Beräkning av föräldrapenning...

Status
Stängd för vidare inlägg.
U

ulda

Har för mig att en kompis sa att man kunde beräkna föräldrapenningen på försäkringskassans hemsida, men jag kan inte hitta var man gör detta. Om det fortfarande fungerar och nån här vet hur & var man gör det kan ni väl berätta det för mig.

Sv: Beräkning av föräldrapenning...

Man måste vara inloggad för att kunna ta del av den funktionen! För att kunna få tillgång till sina sidor måste man ha en e-legitimation, som man fixar genom banken! Dock så är inte funktionen tillfredsställande talar bara om att med den sgi:n så får du ut habla om du tar ut blaha dar/mån och dagarna räcker då till....
Så nån riktig uträkning går ju inte. :(
Jag vill t.ex. räkna på om jag tog 5dar/v ibörjan för att sedan öka till sju senare för att ta färre igen.
Beroende på årstid och behov av pengar under vissa månader! Men det går inte.........för varför skulle man vilja ta ut olika.....

/jenny

Du hittar den så här:
Klicka på "förälder" i vänster menyn. Då dyker en ny sida upp och i en meny till höger hittar du då "beräkna föräldrapenning" som tredje alternativet. När du trycker här får du upp en sida där du kan välja att beräkna föräldrapenning utan eller med e-legitmiation. Välj beräkna utan om du inte har någon. Och simsalabim så dyker ett pop-up fönster upp och du fyller i dina siffror och datorn beräknar åt dig!

Räknade bara på kul... fan, jag kommer få håva in hela 6707 före skatt... dvs 4494 efter skatt :crazy:
Jag har inte råd att bli gravid.
Jäkla sossepolitik. Jag hade skaffat barn imorgon om jag kunde, men som det ser ut så kommer jag aldrig ha råd att skaffa barn. Leva på gubben vill man ju inte (independant woman och allt de där...).

Tack Fleyta, jag fattar inte varför jag inte hittade den förra gången.

Men jag fattar inte det där med hur många dagar man vill ta ut samt om man vill ta ut hel eller halv osv. Borde inte det innebära samma sak?

vacasso skrev:
Leva på gubben vill man ju inte (independant woman och allt de där...).
Tänk det där har jag så svårt att förstå, är det inte "gubben" som är pappa till barnet? Då är det väl liksom hans sätt att bidra då att ni alla är mer beroende av hans inkomst. Du är väl inte ensam om att skaffa barn heller? Sen får du förresten komma ihåg att du får ett barnbidrag också, räcker finfint i början till barnets utgifter.

Tar du hela dagar, får du ut en hel dags ersättning, tar du halva får du ut en halv dags ersättning, och dagarna räcker dubbelt så länge. Men visst, tar du ut 10 hela dagar eller 20 halva dagar på en månad, så är det ju samma sak. För att du ska komma upp i 80 % av din lön, måste du ta ut 7 dagar i veckan. Jag tex tar ut 5 dagar i veckan, oftast, hela dagar, drygt 20 dagar i månaden, vilket alltså är långt ifrån 80% av min heltidslön. Men det intressanta med halvdagar och andra delar av dagar är ju om man har möjlighetet att jobba extra. Jobbar man tex 4 timmar en dag, kan man fylla upp med en halv dags fp, speciellt efter att barnet fyllt ett år är det här intressant.

Det känns ju bra att inte behöva sälja hus och hem bara för att man går skiljda vägar. Man vill kunna klara sej själv (eller är det bara jag) och kunna försörja både sej själv och sitt barn (eller är det kanske också bara jag) Därför vill jag inte leva på/av någon annans inkomst.
Delad ekonomi etc. det är en sak. Att dela på utgifter som bil, vatten och det ena med det tredje. Men jag vill iaf inte stå på bar backe om gubben/pappan försvann.
Därför skaffar jag inte barn nu.

Någon som vet hur bra den där beräkningen stämmer??

Enl. denska jag få ut ca 4000-4500 kr.
En väninna till mg som har barn, vi jobbar på samma jobb, har ungefär samma inkomst...
Hon får ut ca 7000 kr per månad...

Fast det kanske är mycket annat som spelar in?!
Eller har jag missförstått henne, så hon räknar med bernbidrag och allt?
Men, det tror jag inte i alla fall.. :crazy:

På mig stämmer det exakt, så jag tror nog det stämmer ganska bra, men vad har du gjort för inställningar då?

Sambon kom hem och hittade mig lipandes i hallen...

"Vi kommer aaaaaldrig kunna skaffa baaaarn....." :cry:

:crazy: :crazy: :crazy:

Så han hjälpte meig...så nu stämmer det ganska så bra i alla fall.. :smirk:
Hade fyllt i lite fel bara...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 473
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 892
Senast: Manji
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 301
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar