gylle

Trådstartare
Ben och benställ verkar uppenbarligen vara det som våra exteriördomare har mkt egna åsikter om (4 visningar olika bedömningar varje gång) så ni uppfödare vad skulle ni bedömma dessa framben som. (Fotot är inte helt perfekt, taget med telefonen och samarbetsviljan att stå still med den dåliga slutarhastigheten var inte på topp, även på detta ser man aningen tendens till att han börjar väga över för att lyfta väfram men men så bra jag kunde få det nu)
Så bedömningar och åsikter tack !!
joyben.jpg

Sv: Benställ

clownen skrev:
Men snälla du kan du inte visa hela benen :angel: ;)

Helen

Då får jag ju ta av honom NAKEN :o , uppmanar du mig alltså att lägga in nakenbilder på internet :eek: det är ju nästan sexuella trakaserier.....

Skall försöka ta lite bättre bilder med riktig kamera inne i stallet ikväll återkommer senare.

Får bara hålla med om att exteriördomare tycks ha svårt att bedöma benställning. Jag har på ett antal olika hästar som jag visat, aldrig fått annat än 7:a på benen. Då har benställningen varierat från i mitt tycke spikrakt, till rejält utåttåad och parallellförskjuten. (Den var född x-bent.) Även en häst jag visade åt en annan, som var sabelbent, fick en 7:a. Det är ju något som iallafall jag tycker borde dra ner mer.
Är det förresten någon här som har fått en 10:a på benen på sin häst? Hingsten Milano hade 9, men det är det högsta jag har hört talas om.

Man kan ju också undra hur det ska se ut för att vara en 10:a, då omdömet på Milano är:" Mycket välbenad med korrekta inskeningar".
Enligt ett reklamblad för Milano ska Kurt Graaf ha sagt:"De här benen skulle ta mig f-n in på museum". :confused:

Himla svårt att se, men jag skulle nog säga att vä fram är litet inkorrekt, det ser ut som om han är något fransysk men det kan ju vara för att han är på väg att lyfta benet.

Hingstarna Cairo 869 (e.Cortez-Utrillo), Cockpit 871 (e.Pilot-Utrillo), Magini 695 (e.Maraton ee. Utrillo), Opius 855 (Stanford-Caracas) och Pablo (e.Pilot-Matrox) har liksom Milano 717 (e.Maraton ee.Utrillo) 9:a för ben.

Jag fick 8a på min fölis ben när hon var liten. Nu är hon ju 2,5 så vi får se när hon kommer på 3års vad de säger då.

Ser aningen fransysk ut men i det stora korrekt? Hur rör han sig?
Men jag säger som Clownen - vore intressant att se hela benen ;)

I övrigt håller jag med om att extremitetsbetygen, eller åtminstone omdömena, ibland varierar ganska mycket. Ffa vad domarna väljer att "slå" på. Var med och visade en ganska paralellförskjuten dam för några veckor sedan och domaren nämnde det inte i ö h t, medans vissa slår ganska hårt för samma sak.
7 resp 8 är dessutom lite väl "breda" betyg kan man tycka så där inom ryms ganska mycket...men det är ju en annan fråga. :smirk:

Min åsikt är att benställning är omöjligt att bedöma på en stillastående häst... Och hur ofta ser ni exteriördomarna titta noga på benen när hästen står uppställd? (de kikar medan man skrittar med hästen) Det är i rörelse man ser hur hästen belastar sina ben och åt vilket håll de pekar.

med andra ord, jag gör inga benbedömningar utifrån bilder...

Visst är det så, var också därför jag frågade Gylle hur den rör sig.
Dock kan man gissa (observera gissa) ganska nära genom att se bilder också enligt för de flesta direkta avvikelser ser man ju trots allt även på bild.

Men jag är dock ingen exteriördomare så mer än gissar gör i alla fall inte jag ;)

Tar en knapp i högen, glömde naturligtvis att fota hela benen idag, får göra det imorgon. Men roade mig idag efter att ha tittat både i en exteriör bok samt i en hovslagar bok där båda anger att en fransysk häst sätter i hoven med tån utåt alltså lämnar spår som är aningen utåt ställda, då jag precis kört ridhuset och det var helt plant utan ett märke så lät jag honom gå där och granskade noga både när han satte ner och sedan avtrycken, ett hundra tio procent raka inte en tendens till att sätta ner hoven utåt. Det var just att han skulle vara fransysk som denna exteriör domare satte vilket ingen tidigare satt, och med tanke på hur de letade fel på honom på bruksprovet så tror jag inte att de skulle ha missat det om så var fallet. Han har tidigare varit aningen tåvid först båda fram (mindre höger mer vänster), redan till bruksprovet så hade han breddat ut sig såpass att höger var helt korrekt medan vänster fortfarande var minimalt tåvid vilket de också påpekade, nu har han breddat sig ytterligare i bringan och står helt rakt på båda. Blir därför minst sagt trött när exteriördomaren nu dömmer ner hans ben på ett fel som inte existerar när han nu står korrekt på dem.

Ingen aning. Jag kom ihåg detta enbart tack vare Kurt graafs kommentar. Jag har aldrig sett vare sig Milano eller någon avkomma till honom.

Liknande trådar

D
Hästvård *LÅNGT, men snälla läs* Min häst har plötsligt börjat bli stel i bakdelen och liksom stapplar. Misstänker eller är ganska säker på att...
Svar
2
· Visningar
1 556
Senast: Dundret
·
Träning Idag skulle min lillkille verkas. Han går på bete och i stället för min ordinare hovslagare så skulle vi använda den som dom brukar ha i...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
6 894
G
Islandshäst Jag har ägnat några timmar att läsa igenom gamla inlägg på forumet och upptäcker en helt ny värld helt annorlunda än den...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
12 078
Senast: sambaengi
·
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 541

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka