Benskydd som ger stöd

Sv: Benskydd som ger stöd

Fast inte heller damasker ger ju stöd. Utan ska man ha någon form av stöd, sen kan det diskuteras hur mkt/lite stöd det är, så måste man ha ett skydd som går runt och ffa 'nedanför' kotan. Dvs av PC typen, det finns ju lite olika kopior och varianter av olika märken.

Delvis KL

Det ger stöd om hästen är konvalesent och ska ta det mkt lugnt, men ska man jobba en häst ordentligt så utsätts ju benen för alla kilona på de förhållandevis smala benen och klart det inte går att med små ynkliga skydd påverka krafterna då.

Hur skulle det öht gå till:confused: Hur skulle ett skydd hur mycket det än går ner över kotan kunna hindra genomtrampet i ett steg tex, påfrestningen på leder och senor, mm.

Som jag skrev innan, det är bra mycket bättre att vara mycket noga med vilket underlag man rider på och hur man rider, än att tro att skydd ska kompensera såna saker.

Men det känns skönt för matte och kanske är det skönt för hästen också, vad vet jag, men nån skilllnad lär det inte göra.

Däremot har jag oftast skydd (mot slag osv,) särskilt vid hoppning och vid dressyr i regel också.

Men oftast inte skydd ner över kotan, får för mej att det känns hindrande för hästen....om jag skulle rida terräng så skulle jag ha ner över kotan dock.

Senast ändrad av en moderator:

Det bästa är att linda, elastisk linda då antingen med padd eller sån med fleece längst in. Samt kyl benen med kallt vatten 20min efter hård träning.
Och fram är viktigast, även om man alltid jobbar med att hästen ska ta mer vikt bak så är det frambenen som bär upp helt klart mest vikt, om man inte sitter på en väldigt högt utbildad dressyrhäst.

Vad är det för skada han har haft? Är det gaffelband eller senskada är det helt rätt att inte rida på tungt underlag och att ge senan lite stöd vid ridning. Men de blir inte lite halta då och då av senskador.
Antar att det är kotor och knän som är lite slitna och då är det främst väldigt hårt underlag du ska akta dig för och då spelar det ingen roll vad du har för benskydd heller.

Ja efter en skada kan det ju vara bra med stöd, men då rider man ju inte fulllt ut heller.

Delvis KL

Det ger stöd om hästen är konvalesent och ska ta det mkt lugnt, men ska man jobba en häst ordentligt så utsätts ju benen för alla kilona på de förhållandevis smala benen och klart det inte går att med små ynkliga skydd påverka krafterna då.

Hur skulle det öht gå till:confused: Hur skulle ett skydd hur mycket det än går ner över kotan kunna hindra genomtrampet i ett steg tex, påfrestningen på leder och senor, mm.

Som jag skrev innan, det är bra mycket bättre att vara mycket noga med vilket underlag man rider på och hur man rider, än att tro att skydd ska kompensera såna saker.

Men det känns skönt för matte och kanske är det skönt för hästen också, vad vet jag, men nån skilllnad lär det inte göra.

Däremot har jag oftast skydd (mot slag osv,) särskilt vid hoppning och vid dressyr i regel också.

Men oftast inte skydd ner över kotan, får för mej att det känns hindrande för hästen....om jag skulle rida terräng så skulle jag ha ner över kotan dock.

Jo precis som jag skrev, så hur mkt/lite det skyddar kan ju diskuteras. Å ena sidan finns t ex PC:s påstående ang SMB Elite. Inte orkat söka rätt på studien som ligger för grund och granska. Å andra sidan så just det du säger, hur skulle skydd, eller lindor med för den delen, kunna 'stödja' så många hundra kilo det handlar om.

Så, jag säger faktiskt inte varken bu eller bä om de skydd som är av PC-typ minskar genomtramp/ger skydd eller ej faktiskt. Dock var ju en av anledningarna att jag köpte mina just att de kanske ger en viss skillnad. Om inte är de trevliga skydd som passar sitt syfte ändå, så.. inget att förlora typ. Har tänkt när herrn är fit for fight igen se om det går och se någon VISUELL skillnad med/utan skydd, av rent intresse.

Däremot är jag helt enig med dig om att INGET skyddar mot dåliga underlag, mer än att undvika dem. Och djupa underlag skyr jag som pesten, skydd eller ej. Så helt med att inga skydd löser det, men om någon nu vill ha skydd som påstås/skulle kunna ge stöd så kan man ju tipsa om vilka som teoretiskt skulle kunna/vilka som påstås skulle kunna göra dte.

Nyrelski: Han har ingen "skada" utan en utåt-rotering (va felstavat de såg ut) i vänster fram och vid väldigt hög och intensiv belastning så svullnar han i senan och blir halt. Därför han inte kunde bli travhäst.

flashlight: Förstår precis hur du menar och håller med!

Alexandra_W:
Så, jag säger faktiskt inte varken bu eller bä om de skydd som är av PC-typ minskar genomtramp/ger skydd eller ej faktiskt. Dock var ju en av anledningarna att jag köpte mina just att de kanske ger en viss skillnad. Om inte är de trevliga skydd som passar sitt syfte ändå, så.. inget att förlora typ.

Precis så jag ser det också. Kanske inte gör underverk, men de blir ju inte sämre iaf. Har införskaffat mej ett par PC smb II nu :) Hittade ett par begagnade i nyskick till bra pris och slog till :)

22067235.jpg

Exakt!:grin:, svårt att se hur ett skydd stödjer en sena... För ca 1 år sedan fanns en omslagsbild i Ridsport på S Gilien där hennes häst var lindad och hade ett rejält genomtramp i i kotan och hon kan säkert linda som få och skydd sitter ju lösare.

Den typen utav skydd du köpte, fast Eskadron har jag. Fick köpa nya för nån J-VEL! på dressyrtävlingen i våras snodde mina :( som kostade multum för mej, men nu har jag köpt nya igen - vita. De är kanon, skyddar bra och är mycket hållbara. Blir som nya efter tvätt, sitter kanon.. har inget dåligt att säga om dem. :love: mina skydd...

Typen som du visar på bilden är samma som break_a_leg menar (antar jag). med det fabrikatet du visar är urkasst. det ska vara proffessionals choice eller eskadrons genomtrampsskydd.. dom flesta biligare märken är antingen för tunna eller för tjocka för att ge nån bra effekt.

Jag har provat många av dom och eskadrons är bäst! Veredus piaffe är också mkt bra!

Jaaa!! Jag kör med både Escadron och Proffesionals choice. Är jätte nöjd med bägge!!

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden, så det får bli här då det är dressyr jag tränar. Min häst trampar igenom ganska...
Svar
14
· Visningar
3 180
Senast: Jozelle
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 726
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar