Benskydd/lindor i hagen?

L

Linker

Vad kan man ha för att skydda hästens ben i hagen? Lindor är ju inte såå bra eftersom dom lätt lossnar om hästen busar :smirk: lossnar självhäftande lindor också? eller kan man ha senskydd? :O

Sv: Benskydd/lindor i hagen?

har du en "dålig" hage. Eller varför ska du skydda benen i hagen?

har du en "dålig" hage. Eller varför ska du skydda benen i hagen?

jag har ingen dålig hage, men det är rätt mkt skog stenar och så (lösdriftshage) och hästen går i "flock" och då är de ju lätt han han kan få en spark eller så? :smirk:

Av min erfarenhet så sparkar hästarna väldigt sällan varandra på benen, så du lär måsta packa in hela hästen i bubbelplast om du ska kunna skydda den mot sparkar. ;) Skador på benen orsakar dom mest på sig själva, genom att trampa på sig själv. Är det så att den är utsött ur flocken och du är rädd att det är större risk än normalt att den ska bli sparkad bör du kanske se till att den får gå i en annan hage...

Man kan aldrig skydda en häst mot allt som kan hända! Även om du så skulle ha den installad i en madrasserad box dygnet runt så kan du ge dig sjutton på att den lyckas göra illa sig på någonting ändå. :smirk:
Jag tycker att det är jättebra att du har den på lösdrift och att den får gå i flock så att den får vara häst!

Nu när det är lerigt ute så får pollan gå utan sina skydd för risken att hon får skav och sår oc sen fula ärr är betydligt större än risken att hon skadar sig själv.
Samma sak gäller bootsen.
Har vet. assistent som också är hovslagare på gården så man får ju höra en del. :p
Men annars har hon hööks bruna strykkappor runt om, och boots fram.

Min ena häst går med eskadronsenskydd fram, och varierar med veredus senskydd bak eller högastrykkappor från börjes bak.

Kanske ska svara varför jag har skydd också, just av den anledningen att min häst fick en spark/eller sparkade sig själv i ena bakbenet och den sparken höll på att kosta honom livet, så jag tar inga chanser mer. Min häst är en sån häst som går in i strid om de behövs, därav stod han sjäkv i hagen efter smällen men har nu köpt en 1 åring så de håller varandra sällskap. Men när 1 åringen ska på hingstbete kommer han stå SJÄLV och det kommer han få göra resten av sitt liv. Kalla de djurplågeri eller vad man nu vill, men jag har tyvärr varke råd eller lust med mer skador. Och tror inte hästen har lust att stå med fler skador.

Hej
jag vet precis vad du menar..
när/om min häst kommer ut i hage blir det med rejäla skydd..

Vet hur de känns genomgick 3 månader med min ena häst. Håller tummarna att de går bra.

Jag förstår att man är rädd om sina hästar men jag ville bara påpeka att det inte går att skydda dom mot allt... Min ena häst blev sparkad av en annan häst med brodd, tog precis under ena framknäet. Vet trodde först att hon fått en spricka då hon var 4 1/2 gradigt halt! Vid röntgen syndes en skugga som man inte kunde utesluta att det var en spricka! Boxvila 8 veckor, men efter några veckor blev hon betydligt bättre och man kunde konstatera att det "bara" var en muskelbristning och det räckte med 6 veckors boxvila .:( Denna spark tog på ett sådant ställe som det inte går att skydda med lindor eller benskydd...

Vad jag ville säga var att saker kan hända även med skydd. Förövrigt tror jag att det är rätt ovanligt att en spark från en annan häst tar på skenbenen...?

Inte skydda mot allt men mot en del, för de är väl tex. därför vissa har hjälm när de rider i fall de skulle flyga av och i så fall slå huvet. "I fall något skulle hända". Och därför har hästen min skydd i fortsättningen skydd i hagen. Hästar är dyra djur och kan jag skydda dem så mkt de går så gör jag det.

Som jag skrev ovan antigen blev han sparkad eller så sparkade han sig själv. Men hade han haft skydd tror jag mkt väl att de hade dämpat skadan en hel del.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 457
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 148
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 301
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 590

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18