Hedinn
Moderator
För att det blåser? Det hjälper ju svansremmen mot.Eller så bor man på slätten och då hjälper det inte hur bra täcket än sitter.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För att det blåser? Det hjälper ju svansremmen mot.Eller så bor man på slätten och då hjälper det inte hur bra täcket än sitter.
För att det blåser? Det hjälper ju svansremmen mot.
Hur kan du ens tolka det inlägget som att bensnören skulle förbjudas annat än i aktuellt stall?
Jag har sett så otäcka skador från bensnören så skulle aldrig ens överväga att ha det.
Inte när det blåser ordentligt.
Utan bensnören hade mina inte kunnat ha täcke. Svanssnöre räcker inte långt när det alltid blåser och då menar jag inte lite småvindar utan verkligen blåser vilket det gör 363 dagar om året här.
Fast den enda som kan blåsa upp då är ju bakre, nedre kanten på täcket, om kryssgjordar och svansrem sitter som det ska. Det lilla påverkar knappast något större.
Fast den enda som kan blåsa upp då är ju bakre, nedre kanten på täcket, om kryssgjordar och svansrem sitter som det ska. Det lilla påverkar knappast något större.
Alla är inte så smarta som du vet du, utan att jag tolkade det så betyder väll helt enkelt att jag är korkad då. Jag tycker faktiskt det är elakt att skriva "hur kan du ens tolka det så?" Jo för jag tänker inte som du. Och nu trodde jag de menade att det gällde hela Sverige - och då ställer jag en enkel fråga här och frågar om andra hört om det. Sedan visade det sig att nej, det är inte fallet. Bra då behöver man inte börja ifrågasätta HUR jag KAN tolka något PÅ DET VISET:
Precis, den delen viks upp och så blåser det upp under täcket och över ryggen. Inte så mysigt för en klippt häst.
Alternativt så kan busiga kompisar hjälpa till att klä av hästen.
Har HW, de sitter bra på hästen men i blåst och bus föredrar jag helt klart bensnören.
Det är mina erfarenheter och mina åsikter, ingen allmän sanning.
Nej. Hela bakdelen av täcket lyfter och då har hästen inget skydd på rumpan och bakre delen av ryggen alls och hur trevligt är det för hästen? Mina hästar leker, rullar och busar, en svansrem åker gärna ovanpå svansen då. Rullar de med ett täcke som redan har åkt upp är snart allt intrasslat med risk för skador på hästen som följd och täcket blir slamsor. Tro mig, jag hade jättegärna bara haft svansremmar om det hade fungerat men det gör det inte och hästens väl och ve går för min bekvämlighet.
Har alltid 2 par bensnören hängdes vid utgången av stormanledningen. Blåser det för mkt tar jag ett täcke mer fästen o sätter på dem bara
OT, men nu när vi ändå diskuterar bensnören och faror. Hur ser ni på att sätta balsnören mellan bensnörena och infästningarna i täcket?
Jag har alltid fästat både svans- och bensnören med balsnören eftersom de är klenare än de medföljande bensnörena så utifall att hästen fastnar så går balsnöret av.
Varken Tant eller Fröken klarar sig med enbart svanssnöre.
Båda är exceptionellt duktiga rullare och kommer in med täcket om halsen (om ens kvar) om enbart svanssnöre används.
Min kan inte heller ha svanssnöre. Dels bajsar hon på det så hon blir bajsig över hela benen och dels har hon nån skum vinkeln på rumpan som gör att täckena blåser av henne. Det är inte jätteskoj att leta täcke i mörkret i hagen, eller för den delen försöka jobba bort täckesrädslan hon får när hon blivit överfallen av ett täcke, igen...
Min förra klädde av sig täcken med bara svanssnöre och jag har sett åtskilliga hästar med svanssnöre (i nya moderna täcken med passform) som stått med täckena runt halsen/under hovarna eftersom de bara haft svanssnöre. Det räcker med lite bus i hagen och en kompis som biter tag ordentligt...
Nej, bensnören är nåt jag inte vill vara utan. Sen har min tjej bara täcke när det är nederbörd, men då tenderar det att blåsa också.
/Lavinia