benställning hos föl

Sv: benställning hos föl

toughcookie skrev:
Finns det någon bra hemsida som visar olika benställningar hos föl och ev hur man ska åtgärda dessa? Gör inget om den är på engelska.........

Letade lite på internet om "crooked legs" på föl:

http://www.ctba.com/husbmgmt/crooklegfoal.htm

http://www.ctba.com/husbmgmt/crooklegfoal.htm

http://www.pilchuckvet.com/resources/crooked_legs.pdf

Jag sökte på foals+legs
OBS! Har själv inte hunnit läsa igenom dem perfekt, så kan inte säga exakt vad som står där...än :o

mvh
Carina

Tack, då ska jag börja med lite försiktig stretching imorgon! Gissa om hon kommer att älska den nya leken, hon tycker det är jättekul att lyfta fötterna för då får man ju massor av kli i manen :D hovis hade aldrig varit med om en tvåveckors fölunge som själmant höll upp foten!

Håller redan på och släpar dom ut och in hela dagarna ¨då det fortfarande är blött i backen och jag helst inte vill att hon ska ligga ner då. Lite hönsmamma blir man ju när det är ens egen bebis :angel: Det har inte hjälp ett dugg att jag har haft runt 15 fölningar varje år att ansvara för, det är skillnad på "mina barn och andras ungar"...........

Det var mest en fundering jag hade eftersom det är bara med den hingsten vi fått Xbenta föl.

Benlängden har inte inverkat.
Vi har haft föl som varit klart större och längre..

Stona har varit i alla varianter. Långa, korta, större och mindre..

Vi brukar i alla fall avråda våra hästägare att använda den hingsten eftersom vi vet att vi får trassel med fölbenen varje gång.

Inte så kul att hålla på med benskenor..
Eller annars får man höja fölbevakningsavgiften till det dubbla på just dom. ;)

AM

toughcookie skrev:
Tack, då ska jag börja med lite försiktig stretching imorgon! Gissa om hon kommer att älska den nya leken, hon tycker det är jättekul att lyfta fötterna för då får man ju massor av kli i manen :D hovis hade aldrig varit med om en tvåveckors fölunge som själmant höll upp foten!

Håller redan på och släpar dom ut och in hela dagarna ¨då det fortfarande är blött i backen och jag helst inte vill att hon ska ligga ner då. Lite hönsmamma blir man ju när det är ens egen bebis :angel: Det har inte hjälp ett dugg att jag har haft runt 15 fölningar varje år att ansvara för, det är skillnad på "mina barn och andras ungar"...........

Så brukar mina "stirriga" :rofl: :rofl: araber också vara ;)
Hade senast nu den 20:e april studiebesök här hemma och alla vart så imponerade över att alla, inkl. föl och unghästar var så välhanterade....
Men gör man saker och ting till en lek, så blir fölen därefter, lätta att pyssla med i alla situationer.
Lycka till med Din bebis...
mvh
Carina på Cesam Arabians

Tack snälla för hjälpen, ska sätta mig ner och läsa igenom allt ordentligt imorgon när jag är lite mera vaken!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
836
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Karaktäristiska föl, tävlingshästar på olika nivåer och en mängd ston man kan hyra för embryotransfer. Hemma hos Lina och Fredrik Linell...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Gunnar
·
Samhälle Jag har gått hos psykiatrin sen typ 25 år tillbaka pga psykisk ohälsa av olika slag. Det har varit medicin förstås men också terapi. Nu...
Svar
12
· Visningar
783
Senast: MiniLi
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv