Benställning på föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare knyttet
  • Startdatum Startdatum
K

knyttet

Hur länge kan man påverka benställningen hos föl? Är det vanligt att föl är veka i haserna eller kohasiga och rätar upp sig med tiden, eller är det något som kommer att finnas kvar?

Min fölunge var väldigt vek i haserna när han föddes. Eftersom hans mamma fick förlossningsfång och var tvungen att stå på box så var han ute väldigt lite de första levnadsveckorna. Efter att mamman nödslaktades när han var 4 veckor så har han gått ute. Då märkte jag att han rätade upp sig fint och blev mycket bättre.

Nu är han 5 ½ månad. Han är starkare i haserna, men jag ser att han är kohasig när han står stilla. När han rör sig så ser det bättre ut. Under hösten (och fortfarande) så har hagarna varit väldigt blöta och mjuka och när han står inne så står han på halmbädd, så han rör sig väldigt lite på hårt underlag. Jag har börjat att gå ut och gå korta promenader på hårdare underlag och hoppas att det ska hjälpa honom att stärka upp sig. Är det rimligt att tror att det ska hjälpa? Jag tycker att kohasigheten ser ut mest som att han inte är stark nog i bakbenen, kan muskler och fastare underlag rätta till det månne? Eller är han för gammal nu? :confused:

Sv: Benställning på föl

cobföl kan födas gräsligt veka i haserna , nästan så de trampar igenom men de rätar upp sig under de första månaderna.

Welsh skrev:
cobföl kan födas gräsligt veka i haserna , nästan så de trampar igenom men de rätar upp sig under de första månaderna.

Så du tror att det finns en chans att fölungen rätar upp sig även om han är 5 mån?

Chansen att han rätar upp sig mer är nog ganska liten, skulle jag tro. Däremot kan det kanske rent visuellt se ut som att han rätat upp sig något när han blir vuxen och benen grovnat litegrann.

Generellt är det svårt över huvud taget att påverka benställningen. De nedre lederna kan man påverka något under de första levnadsmånaderna, men tillväxtzonerna där sluts senast vid 6 månaders ålder, så det som inte är gjort då går inte heller att göra sen - försöker man så leder det snarare till belastningsskador... De övre lederna är svåra att påverka alls. Framknän kan man ju använda nån form av skena till när de är små, men haser har jag aldrig hört någon som åtgärdat.
Sen skulle jag nog gissa att om han är liksidogt kohasig så är det nog förmodligen åtminstone till viss del genetiskt och därmed inte påverkbart.
Sen ska du ALDRIG bedöma en benställning på en häst som står stilla, titta hur det ser ut när den rör sig, det är DET som är viktigt! :)

ameo skrev:
Sen ska du ALDRIG bedöma en benställning på en häst som står stilla, titta hur det ser ut när den rör sig, det är DET som är viktigt! :)

Alltid nån tröst då...för han ser ganska vettig ut när han rör sig, han är lite trång bak men ser inte kohasig ut. Det är när han står stilla som haserna går ihop, då ser han inte rolig ut.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 765
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 666
Senast: Piaff
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 206
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka