Bensnören förbuds?

Twihard

Trådstartare
Läste nyss på fb att från och med idag är bensnören på hästtäcken förbjudet. Är det sant? Inte hört något om det innan...

Fast jag förstår honom, oftast är de helt onödiga. De uppfanns på den tiden man hade gamla hemska nya zeeland-täcken som inte var formsydda och som bara hade en enkel bukgjord. Nu för tiden är täcken formsydda och har kryssgjordar och till typ 95% av alla hästar räcker det med svanssnöre. Vi ber våra hyresgäster att byta från bensnören till svanssnöre, för bensnören tar onödig tid vid täckesbytena.

Ingen av mina behöver varken svanssnöre eller bensnören egentligen, sålänge det inte blåser storm... Men har det ändå. Jag håller så sakteliga på att byta ut alla förbenade bensnören till svanssnöre.

Bensnören gör ju helt klart (rätt påsatta) att täcket sitter ordentligt...

Jag håller med.

Min fröken är rätt bra på att få svansen på fel sida av svansremmen, om inte remmen är ordentligt kort. Och jag har stött på en del hästar vars hobby tycks vara att försöka dra hagkompisens täcke fram mot huvudet (som tur är har dessa inte delat hage med min häst, då hade jag nog inte sett på det med samma humor :laugh:). Jag tycker inte att bensnörena tar mer än nån sekund extra och plockar oftast bort den jäkla svansremmen från utetäckena istället.

En bonus med svanssnöre: Ska man klä på ett gäng hästar (och ännu hellre små ponnyer) slipper man bryta ryggen av allt böjande för att fixa med bensnörena :p Älskar att typ alla hästar jag täckar har horsware med snabbknäppen överallt och svanssnöre :D

En bonus med svanssnöre: Ska man klä på ett gäng hästar (och ännu hellre små ponnyer) slipper man bryta ryggen av allt böjande för att fixa med bensnörena :p Älskar att typ alla hästar jag täckar har horsware med snabbknäppen överallt och svanssnöre :D
Samma här. Har jobbat i stall och bensnören är ett helsike. Ska vara ordentligt dålig passform på täcket för att det inte ska räcka med svanssnöre (med höga fästen och kort rem, då åker inte svansen igenom och stona kissar/brunstar inte på dem).

Vi har inga bensnören alls i stallet längre, mest horsewaretäcke. och på övriga är de utbytta.
Generellt räcker det om täcket sitter bra, men har varit med om att svansnöret gått av på ett täcke (inte hw:p)med hals och det har då åkt fram när hästen sänkt huvudet och tillslut dolt ögonen - panikslagen häst som backade igenom staketet och trasslade in sig i trådarna .... gick bra som tur var, någon såg när det hände och kunde agera direkt.

Det spar både tid och antal nedböjningar. Men livsfarligt den dagen man ska ta av ett täcke med bensnören och har lite bråttom så man slarvar med attt kolla av bara farten - och drar av det med knäppta bensnören som hamnar runt bakbenen :eek::nailbiting:

Jag fattar inte det här med att bensnören är farligt? Jag hörde samma sak för tio år sen, från en kvinna som blev helt rasande av täcken med bensnören, jag var frågande då och frågande nu.
Jag har haft egna kusar sen 1999, varje vinter har jag haft täcken på samtliga, alla med bensnören, inte en enda gång har någon skadat sig på ett bensnöre.
Absolut att det är enklare med svanssnöre, men skaderisken borde vara detsamma.

Åh vad jag önskar jag kunde lägga upp bilder från instagram nu :laugh:

Min häst har visserligen fått lära sig att inte hålla på att panika men han lyckades fått täcket över huvudet TVÅ gånger innan jag hunnit ut o tagit av det. Om det nu inte hänt fler gånger innan jag kom hem från jobbet. Han ville ju äta :D o då blåste det över när snöret hade gått sönder.

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 126
Senast: Reshästen
·
Kropp & Själ Jag fick ett insektsbett (antar jag) för kanske en vecka sedan. Det har kliat som fan fram till igår och idag ser det ut såhär :crazy...
Svar
5
· Visningar
528
Senast: Lyan
·
Utrustning Tidigare i år beställde jag barfotaboots till min häst. De var nya, men när jag fick dem var det rätt uppenbart att de hade varit hemma...
Svar
2
· Visningar
738
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 779
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025