Benställning på föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare gonkan
  • Startdatum Startdatum
G

gonkan

Har bara fått en tanke på hur benställningen ser ut på alla föl som föds nu. Alla föl som föds här på bukes kan völ inte vara perfekta?? Har själv fått ett sto föl i år 8 April som är vind och sned i sina ben , första gången för mig att få ett föl med sådana ben , väldig vek i kotor bak allra helst höger( vrider det benet lite utåt) Hur länge ska man vänta innan man kontaktar vetrinär?? Har hört eller fått fört mig att de brukar rätta upp sig efter 1 vecka eller några dagar , om det inte har blivit bättre då är det dags att åka till vetrinär då?? ni som har varit med om det innan??

Min fölunge var ganska vek i kotorna bak när hon föddes. Det rätade upp sig av sig själv efter en dryg vecka, hade fölis ute MYCKET så hon fick springa o stärka sig ordentligt. Sedan är det upp till en bra hovslagare att se till att de får bra hovställning sedan, h*n ska se till att fölisen inte blir låg i trakten och så eftersom att den gått i bakvikt pga de veka kotorna. Om den är lite vinklad så ordnar en bra hovslagare det också med verkning etc., det som inte rätar upp sig själv efter några veckor.

Min föddes med sjyssta bakben men aningens krokiga framben och vek i kotorna fram. Någon sa att det var för att hon var lite lång i skenorna (senorna?) och därför böjde lite på knäna, men att det var så lite att det bör rätta till sig själv. Hon blir snart 6 dagar (imorgonbitti) och redan idag har vi sett att det börjar bli lite bättre!

Här är en bild där man tydligt ser hennes framben:

http://groups.msn.com/olikafotografier/francess.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=296

Mitt föl är en aning X-bent. Hon är bara 3 dagar gammal så vi väntar till hon är 1 vecka och ser hur det har artat sig. Är det ingen förändring tar vi ut veterinären som får avgöra hur vi skall göra vidare.

Hej!
Min tjej föddes också x-bent, ganska mycket också. nu är hon tre veckor gammal, idag faktiskt, och det går helt klart åt rätt håll. Hon var ju nästan tre veckor för tidigt född, vet inte om det kan haft inverkan på benen??
Det ena benet är nästan helt rakt, det andra fortfarande lite x-at, men bättre.

Nina

Halvblod , har aldrig fått ett shetlands föl med veka kotor faktiskt :rofl:

Tack för svaren (alla) då kan jag lugnt vänta 1 vecka i allfall eller till hovis ska komma. Tänkte väl att det måste vara fler än jag som har fått ett föl med sneda ben. Tack för tips osv själv har jag inte för mycket strö i boxen heller tänkte att det måste vara lite bättre med hårdare underlag.

vad fint ditt föl är *S* liknar faktiskt mitt lite ;-). Ibland tror jag att det till en viss del kan bero på att de har långa ben och har fått ligga trång i slutet kanske *L*
Mitt sto föl är nu inne på sitt 4 dygn och jag tycker nog att det är lite bättre i allfall.

Åh, tack! Själv är jag ju partisk, men tycker såklart hon är vackrast i världen! :)

Jag tror som du, har nog läst det nånstans med? Att de kan bli lite böjda i (fram)benen just för att det blir så trångt mot slutet. Och mitt föl var ju rätt stort när det föddes, så det kan nog stämma. I vilket fall som helst har hon rättat upp sig lite grand redan. :)

Tack så mycket: Det blev ett sto föl precis som jag ville *L* då mamman är gammal 23 år så kan det ju vara sista chansen man vet ju inte .. Snart är det dags för första Shettis fölet . Arielle är beräknad till den 18 April så det är inte så långt kvar nu ....

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 419
Senast: dobbis
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 382
Senast: Digbil
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka