Benskydd ovanför lindor

Anna M.

Trådstartare
Hej, jag har sett många dressyrryttare som använder lindpadd + lindor och sätter på benskydd (supportboots) ovanpå. Är det någon som vet anledningen? Bara skydda eller finns det någon mer tanke bakom? :)

Hej, jag har sett många dressyrryttare som använder lindpadd + lindor och sätter på benskydd (supportboots) ovanpå. Är det någon som vet anledningen? Bara skydda eller finns det någon mer tanke bakom? :)
Nä ingen anledning alls, är mode/ fallit för grupptrycket och/ eller något sätt att visa status genom att visa upp att det finns pengar att lägga på skydd eller nåt.

Rider själv med skydd på hästen så är inte antiskydd, men det där hade varit för mycket även i eländig terräng.

Nä ingen anledning alls, är mode/ fallit för grupptrycket och/ eller något sätt att visa status genom att visa upp att det finns pengar att lägga på skydd eller nåt.

Rider själv med skydd på hästen så är inte antiskydd, men det där hade varit för mycket även i eländig terräng.
Ja jag är likadan. Skulle aldrig våga rida utan skydd så yvig som min är.

Ser otroligt larvigt ut när de kommer med klumpar på benen måste jag säga😆

Googla support boots horse :) ger stöd för senor och motverkar hyperflexion av gaffelbandet och kota vid mer ansträngande samling. Tar även upp större delar av energin som senorna annars får ta.
Såna?
35981

Och så har folk lindor under? 🧐

Överhettning av senorna är en av sakerna jag brukade vara mest oroad för 🙈🙄

(Varför jag oftast red utan skydd eller tog av dem så fort det hårdare arbetet var klart)
Har man bra ventilerade skydd eller paddar så är det ingen fara. Var själv med på en studie som där temperaturen mättes :)

Det finns ingen vetenskaplig anledning öht. Snarare är det inte bra . Men kunskap om djur är inte alls kopplat till nivå man tävlar på med djur....
Nu är jag verkligen inte ute efter att hänga ut någon eller att skapa en diskussion gällande skydd eller lindor. Finns säkert en anledning till att de ryttarna som rider med det gör så. Mer ute efter varför :)

Nu är jag verkligen inte ute efter att hänga ut någon eller att skapa en diskussion gällande skydd eller lindor. Finns säkert en anledning till att de ryttarna som rider med det gör så. Mer ute efter varför :)

Nej jag är inte heller ute efter att hänga någon ? Hur fick du den uppfattningen ? Kommentaren som svar på din fråga kvarstår: det finns inget vetenskapligt bakom alls.

Varför man gör så ? Man gör det för att man tror det är bra. Jag trodde det framgick utifrån det jag skrev, men tydligen blev det ändå otydligt .

Senast ändrad:
Har man bra ventilerade skydd eller paddar så är det ingen fara. Var själv med på en studie som där temperaturen mättes :)
Nej men både paddar, lindor och skydd blir ju inte direkt någon ventilation.
Jag använde nästa uteslutande tunna, välventilerade terrängskydd. Då oftast bara vid terrängträning, galoppjobb och tuffare hoppträning.

Jag använde nästa uteslutande tunna, välventilerade terrängskydd. Då oftast bara vid terrängträning, galoppjobb och tuffare hoppträning.
Självklart inte 😆 menade mer om hysterin att man absolut inte får rida med benskydd längre :)

Nä och det finns inte några paddar och lindor som är särskilt ventilerande i sak. Så lägg på ett extra beskydd ovanpå det så är ev ventilation verkligen noll ...

Självklart inte 😆 menade mer om hysterin att man absolut inte får rida med benskydd längre :)

Men vad är det du egentligen vill med tråden ? Blir lite spretigt 😳 jag känner inte till någon hysteri alls ang användande av benskydd. Däremot har det tillkommit ytterligare forskning senare år som påtalar vikten av att välja rätt beskydd och inte använda benskydd på sätt som motverkar det man avsett sig vilja skydda.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 313
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
979
Senast: ako
·
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte...
2
Svar
29
· Visningar
1 410
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka