Bensnören förbuds?

Så är det säkert.
Jag skulle oavsett aldrig kunna stå med mina i ett stall där man inte fick ha bensnören. :-)
Fast det beror nog OCKSÅ på häst. Jag har haft Unghingstar med bara svanssnöre, och unghibgstarnas terrorobjekt med bara svanssnöre. Det har klängts, klättrats, bitit, slitit och dragits. Täckena har inte ens hängt på snedden, än mindre åkt av/upp. Däremot har en del svanslappar "lossnat" och återfunnits mellan tänderna på en glatt viftande kompis ;)

Så man kan nog aldrig säga det är eller inte är si och så. Utan beror på täcke och individ.

hmm, jag har nog mest haft svanssnöre på mina. Framförallt sedan jag flyttade hemifrån (med eget stall) och började vara inackorderad, för då har många haft det som regel att man inte får ha bensnören. Har bara varit med om en gång att täcket lämnat sin plats, och då låg det fint ihopknölat i ett hörn av hagen. Dock hade hon nog klivit en del i det för båda bogspännena hade dragits loss från tyget -allt annat var helt.

På ett stall jag stod uppstallad var det en häst som fastnade i bensnöret, när hästen låg ner la sig bensnöret (som nog var för löst) som en snara runt bakknä och ner i hasvecket på nåt vänster så hästen kunde inte räta ut benet och kom därför inte upp. En snabb insats med sax löste det problemet och det blev inga skador.

Jag tror också att det beror på häst, vad som passar bäst. Men för mig funkar svanssnöre utmärkt trots höststormar och hagkompisar.

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 126
Senast: Reshästen
·
Kropp & Själ Jag fick ett insektsbett (antar jag) för kanske en vecka sedan. Det har kliat som fan fram till igår och idag ser det ut såhär :crazy...
Svar
5
· Visningar
528
Senast: Lyan
·
Utrustning Tidigare i år beställde jag barfotaboots till min häst. De var nya, men när jag fick dem var det rätt uppenbart att de hade varit hemma...
Svar
2
· Visningar
738
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 779
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025