Benskydd ovanför lindor

Men vad är det du egentligen vill med tråden ? Blir lite spretigt 😳
Nu förstår jag inte riktigt 😆 frågan kvarstår: vet någon varför vissa ryttare väljer att rida med padd, linda och skydd?

Det var ett svar till Jordgubblime som skrev att h*n främst red utan skydd pga risken för överhettning... trodde jag var tydligt, men blev tydligen ändå otydligt...

Nej jag är inte heller ute efter att hänga någon ? Hur fick du den uppfattningen ? Kommentaren som svar på din fråga kvarstår: det finns inget vetenskapligt bakom alls.

Varför man gör så ? Man gör det för att man tror det är bra. Jag trodde det framgick utifrån det jag skrev, men tydligen blev det ändå otydligt .
Självklart gör man det som man tror är bra...

Frågan är mer: varför tror/tycker man att det är bra?....
Stöd? Skydd mot slag? Skyddar mot hyperflexion av sena?...

Självklart gör man det som man tror är bra...

Frågan är mer: varför tror/tycker man att det är bra?....
Stöd? Skydd mot slag? Skyddar mot hyperflexion av sena?...

Lindor , paddar och övriga benskydd skyddar bra mot slag. Paddar och lindor kan öka cirkulationen i benen vilket kan vara främjande utifrån situation .
Många tror utöver det att lindor och paddar ger stöd .

Extra benskydd över tror jag många av profilerna använder för att lindorna inte ska bli smutsiga just då , samt återigen : man har inte kunskap helt enkelt utan tror det erbjuder extra vård/säkerhet för hästarna.

Lindor , paddar och övriga benskydd skyddar bra mot slag paddar och lindor kan öka cirkulationen i benen vilket kan vara främjande utifrån situation .
Många tror utöver det att lindor och paddar ger stöd .

Extra benskydd över tror jag många av profilerna använder för att lindorna inte ska bli smutsiga , samt återigen : man har inte kunskap helt enkelt utan tror det erbjuder extra vård/säkerhet för hästarna.
Nah, för att de inte ska bli smutsiga tror jag inte ett dugg på. Dessutom så är det alltid framben som har kombon.

Jag är inte ny i sporten och tävlar högt i dressyr men har aldrig sett denna kombo tidigare. Därav denna fråga. Lämnar gärna frågan till någon som har fakta om saken :)

Nah, för att de inte ska bli smutsiga tror jag inte ett dugg på. Dessutom så är det alltid framben som har kombon.

Jag är inte ny i sporten och tävlar högt i dressyr men har aldrig sett denna kombo tidigare. Därav denna fråga. Lämnar gärna frågan till någon som har fakta om saken :)

Vilken märklig tråd som sagt, du har uppenbarligen en egen vinkel på vad svaren bör vara .

Det är väl inte ett dugg märkligt utifrån det jag skrivit att det är frambenen ? Ang tron på stöd, cirkulation osv.

Vilken märklig tråd som sagt, du har uppenbarligen en egen vinkel på vad svaren bör vara .

Det är väl inte ett dugg märkligt utifrån det jag skrivit att det är frambenen ? Ang tron på stöd, cirkulation osv.
Läs frågan igen ;) inte vad tror ni? Vet någon var frågan ;) Klart jag har en vinkling på vad som är ett godtyckligt svar (för mig) som svarar på MIN fråga är. Behöver inte vara samma svar som du finner svarar på din tolkning av frågan. Men nu är det jag som är trådskapare och jag som ställde frågan. Det är alltså inte upp till dig att bestämma vad för svar som jag ska nöja mig med.

ang frambenen så menade jag din gissning om att skydden var för att skydda mot smuts som du sa tidigare ;)

Senast ändrad:
Läs frågan igen ;) inte vad tror ni? Vet någon var frågan ;) Klart jag har en vinkling på vad som är ett godtyckligt svar (för mig) som svarar på MIN fråga är. Behöver inte vara samma svar som du finner svarar på din tolkning av frågan. Men nu är det jag som är trådskapare och jag som ställde frågan. Det är alltså inte upp till dig att bestämma vad för svar som jag ska nöja mig med.

ang frambenen så menade jag din gissning om att skydden var för att skydda mot smuts som du sa tidigare ;)

Om du har ett kriteria vem som bör svara i din tråd och vad svaren bör vara så blir det nog lite svårt. Varför frågar du inte PK varför, eller någon av de ryttare du sett ?

Att du inte tror på den lilla passusen ang rena lindor, i det övriga jag svarat , är ju inget problem .

Om du har ett kriteria vem som bör svara i din tråd och vad svaren bör vara så blir det nog lite svårt. Varför frågar du inte PK varför, eller någon av de ryttare du sett ?

Att du inte tror på den lilla passusen ang rena lindor, i det övriga jag svarat , är ju inget problem .
Återigen... läs frågan på nytt ;) Handlar inte om vem eller vad svaren bör vara... snarare att jag inte anser att mysteriet är löst förens någon med ren fakta kommer med ett svar ;) . Gissa kan vi alla göra 😜 ha det bra!

Denna kombo eller någon av dom andra då benskydd, lindor och tjocka paddar kombineras har inga fördelar öht. Inte som skydd och hästen kommer inte få ett annat rörelsemönster när dom tas bort när det är dags att gå in på banan.

Skydd hjälper mot yttre slag i olika grad, finns inga skydd som hjälper till att stödja benet om det inte sitter riktigt hårt åtdraget, hur skulle lite tyg hjälpa när det i galopp kan bli en belastning på upp till dubbla hästens vikt på ett framben.

Återigen... läs frågan på nytt ;) Handlar inte om vem eller vad svaren bör vara... snarare att jag inte anser att mysteriet är löst förens någon med ren fakta kommer med ett svar ;) . Gissa kan vi alla göra 😜 ha det bra!

Antagligen finns ingen "ren fakta" bakom. Någon började, andra hängde på. Det finns ingen forskning som säger att det skulle vara bra. Som @mackan sa, fråga någon av dem istället för att bli dryg mot oss.

Och vad är "mysteriet" i en trend?

Men det kanske inte finns ren fakta? Mycket i hästvärlden görs utan att man egentligen vet varför, men att det är mode i saker är ju väldigt tydligt om man hängt med ett tag. Finns ren fakta som säger att lindor kan orsaka mer skada än nytta, ändå använder väldigt många lindor. Man köper ett koncept och börjar gå efter det, för att man TROR det är bra. Det låter bra. Men det betyder inte att det är bra.

Antagligen finns ingen "ren fakta" bakom. Någon började, andra hängde på. Det finns ingen forskning som säger att det skulle vara bra. Som @mackan sa, fråga någon av dem istället för att bli dryg mot oss.

Och vad är "mysteriet" i en trend?
Jag har inte varit dryg mot någon "blyger"... Snarare du som är det mot mig nu... Sluta märka ord och ge dig inte in i diskussionen om du inte har något vettigt att framföra...

Klart att det är mode och en trend. Men någonstans började det och jag undrar om någon vet varför. Både den typen av benskydd och lindor används främst för att stödja gaffelbandet osv. Finns det kanske en anledning att de väljer att ha både och?

Denna kombo eller någon av dom andra då benskydd, lindor och tjocka paddar kombineras har inga fördelar öht. Inte som skydd och hästen kommer inte få ett annat rörelsemönster när dom tas bort när det är dags att gå in på banan.

Skydd hjälper mot yttre slag i olika grad, finns inga skydd som hjälper till att stödja benet om det inte sitter riktigt hårt åtdraget, hur skulle lite tyg hjälpa när det i galopp kan bli en belastning på upp till dubbla hästens vikt på ett framben.
Nu råkar det finnas oberoende forskning på just dessa typ av benskydd :) tar upp delar av den energi som senorna annars skulle få ta upp. Men kombon förstår jag inte riktigt

Men det kanske inte finns ren fakta? Mycket i hästvärlden görs utan att man egentligen vet varför, men att det är mode i saker är ju väldigt tydligt om man hängt med ett tag. Finns ren fakta som säger att lindor kan orsaka mer skada än nytta, ändå använder väldigt många lindor. Man köper ett koncept och börjar gå efter det, för att man TROR det är bra. Det låter bra. Men det betyder inte att det är bra.
Finns absolut fakta som visar att en felaktig lindning ger mer skada än nytta :)

fel ord av mig att använda :) menade snarare att det kanske finns någon som har groomat eller använt sig av kombon själva och har en orsak/förklaring :)

Finns absolut fakta som visar att en felaktig lindning ger mer skada än nytta :)

fel ord av mig att använda :) menade snarare att det kanske finns någon som har groomat eller använt sig av kombon själva och har en orsak/förklaring :)

Jag har inte sett felaktig med i det hela. Vad är felaktig?

Jag blir också nyfiken på vad de som använder detta har för anledning!

(Tipsar om att bara ignorera/sluta svara när det snurrar iväg på sidospår som man inte fattar 😊)

Jag har inte varit dryg mot någon "blyger"... Snarare du som är det mot mig nu... Sluta märka ord och ge dig inte in i diskussionen om du inte har något vettigt att framföra...

Klart att det är mode och en trend. Men någonstans började det och jag undrar om någon vet varför. Både den typen av benskydd och lindor används främst för att stödja gaffelbandet osv. Finns det kanske en anledning att de väljer att ha både och?

Nu måste jag gå in och påpeka att alla får ge sig in i diskussioner så länge deras inlägg inte bryter mot forumets regler. Om man inte uppskattar eller inte förstår ett inlägg kan man strunta i det istället för att hacka på varandra.

/moderator

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 313
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
979
Senast: ako
·
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte...
2
Svar
29
· Visningar
1 410
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka