Sv: Benställ
Tar en knapp i högen, glömde naturligtvis att fota hela benen idag, får göra det imorgon. Men roade mig idag efter att ha tittat både i en exteriör bok samt i en hovslagar bok där båda anger att en fransysk häst sätter i hoven med tån utåt alltså lämnar spår som är aningen utåt ställda, då jag precis kört ridhuset och det var helt plant utan ett märke så lät jag honom gå där och granskade noga både när han satte ner och sedan avtrycken, ett hundra tio procent raka inte en tendens till att sätta ner hoven utåt. Det var just att han skulle vara fransysk som denna exteriör domare satte vilket ingen tidigare satt, och med tanke på hur de letade fel på honom på bruksprovet så tror jag inte att de skulle ha missat det om så var fallet. Han har tidigare varit aningen tåvid först båda fram (mindre höger mer vänster), redan till bruksprovet så hade han breddat ut sig såpass att höger var helt korrekt medan vänster fortfarande var minimalt tåvid vilket de också påpekade, nu har han breddat sig ytterligare i bringan och står helt rakt på båda. Blir därför minst sagt trött när exteriördomaren nu dömmer ner hans ben på ett fel som inte existerar när han nu står korrekt på dem.