Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
okej... så förutom då är dom i stort sett lagliga?! ingen "maxvikt" eller så?? vart bara så konfunderad när jag såg att de såldes sådana skydd på internet...
Jo... vet att det används sådana ganska flitigt på större tävlingar... det var därför jag undrade. men på ett sätt är det ju konstigt?? att tyngre skydd får dom att hoppa bättre...vore ju en sak om man hoppade fram med tunga skydd coh tog av dom precis innan man skulle in på banan... eller att man använder halvhöga eller höga bakskydd som får hästarna att öppna ut mer... men men
Ja det är tillåtet. Man kan ha både fram och bak, vanligast är dock bak. Det blir unjefär samma effekt som med höga bakskydd, hästen känner att den måste ta i mer och öppnar då upp bak mer, det blir ett "svingmoment". Man drar dessutom åt ganska rejält, viktigt är att ta av dem direkt efter ritten, hästen får inte vänja sig vid dem.
okej.. då vet jag..har funderat rätt mkt på det där.. har ju sett att det förekommer kanske allra mest internationellt men även en hel del i sverige... men okej tack
Ja, men då ska man dra åt ganska hårt oxå. Jag kan tänka mig att det blir unjefär som med transportskydd när hästen känner att den har något mer än vanligt på benen blir reflexen att lyfta högre Sen tror jag inte det blir ngn effekt om man jämt rider med höga bak. För bästa effekt ska man inte ha vanliga damasker utan hårda öppna senskydd. Om man vill se vilka på "de stora" tävlingarna som använder vikter, titta efter de hästar som går in på prisutdelningen utan skydd bak, de hade mkt troligt tunga bakskydd :smirk:. Å andra sidan anser jag att det inte är ngt fusk eller så med tyngder, men de ska inte användas annat än av proffs...
Kropp & Själ
Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Ekonomi & Juridik Jag känner att det är lätt att säga att man tar tillbaks hästen, men kan vara svårare i praktiken. Säljer du hästen för att betala en...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.