var ojämn i kroppen och lite lat så var det svårt att rida galoppen :)
Fick ta det ganska grundligt och försöka lära honom samla sej i skritten, och ett tag var han väldigt fin och gjorde fina skrittpiruetter och kunde gå skolor.
Det var en väldigt personlig häst... Hade honom i sisådär 4 år.

Nästa kuse var Nisse som jag köpte när han var 13 år. Han hade blivit mycket riden men mest hoppad, inte direkt dressyrriden. Sen så hade han stora problem med ryggen, höfterna/bäckenet och ett ledband som låg fel. Han var stel som en planka.
Han fick supermycket behandlingar och fick lätt motion men ofta.
Han blev mycket bättre och var också på tillridning 1½-2månader och sen var han helt underbar att rida, kunde gå väldigt samlat i skritt, öppna, sluta, skrittpiruetter, diagonalsluta osv, och kunde även gå samlad trav men orkade inte så länge, en långsida när han var som starkast. Hade inga problem med galoppen tycker jag, men jag tränade knappt det eftersom jag ville ta en sak i taget. Fick till en samlad galoppfattning iaf :p

Men det jag gillade mest med denna häst var personligheten för visst hade han sina dåliga sidor (kunde bli aggressiv om man var "uppstudsig", var allmänt hård ibland och testade gränser nästan hela tiden när han var på ett visst humör osv) men han var en klippa att rida ut på, inte rädd för något och OM han blev rädd, för att man red ut ensam för första gången på länge eller så, då fick man som max en tvärvändning och tre galoppsprång hemåt, bad man honom stanna så lyssnade han på sin ryttare, bad man honom gå framåt å lyssnade han också på sin ryttare. En väldigt pigg och framåt häst som tyckte det var askul att gå i skogen! Ju sämre terräng desto bättre :p Men han var aldrig överilat pigg, man vande sej liksom vid lite högre tempo. Men det tog länge i dressyren innan man fick honom gå i lugnt tempo, var en gammal vana att gå i övertempo.
Sen så var det en otroligt social och nyfiken/påhittig häst :)

Har tyvärr inte kvar min ögonsten..hon är inte ens i livet..då hon tyvärr va svårriden och därför svårt att hitta ny ryttare till henne och så var hon 19 år och lite "sliten"
men fick henne som 12 åring....då kunde hon skritta å trava uppsuttet efter 3 månader började vi studsa över hinder och efter fyra galloppera ja första gången de gick FORT vill ja lova ;)
men de tog sig... efter att ha tränat mycke på att gå tvåa i skogen då hon hade riktig tävlinginstingt i början.. så gick de både att trava och gallopera.... travartraven försvann efter ett halvår ca...

hade henne och red som "ponnyryttare" ;) typ rejsa i skogen hoppade diken och ja ni vet..är dock en seriös ryttare oxå.... tränade dessutom me ponnisar pga hennes korta steg i gallopen... men hon var en ängel de va hon vackrare travare får man leta efter iallefall om ni frågar mig ;)

tävlade henne lokalt upp till 1 m med placering... och folk trodde de va ett fullblod ja hade...
att tilläggas är att hon även gått på banan..och hunnit me några föl..
Gick tillåme så långt med ridningen att hon hellre galloperade på stället när allt va fruktansvärt skoj än att trava....
tex när man var på hoppträning på nya ställen då kunde hon verkligen inte trava utan galloperade enbart...

virrigt detta blev..men jo ja har vekrligen kärlek till travare något av de finaste hästar som finns enligt mig..mycke jobb men ack så tacksamma dom är av aktiveringen!
gick på 1 år från att bara skrittas till att gallopera i bägge galloperan både ute å inne raka å böjda spår...trampade under sig super fint i alla gångartet...
är hon på kortet förövrigt min prinsessa....fick 4 helt underbara år tillsamans... älskad saknad :cry:

ja.. e dom inte helt underbara... göra allt man ber dom om.. skulle aldrig tveka på sin ägare... de lite nästan lite för mycket på en ibland...
förstår bara inte varför de har så dåligt rykte:confused:
säger man till någon att jag har en varmblodstravare så får man till svar... "Usch , kan de verkligen va något att ha... Nej tack, ingen gammal travare för mig..."
Kan verkligen inte förstå detta... tror inte att de finns någon annan häst i världen som skulle ställa upp så för mig som min lille Dojo...:love:
De e ju smartare också... mycket smartare än halvbloden enligt min hovslagare...

Jag har en som kallas Tjabo. Har haft honom i 4 år. Tränaren som vi köpte honom av skulle slakta honom om han inte vart såld. Som tur var så fick syrran syn på honom och hon visste att vi sökte efter en travare att ha som ridhäst. Så efter en tiyy så bestämde vi oss för köp.
Nu rids han i skogen av mig. Han går rätt i form, trampar under sig bra. Flyttar sig för skänkel och har inga problem i galoppen. Han kan till och med galoppombyten. :)

Har haft en travare för 20 år sedan som jag tävlade i hoppning med ,min pappa tävlade i fälttävlan på samma häst. Den hästen var det hetaste jag suttit på.

Har ett sto som blir 14 i år, har haft henne sen hon var 10.
Hon är liten, söt, pigg, busig. Har mkt stark egen vilja, kan vara envis som en åsna och tjurig som en riktigt pissmärr.

Red in henne själv, då det enda hon kunde när jag fick hem henne var svänga om man använde tyglarna, att skänklarna betydde framåt och halt.
Det var ett otroligt jobb, mycket tårar..
Tog ca 7 månader innan hon kunde skritta rakt fram på långa tyglar utan att resa sig.

Hon är nu löshoppad 1.20, under ryttare 70 tror jag (vågar inte hoppa högre haha), går i stadig form i skritt och trav, ok i galopp, kan öppna/sluta, skänkelv/framdelsv/bakdelsv.
Efter en omkullridning förra året då hon fick roterat bäcken rider jag inte lika ofta, utan ca 1-2 ggr/vecka, kör mest nu, hon älskar att bli körd. Annars löshoppning/tömkör/promenader/går på släp efter min valack när han tränar.

Hon är världens underbaraste min lilla häst.
Efter allt vad vi har gått igenom..
Jag älskar jag henne fruktansvärt mycket, hon är mitt allt :love:
Kommer aldrig nånsin hitta en häst som henne, kommer aldrig älska en häst så igen. :love:

Har en valack som blir 13 i år , har bara haft honom ca 2-3 mån. Är mkt välskolad/välriden i både dressyr/hoppning. Går mkt bra i form. Kan skänkelvikning /famdels./bakdels.vändning/öppna. Bra trav och galopp lite problem med vänstern men den funkar bättre å bättre. Är hoppad ca 110 med förra ägaren 1m bana..med mej enkelhinder 1m..

Snällaste hästen jag träffat och han kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta :)

Jag har ett sto på 8 år. Har haft henne i fyra år nu.
Hon står uppstallad på riskola och tränas i dressyr och hoppning.
Hon är en mycket fin och trevlig häst som ställer upp på allt.

Hej!
Allt började med att jag och en kompis åkte ut för att provrida ett halvblod, han var ursnäll att rida och allt gick jätte bra.. =) Sen när vi kom in i stallet och bestämt oss för att börja rida honom, jo vad får jag syn på då, längst in i stallet står en svart ruffsig liten tjej och tittar ut från en mörk box, blev såklart stört kär direkt och frågade ifall jag fick provrida henne.
Jag fick det efter lite tjat.. :P Efter ett halvt varv på en liten volt flög jag av, gång på gång men jag gav mig inte. när jag kommit runt hela volten så fick det räcka. Efter det red jag henne ett helt år innan ägarna bestämde sig för att antingen skulle hon säljas (slaktas om ingen velat ha henne) eller så fick jag henne om jag ville, efter mkt tjat på mamma och pappa så kunde jag äntligen rida henne till hennes nya stall. =) det var den 1 november 2004.

När jag fick henne kunde hon bara skritt och snabb trav, nu kan hon lugn skritt och lugn trav och även galopp även om det går fort ibland.. :P hon kan även skänkelvikningar, bakdelsvändning m.m.

