Benskydd i hagen?

H

HannaPersson

Nu är jag så j-a trött på att linda och plåstra om min pålle när han kommer in från hagen. Idag var han svullen i ett framben och hade ett öppet sår på den ena bakkotan. Han går ensam i en ganska liten hage utan träd, pinnar eller stenar. Väldigt ofta har han någon bula eller sår när han kommer in.
Måste börja ha skydd på honom i hagen.

Min fråga är: Vilken sorts skydd ska man ha? Har väderleken någon betydelse? Hur bra är det egentligen att ha skydd när den regnar eller är 30 grader varmt?

Sv: Benskydd i hagen?

Har inget bra råd om benskydd tyvärr

Men jag undrar, det kan inte vara så att han är orolig och springer och slår sig för att han är ensam?

Han gick med sina kompisar innan , men det fungerade inte heller tyvärr. Han är bara 6 år och ganska busig. Dom andra hästarna tyckte att han blev lite för mycket. Så nu får han gå ensam. Det ser ut som att han har väääldigt roligt ensam också!!!

På skolan fick jag lära mej att man bör helst använda damasker ute i hagen, ej senskydd. Man ska också undvika det vid sommar och hög värme då benskydd kan ge brännsår.

Det bästa är om man kan ha benskydd som andas... Jag har inte själv behövt ha skydd på min häst, men däremot hade en häst i stallet där jag jobbade för några år sedan skydd + boots runt om... Han var likadan som din, kom in med tio nya sår varje dag...
I början fick han svamp (av något slag) under skydden, eftersom det blev för (blött och) instängt... Jag är dock inte riktigt säker på var man köper sådana skydd, jag vet att det har funnits på Hööks, men tror inte att det gr det längre... Med dem fungerade de iaf alldeles utmärkt...

Men kan också passa på att varna för att jag vet en häst som hade skydd i hagen och lyckades fastna med dem i staketet och dra på sig en senskada...

Men din verkar ju lyckas skada sig som det är nu med... :-( Och på honom är det säkert bättre att ha benskydd...

Lycka till!

Jag har under perioder haft skydd i hagen på min häst, han var *pepparpeppar* precis som din en klantskalle. Dom bästa skydden jag hittade var ett par racing tack strykkappor, köpta på travshop. Jättetunn neopren och ett tunt plastskydd på insidan, inte så tjocka som eskadronstrykkappor o liknande. Tyvärr åt han upp dom, och dom var dyra, så sen fick det duga med vanliga hööks strykkappor av ekonomiska skäl. Viktigast är att dom sitter bra, och att man har några par att byta med om dom blir blöta/leriga. Hittar du några mjuka,följsamma som andas så är väl det ultimat! Jag har dock inte lyckats...
Under varma/regniga/leriga perioder har jag varierat lite, nån dag utan skydd och nån dag med för att låta huden o pälsen lufta. Har man tur så slår dom sig den dagen dom har skydd....
Numera går min utan, han växte och breddade sig lite mellan frambenen så han är inte lika tät längre. Och han går på lösdrift med fri tillgång så dom tjafsar inte alls om maten, vilket jag upplevde som en stor orsak till småskador tidigare.

Jag har Event damask (m. kardborr extra mjuk insida svart) på min klant i hagen.
De sitter bra och torkar snabbt! (bara att spola av)

Är väl inte optimlat på vår och höst när det blir lerigt iaf, kmr ju lätt in lera som kan skava då och orsaka mugg mm. även på sommaren blir det nog varmt och kan skava, men har man skydd som sitter bra så borde det väl funka...

Jag kan rekommendera Equi Chaps, finns både i en tunnare och lite tjockare variant. Går ner över hoven till skillnad från andra benskydd och är gjorda för att användas i hagen, inte under ridpass. De är inte billiga, men väldigt hållbara och lätta att hålla rena.
/Sessiagh

Har intervjuat grannen angående hennes häst!

Min grannes dyrbara (men bralliga) travhäst, har damasker eller så lindar hon honom med padd o vanliga lindor, hon lindar ganska tjockt. Och det verkar fungera bra. Han har inte skadat sej, sen hon började med detta.

Kan vara lite besvärligt ifall det är blött o lerigt i hagen har hon sagt, för om hon har lindor då, blir de blöta o kan hasa ner. Men såna dagar kan man ju ha damasker.

Tack för tipsen. Ska kolla upp skydd som andas då..:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 086
Senast: Daydreamer
·
Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 160
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
835
Senast: Jennnnka
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023