V

Vaenting

Har ni benskydd på era islänningar? Vilken typ av benskydd? Ni som har det, när använder ni benskydden, alltid? bara vid .....?
En massa frågor blir det.:rofl:

Sv: Benskydd

Jag har ett par Jacson Stronglight som jag använder vid träningspass då jag anser att det är ökad risk att hästen slår på sig, t.ex. vif passträning o dyl.

/Malin

Har några senskydd som jag har vid träning av pass som skydd. Har bla :

Dessa fast svarta:

Och dessa vid tävlingar, tycker dom är lite snyggare i läder:

namnls.jpg

Dom bruna har jag :angel:

Sen har jag några strykkappor, men dom används sällan.. :p

Nu kommer det nog några dumma frågor.

Varför senskydd? Varför inte strykkappa?

När jag har varit och tittat på olika skydd så får man så många olika råd.:confused:
Tänkte att jag en gång för alla skulle reda ut vad som passar mig bäst i min ridning.

Strykkappa är mer om hästen går och stryker benen mot varandra, skyddar mot det. Det är därför dom är förstärkta på insidan så om hästen går och stryker sig så skadar det inte hästen.

Som man ser på bilden är dom förstärka på insidan.

Senskydd är för att skydda senorna på baksidan av benet. Därför är dom förstärka på baksidan av skyddet :idea:

Hård plast på baksidan.

Hoppas du fårstår lite iallafall :idea: Strykkappor är till för om hästen stryker sig och senskydd för att skydda senorna baktill på benet om hästen ev skulle trampa sig där :idea:

Jag använder inte så mycket benskydd eftersom jag inte tycker det behövs.
I alla fall inte än.

Jag använder senskydd fram på min gammelhäst, inte för att han behöver det fysiskt, men dock psykiskt, hästen alltså.;) Han är lite rädd om benen tyvärr.

Hoppas du fårstår lite iallafall :idea: Strykkappor är till för om hästen stryker sig och senskydd för att skydda senorna baktill på benet om hästen ev skulle trampa sig där :idea:

Ja det vet jag om.
Har ju sysslat med halvblod också och där skyddas det ordentligt.

Jag har på senare år snubblat över några härliga islänningar som jag har fallit pladask för.
Och nu börjar vi komma i form för att börja med pass.
Av dom islänningar som jag har stött på på hemmaplan är det inga som använder benskydd. Vet ej varför?

Vilka storlekar har ni på era skydd??

Okej jo om man har hållit på med storhästar kan man nog en hel del som skydd osv :angel:

Sett på tex flera tävlingar där dom ridit i pass utan senskydd men med boots... har antingen haft senskydd + boots eller så kan man ha lindade ben + boots. :p

Har M/cob på mina senskydd och boots.

Nej jag har aldrig använt benskydd, rids hästen i balans så slår de sällan på sig även om de slår upp i passen.
Att använda senskydd etc på tävling kan medföra en del problem, eftersom hästen endast får ha 300 gr per ben och ska man då använda skyddsboots vid passridning lär man få se till så att allt inte överskrider gällande viktgräns när man tävlar.

Att träna med högre vikt är ju ganska dumt, då lär sig hästen detta och klarar sig inte lika bra med annan utrustning. Man tränar med den utrustning som man tävlar med, benskydd är just mer för hästar som är i obalans och här tycker jag nog att det är bättre att nå problemet i stället för att maskera det.

Jag har full förståelse för äldre hästar att de kan behöva hjälp, men en frisk individ som kan tränas till rätt balans är väl bättre att hjälpa på rätt köl i stället för att stjälpa.

Ja, man *ska* rida hästen i balans, men ibland lyckas inte det. Det kan vara allt ifrån hästen till ryttarens problem, men för att undkomma symptomen så kan skydd vara bra. Med symptom menas då att hästen skadar sig genom att den slår på sig.

För hästens del kan det innebära att den behöver utvecklas och musklas, eller rentav utbildas och lära sig vad förhållningar och drivningar går ut på.

Ryttaren å sin sida kan behöva lära sig rida (!) gällande balans, koordination och inverkningar utan att påverka ;)

... och ingen har sagt att ovanstående är särskilt lätt. :angel:
Och sen finns sjutusan anledningar till.

Om hästen slår upp, så är det främst de bakre delen av hoven som är i riskzonen, börjar hästen slå sig själv på benen då har man ett verkligt problem som bör utredas. Det är en total obalans, var den sitter kan ju som sagt bero på allt från utrustning, till ryttare, eller felaktig skoning/verkning eller ett fysiskt problem.

Har ni benskydd på era islänningar? Vilken typ av benskydd? Ni som har det, när använder ni benskydden, alltid? bara vid .....?
En massa frågor blir det.:rofl:

Jag har benlindor:) på min häst, dels för att det är snyggt :P och dels för att han inte ska stryka benen mot varandera (som han gör ibland.) Använder dem mest när jag rider dressyr. Ska köpa senskydd + strykkappor när jag nu kommer till ridsportsaffären. Jag har även boots på hästens hovar ibland. :)

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
766
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 516
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025