Hon fyller 10 år den 7 maj i år. Hon har fått tre föl och hon är bara startad en gång som treåring, men kunde inte fortsätta travtränas/tävlas pga vridet bakben.. :S

Här kommer några bilder på henne:

Elma när hon har föl i magen:
Elma

Elma en vecka efter att jag fått henne:
Elma

NU
Elma i början av vintern i år:
Elma

Elma för två veckor sen:
Elma

Elma

Elma

Elma i sommras:
Elma

Kommentera gärna bilderna, Syns det skillnad från DÅ till NU??

Mvh Diana (ursäkta att inlägget blev lite långt. :P )

Jag har en lite kille på 156cm snart 7 år.
Mount Never Rest "HARRY", e. Dream Lover u. Not My Lady
Egentligen kan jag inte kalla honom omskolad eftersom jag fortfarande tok kör honom:angel: Men meningen är att han ska vara en Westernhäst, ingen speciell inriktning utan vi pysslar bara med det för att vi gillar det inte för att tävla.

Bilder & mera info är lättast att hitta här: http://web.telia.com/~u92604459/

Min medryttarhäst e ett franskt/amerikanskt varmblod.:)
Han har ett jätte bra syke och även väldigt duktig i ridningen.
Han är bra på att hoppa och jag ska även börja träna dressyr med han:D .
Jag är 13 år jag som rider han och han rids bara av en till en annan tjej på 13 år. Han ´kan inte riktigt travet flytande meen den ska vi ändra på!.:rofl: Han e 11 år och är en kanon häst även om han inte kan traven riktigt braa eller han jobbar inte i traven han mest springer bara.Meen det som är bra meed han är att han försöker och jag o hon ska jobba meed han tills han blir braa:p .

Jag har haft min tjej i inte ens ett år, men jag kan inte tänka mig att vara utan henne nånsin nu :love:
Hon var lite speciell i början, kunde inte ta det lugnt utan rusade bara paniskt. Jag är inte speciellt duktig heller, vilket är en usel kombination :crazy: Men vi har kämpat, och nu är hon en fin ridhäst, och vi blir bättre och bättre båda två :bump:
En liten bild på min vackra tjej som ni säkert sett förut :p

jonna.jpg

(Vi vet inte så mkt om hur han var innan!)
Agobra Cannes lr Calle som han kallas är 3 år och fd travare.
Han låg i träning och hade kvalat en gång. Fick en lösbenbit nära bakknäet.Fick sluta som travare och blev promenadhäst till att börja med för att se om operationen gick bra.
Tävlades aldrig!

Nu är han som en "vanlig" ridhäst på några ynka år.
Eftersom han är så pass ung är det bara skogen och kanske lite dressyr då och då. Han kan trava lungt och har ingen Travar trav!
Kanske blir lite travaktig på fält och så då han får ge gärnet! :angel:
Har kört lite galopp och den går hyffsat, lite obalanserad och lite för fort. Men det stör inte mig. Bara han får växa till sig och få lite mera muskler kommer det gå bättre!
I dressyren som är på en "gräsmatta"/äng går faktist oerhört bra! :)
Han går ner på tygeln och går underbart!

Vad ska man mera berätta? Hmm.. Kmr inte på ng just nu iaf!

Först vill jag bara säga att jag trycker att det är så roligt att så många har så fina ridtravare:) Ofta hör man bara att de är svår ridna mm. Jag har en kille på 6år som är världens mysigaste!! Han är mycket lugnare en de flesta andra hästar i stallet, även om han är yngst!! Så därför är jag väldigt stolt:banana: Sedan har vi det lite klurit med ridningen för att han bär på en gammal skada( som så många andra travare också har) men vi kämpar på och jobbar med att få honom i form och att kunna bära sig rätt.Pga skadan är han väldigt sne musklad så det blir mkt basicträning. Men det gör inget.Han är fantastisk,fast vi inte kan hoppa hinder eller göra galoppombyten:love:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
985
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 061
Senast: AraSlei
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka