Benskydd som ger stöd

C

Chebban98

Hoppas ni duktiga dressyrare nu kan hjälpa mej nu.

Jag ska flytta ner hästen nu till Skåne och ska ha honom i ett stall med ridbana. Så nu äntligen ska jag satsa lite mer på dressyren.
Iaf. banan är lite tung och jag är rädd att jag ska överanstränga hans ben. (fd.travare som svullnar/blir lite halt vid hård och intensiv träning) Jag ska ju inte utsätta honom för detta, men tänkte underlätta för honom om man kunde ge lite stöd när man dressyrar.

Har ni nå tips på bra skydd? Gärna bilder.
Har funderat på såna skydd i neopren med kardborre, va tror ni om såna?

(har kollat gamla trådar, men fick inte riktigt svar på min fråga)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Benskydd som ger stöd

Eskadrons skydd tycker jag är bra, de är väl neopren med kardborre om jag inte är helt fel ute...

En del "billigare" skydd tycker jag är för hårda i alla fall.

SMB Elite påstås ju iaf ge stöd. Sant eller ej vet jag inte, men citerar:

The SMB Elite is lightweight and multi-layered with an exclusive limestone-based neoprene exterior and UltraShock™ lining, providing 360 degrees of protection, safeguarding the cannon bone, tendons and soft tissue, and is proven to absorb energy from hoof impact by over 26%. The uniquely designed suspensory strap stretches upon each impact of the hoof, allowing full ankle movement and helping to eliminate hyperextension of the fetlock.

Sen som sagt, sant eller ej vet jag inte, men visst ger de mer stöd än t ex strykkappor.

De neoprenskydd som du bl.a la ut i länk, finns av många olika tillverkare. Hur som helst så är de jättebra. Ger bra stöd för benen och även kotan. Har själv sådana till min herre och jag lär int köpa andra än just sådana. Sålänge det int kommer ut något bättre på marknaden.
De är verkligen kanon!

Typen som du visar på bilden är samma som break_a_leg menar (antar jag). med det fabrikatet du visar är urkasst. det ska vara proffessionals choice eller eskadrons genomtrampsskydd.. dom flesta biligare märken är antingen för tunna eller för tjocka för att ge nån bra effekt.

Jag har provat många av dom och eskadrons är bäst! Veredus piaffe är också mkt bra!

Tack för alla svar! Så ni tror att de är nåt och satsa på då?
Ska man ha på alla 4 då, eller bara fram och typ strykkappor bak?

Nej då, jag menade att jag har de jag visade... Om man vill ha modellen som TS visade så har vi några sådana också i någon billigare variant som används sporadiskt.

såg det sen :p tycker ju iof inte att vanliga strykkappor ger särskillt mkt stöd, ska du kunna spänna tillräckligt för att det ska ge stöd så blir det ju ett väldigt punkt-tryck med vanliga strykkappor? :confused:

Tack för alla svar! Så ni tror att de är nåt och satsa på då?
Ska man ha på alla 4 då, eller bara fram och typ strykkappor bak?

Skulle absolut ha bak med, ska du bara ha ett par så skulle jag ha dem just bak. Bak tar ju mest vikt.

Jag har runt om (SMB Elite alltså). Supernöjd med mina, haft kopior förr men orginalet är värt varenda krona insåg jag när jag fick se och känna skillnaden med egna ögon.

Just Professional Chioce har erbjudande nu när man får 4 st SMB Elite samt ett par boots för superpris (jmf med att köpa 'löst'), 1450 - 1500 kr (varierar lite beroende på var man köper)

Här är en bild på mina (finns i massa olika färger), dock är det när jag provade dem, så de är inte 'finjusterade' utan bara snabbt påsatta och lite lösare än de ska (ser mindre otympligt ut och blir mer 'slimmat' när de är spända som de ska)

thumbnail.aspx

Alla i vårt stall har samma sorts skydd, det är allt från ponny till St George hästar - vi är nog lite tillräckligt uppdaterade på skyddfronten:D.

Skydd är bra mot slag mm men inga skydd i världen kan ge dej ett stöd som kompenserar dålig ridbana.......Dressyrskydd eller lindor ger inte STÖD, det skyddar mot slag, mm.

Så är det bara, trots att många påstår mostsatsen........

Rid inte på tung ridbana, det är bästa sättet att skydda hästen.

Alexandra_W: tack så mkt för bild och information, lutar mot ett par såna!

Skydd är bra mot slag mm men inga skydd i världen kan ge dej ett stöd som kompenserar dålig ridbana.......Dressyrskydd eller lindor ger inte STÖD, det skyddar mot slag, mm.

Jag sa inte att den var dålig, men vi har inte tränat speciellt mycket på sandbana innan, utan det har vart gräsbana. (sand typ 1 ggn i veckan) och gå direkt från gräs till sandbana säger ju sig själv att det blir mer belastning, och för att lindra de lite så borde ju såna skydd hjälpa endel?

Jag har ett par kanonskydd från Eskadron som jag verkligen kan rekommendera!
Har haft dem i 4 år nu och de är som nya, kardborren är super, inte en skråma på skydden.
Det är såna som går ner över kotan.
Kardborren är lite annorlunda om man jämför med billigare kopior som har fäste för kardborren i hela skyddet, om du förstår hur jag menar?
På de billigare som jag har sett(event, hööks tex) kan man fästa kardborren vart som helst och de blir snabbt slitna så att det inte fäster. (Enligt de jag pratat med som haft dem)

Har en dålig bild men jag vet inte om man ser så bra...

benskydd.jpg

skydd-1.jpg

Åh tack :) har letat lite efter såna, men har inte hittat några..? ingen som vet var man kan köpa dem?

:bow::bow:

jag har Jacson damasker o är väldigt nöjd med dom :laugh:

hm.. kom på att jag inte har ngn bra bild, så det får bli denna så länge:
21nov07002_.jpg

Jag vet att det är helt vanliga skydd, men TS nämnde neopren med kardborre och det är vad jag har.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden, så det får bli här då det är dressyr jag tränar. Min häst trampar igenom ganska...
Svar
14
· Visningar
3 180
Senast: Jozelle
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 726
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar