F

FightClub

Måste bara få lite klarhet i detta nu, har funderat på det ett bra tag...

Ibland kyler man ju hästens ben (tex efter hård ridning eller dyl) med vatten eller liniment. Men då man lägger på exempelvis ett stallbandage vill man ju behålla lite värme i benen (eller har jag förstått det fel?) o behålla blodcirkulationen. Men samtidigt är det ju inte bra att spola hästens ben med varmvatten? Vad gör kylning för nytta och när bör man tex linda? Vad tycker ni?

Jag antar att min fråga är, när gäller vad? När bör man kyla resp värma benen? Vad använder ni er av? När gör ni vad och hur?

Haha lite virrigt kanske men ni kanske förstår lite vad jag menar iaf...
 
Sv: Benvård

Jag brukar kyla direkt efter, alltså när man kommit in i stallet igen efter att ha tränat, sen får hästen gå ut i hagen och vid intag lägger jag på liniment och ev. lindor som den har över natten.
 
Sv: Benvård

Brukar göra som Lazio, kyla först, och sedan lindor. Liniment brukar jag inte ha så ofta, men om hästen visat tecken på svullnader, eller trötta muskler så kan man ta det. Man spolar inte hästens ben med varmvatten, för då öppnar sig hästens porer. Jag brukar använda Arnika Gel, som finns att köpa i de flesta häst affärer. Används till överanträngningar o.s.v. Så finns det isspray, som man kan ha vid svullnader, inflammationer, och lite sådant. Hoopas det var till lite hjälp.
 

Liknande trådar

Hästvård När jag var aktiv inom ridsporten för 20 år sedan var det en del av rutinen att spola tävlingshästarnas ben med kallt vatten eller lägga...
Svar
6
· Visningar
1 132
Senast: nullo-modo
·
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 515
Senast: Stina12
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 456
Senast: Buck
·
Hästvård Hej på er!! Jag har en äldre fullblods valack. Ibland, efter lite mer krävande pass får han gallor i bak kotorna. Jag har fått...
Svar
2
· Visningar
669
Senast: Toxid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp