Benställning på föl-röra sig eller inte?

snigelfarmor

Trådstartare
Vi har haft turen att få fina ben, men lite veka bak. Det har rätat upp sig bra, och de har gått ute mycket.

Vad finns det för regler?

Vi har nu fått ett stort föl med för långa ben som är lite skev i ett av bakbenen. aningens windswept. Hur tänka? Ute på bete, mindre hage, box?
 
Sv: Benställning på föl-röra sig eller inte?

Beror på hur stor avvikelsen är och vad det är för underlag i hagen. Ett alltför mjukt underlag är inte bra.
 
Sv: Benställning på föl-röra sig eller inte?

En riktigt duktig hovslagare så fort det bara är möjligt som kan hjälpa till för att korrigera det windwepta. Denne kan säkert också ge råd om utevistelse, underlag och rörelse..

Vid för mycket rörelse utan hjälp finns risken att det sneda förvärras väldigt snabbt med överansträngning av senor och ligament som följd.
 
Sv: Benställning på föl-röra sig eller inte?

Årets föl här var windswept, överdrivet vek ena fram samt skev i ryggen. Hon har haft ordinerad boxvila men ute 1x2 på hårt underlag fram till nu. Idag 3 veckor har hon fått grönt ljus för inskolning på normalt bete.
Hon var skev och vek utöver det normala och har också haft beslag.
Summarum är iallafall att hellre ute kort och hårt, än ute mjukt och länge. Det ger bäst resultat enligt hovis och veterinärerna.
 
Sv: Benställning på föl-röra sig eller inte?

Jag har haft två windswepta föl diskuterade med ett par olika kunniga veterinärer när jag fick första och de menade på man gör ingenting alls så länge de förbättras stadigt (om de inte är extrem fall som har svårt att stå naturligtvis). Fast underlag i hagen och ordentlig möjlighet till vila, hålla koll på att det sker en stadig förbättring var de råd jag fick och har följt på båda mina, de har snabbt rättat till sig av sig själv och aldrig haft några problem senare heller.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 730
Senast: Freazer
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 134
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 494
Senast: Juli0a
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 514
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp